Limitarea timpului petrecut de copil în fața ecranelor - sfaturi utile
Noua eră a tehnologiei își simte prezența din ce în ce mai mult în viețile copiilor și implicit ale părinților. Jucatul cu mingea e înlocuit de timpul petrecut la desene animate, jocurile video iau locul întâlnirilor cu prietenii, iar la mesele în familie membrii nu se mai privesc în ochi, ci stau concentrați la telefoanele mobile.
Ce efect are timpul petrecut în fața ecranelor asupra copilului?
Un studiu efectuat în anul 2019 în Canada (1) evidențiază o asociere directă între expunerea la tehnologie și problemele de dezvoltare ale copiilor cu vârsta cuprinsă între doi și trei ani. Întrucât dezvoltarea copilului are loc cu cea mai mare rapiditate în primii cinci ani de viață, timpul excesiv petrecut în prezența dispozitivelor electronice va dăuna cel mai mult în această perioadă. Aspectele influențate cel mai mult sunt comunicarea verbală și nonverbală cu părinții sau tutorii, întrucât timpul petrecut în fața telefonului sau tabletei întrerupe comunicarea interpersonală și aptitudinile motorii grosiere, copilul găsind mai interesante jocurile sau filmulețele decât alergatul sau jocul cu mingea.
De asemenea, există și relația inversă în cazul copiilor care manifestă dificultăți de dezvoltare în primele luni, concretizate prin incapacitatea de automodulare a comportamentului. În multe dintre cazuri, părintele recurge la oferirea unui device electronic, în scopul ameliorării stării copilului („Îi dau telefonul să stea liniștit/ă”), fapt ce agravează tulburarea comportamentală.
În categoria de vârstă cuprinsă între doi și patru ani, timpul petrecut în fața ecranelor peste limita admisă de o oră se corelează cu deficitul de atenție și predispoziția de a manifesta simptome ADHD în următorii ani de viață. (2)
Cât timp poate petrece maxim copilul meu folosind dispozitivele electronice?
În funcție de vârstă, perioadele maxime de expunere la mijloace tehnologice sunt:
- până la un an și jumătate, copilul nu trebuie expus la tehnologie decât în timpul eventualelor conversații video cu familia sau prietenii;
- între un an și jumătate și doi ani, părintele se poate folosi de telefon sau tabletă pentru a completa activitățile zilnice ale copilului, întotdeauna împreună cu acesta (învățarea alfabetului, numerelor, animalelor, etc.); limitarea este de două-trei ore pe săptămână, iar copilul nu trebuie lăsat singur în prezența dispozitivului;
- în perioada preșcolară (până la vârsta de cinci ani), tehnologia trebuie folosită strict în scop educațional;
- după vârsta de 6 ani, care coincide cu începerea școlii, tehnologia trebuie în continuare folosită drept sursă educativă, însă poate fi utilizată și în scop recreativ. (3)
Cum îmi pot ajuta copilul să reducă perioada petrecută în fața ecranelor?
Odată conștientizată această problemă, este de datoria părintelui să ia măsuri imediate, indiferent de vârsta copilului, de trend-urile apărute sau de influența celorlalți membri ai colectivității. În continuare vor fi prezentate câteva metode prin care dumneavoastră puteți limita timpul petrecut în prezența tehnologiei, precum și a o folosi în scop benefic.
1. Impuneți o limită maximă pe zi
Pe aceasta o veți respecta în primul rând dumneavoastră ca părinte în condițiile în care copilul va cere timp suplimentar și abțineți-vă din a îi oferi telefonul sau tableta câteva minute în plus dacă aveți o zi mai ocupată.
2. Monitorizați conținutul vizionat de copilul dumneavoastră
În acest scop puteți activa filtrele de control parental dacă îi pemiteți accesul la internet sau descărcați filmulețe educative, jocuri, desene animate pe care le poate viziona fără acces la internet. Astfel, durata unui filmuleț sau joc educativ va coincide cu timpul în care copilul are acces la telefon/tabletă.
