Principiile Montessori despre educația copiilor

Principiile Montessori despre educația copiilor

©

Autor:

Principiile Montessori despre educația copiilor

ToÈ›i părinÈ›ii speră să găsească cel mai bun program educaÈ›ional pentru copiii lor. Și recunosc impactul de durată pe care experienÈ›ele de învățare timpurie îl au asupra dezvoltării viitoare a copilului. De ce este filozofia È™i practica Montessori atât de atrăgătoare pentru părinÈ›i?
De mai bine de un secol, Montessori a prosperat pe tot globul, iar cercetările contemporane validează eficacitatea metodei Montessori. Mai multe elemente cheie ale abordării îndeplinesc obiectivele educaÈ›ionale pe care părinÈ›ii le au astăzi pentru copiii lor, inclusiv crearea unor oameni capabili, care vor avea un puternic sentiment de sine, capacitatea de a se conecta cu ceilalÈ›i È™i potenÈ›ialul de a fi productiv de-a lungul vieÈ›ii. Cu Montessori, această creÈ™tere începe devreme. Primii ani (naÈ™terea până la vârsta de 6 ani) sunt un moment critic pentru a stabili o bază puternică pentru cine va deveni un copil È™i rolul pe care îl va juca în viitor.

O educaÈ›ie Montessori dezvoltă studenÈ›i capabili, responsabili, cunoscuÈ›i, care au simÈ›ul puternic de sine de care vor avea nevoie pentru a prospera în lumea reală. [4]

Ce este educația Montessori?

EducaÈ›ia Montessori ajută la dezvoltarea copilului È™i îl transformă într-un adult complet, împlinit È™i confortabil cu el însuÈ™i, dar È™i cu cei din jur. Spre deosebire de educaÈ›ia clasică în care predomină ideea de învățare È™i transmitere a unor cunoÈ™tinÈ›e, educaÈ›ia Montessori susÈ›ine È™i sprijină calea naturală de dezvoltare a fiinÈ›ei umane bazată pe activitate autodirijată, învățare practică È™i joc colaborativ. Mai exact, această abordare presupune înÈ›elegerea faptului că omul are tendinÈ›a să înveÈ›e lucrurile de care are nevoie pentru a se integra în societate. Dezvoltarea personală - caracterul È™i personalitatea sunt valori ce trebuie insuflate în copil. Nu puÈ›ini sunt acei copii plictisiÈ›i sau stresaÈ›i într-o societate cu boli mintale în continuă creÈ™tere.

Potrivit abordării Montessori, nu există o modalitate unică, perfectă, de a ajuta copilul în călătoria sa către maturitate, ideile pedagogice esenÈ›iale născându-se în urma observării copiilor din diferite culturi È™i țări.

Există 4 trepte de dezvoltare în călătoria către maturitate numite planuri de dezvoltare:

  • 0-6 ani - constă în dezvoltarea sinelui ca ființă unică
  • 6-12 ani - dezvoltarea pe plan social
  • 12-18 ani - transformarea într-un adult responsabil È™i asumat È™i creionarea propriului sentiment de sine
  • 18-24 ani - ultima treaptă consolidează personalitatea matură.


Pentru dezvoltarea completă a fiinÈ›ei umane, trebuie îndeplinite nevoile specifice fiecărei perioade. [1]

Principiile Montessori

1. Un mediu pregătit

Acest principiu presupune crearea unui mediu amenajat conform fiecărei etape de dezvoltare care să satisfacă chemările interioare È™i să ofere libertatea de a acÈ›iona în concordanță cu tendinÈ›ele umane înnăscute, acest mediu oferind o fundaÈ›ie sigură È™i permanentă pentru educaÈ›ie.

Principiile sunt aceleaÈ™i, astfel încât 80% din lucru într-o clasă Montessori este reprezentat de activitatea independentă, iar 20% sunt activități dirijate de profesor. În educaÈ›ia tradiÈ›ională, proporÈ›iile sunt inverse. Mediul este logic È™i secvenÈ›ial, fiind descoperite teoreme, nu prezentate; regulile de scriere sunt deduse È™i nu doar memorate, aspecte ce implică invenÈ›ie creativă È™i o analiză atentă. Copilul lucrează în grup sau individual, după propriul ritm È™i stil.

Cele mai cunoscute exemple de mediu pregătit în stil Montessori sunt cele pentru copiii de 3-6 ani. La această vârstă de formare copilul îÅŸi consolidează formarea eu-lui ca individ, formare începută la naÅŸtere, favorizează cooperarea spontană È™i respectul reciproc.

Profesorii oferă medii în care elevii au libertatea È™i instrumentele de a urmări răspunsuri la propriile întrebări È™i de a învăța cum să caute ei înÈ™iÈ™i noi cunoÈ™tinÈ›e. AutocorecÈ›ia È™i autoevaluarea sunt o parte integrantă a abordării Montessori. Pe măsură ce se maturizează, elevii învață să privească în mod critic munca lor È™i devin adepÈ›i în recunoaÈ™terea, corectarea È™i învățarea din propriile erori. [1], [2]

2. Materialele Motessori

Materialele Montessori au fost concepute È™tiinÈ›ific într-un context experimental în cadrul clasei, acordând o atenÈ›ie deosebită intereselor copiilor, pe baza etapei evolutive prin care treceau È™i cu convingerea că manipularea obiectelor concrete ajută la dezvoltarea cunoÈ™tinÈ›elor È™i a