3. Nu permiteți folosirea tehnologiei înainte de culcare
Interziceți accesul cu telefon sau tabletă în domitorul copilului, măsură pe care o veți respecta și dumneavoastră. Stimulii vizuali, auditivi, cognitivi exercitați repetitiv asupra creierului copilului conduc la scăderea calității somnului și la deficit de concentrare.
4. Încurajați dezvoltarea hobby-urilor
Expuneți copilul la cât mai multe activități care i-ar putea face plăcere precum înotul, jocul cu mingea, cititul, desenatul, etc. De asemenea, îl puteți înscrie la lecții sau cursuri unde poate învăța o nouă activitate în prezența altor copii.
5. Evitați versiunile de jucărie ale dispozitivelor electronice
Întrucât jucăriile sunt obiectele specifice copilăriei, la care are permanent acces, el sau ea nu trebuie să asimileze tehnologia cu joaca. Așadar, evitați să cumpărați telefoane de jucărie, tablete pentru copii, calculatoare în miniatură, etc.
6. Implicați-vă activ alături de copil în utilizarea tehnologiei
La vârste mici, folosiți telefonul sau tableta împreună cu copilul dumneavoastră și atrageți-i atenția periodic către alte obiecte de interes. De exemplu, corelați imaginile de pe ecran cu obiecte sau persoane cunoscute (dacă învață culorile, îndreptați-i atenția către obiectele din cameră și încurajați-l să recunoasă fiecare culoare pe care o vede). Pentru copiii mai mari, este util să înurajați copilul să povestească ce vede nou, ce desene animate îi plac, ce lucruri a învătat din filmulețele educative și puteți veni cu sugestii sau completări pentru conținutul pe care îl vizionează („Cand eram de vârsta ta îmi plăcea sa ma joc / să vizionez X”).
7. Păstrați libertatea de exprimare și decizie a copilului
Manifestați interes față de activitățile pe care vrea să le desfășoare în fața ecranului și asigurați-vă că vă oferă un motiv pentru care dorește accesul la tehnologie. În acest mod veți putea preveni folosirea din plictiseală sau obișnuință, iar copilul va învăța să își justifice dorințele. De asemenea, oferiți-i variante privind activitatea pe care dorește să o desfășoare și a intervalului orar, de exemplu: „Astăzi vrei să te uiți la desene sau să te joci?” sau „Vrei să îți dau telefonul după ce te întorci de la joacă sau după ce mănânci?”
8. Instalați o aplicație de „Screen-time tracking”
În acest mod veți putea contoriza cu exactitate timpul petrecut de copil în fața ecranului. De asemenea, puteți seta timpul după care aplicațiile sau jocurile să se oprească.
9. Nu utilizați tehnologia cu rol de recompensă
Dacă el sau ea primește telefonul sau tableta după o faptă bună, un gest frumos sau o notă mare, în mintea copilului se va întipări ideea că un comportament adecvat va atrage accesul nelimitat la tehnologie.
10. Nu pedepsiți copilul prin a îl priva de tehnologie
Dispozitivele electronice pe lângă riscuri, prezintă și beneficiile lor, așa că lăsați copilul să se bucure de resursele tehnologice fără a avea teama că îi va fi interzis accesul la acestea dacă va greși. Cu alte cuvinte, nu condiționați copilul să își moduleze comportamentul în funție de dorința de a sta în fața ecranului. (4), (5), (6)
(2) Screen-time is associated with inattention problems in preschoolers: Results from the CHILD birth cohort study, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6469768/
(3) Recommended Screen Time by Age: Here’s What the Experts Say, link: https://screentimelabs.com/recommended-screen-time-by-age-heres-what-the-experts-say/
(4) Less Screen Time Means a Better Mind and Body for Kids, link: https://www.verywellfamily.com/cut-kids-screen-time-for-health-621154
(5) 4 parent-tested systems you can use to limit screen time, link: https://www.todaysparent.com/family/parenting/parent-tested-systems-you-can-use-to-limit-screen-time/
(6) Limit screen time, link: https://www.actionforhealthykids.org/activity/limit-screen-time/
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
intră pe forum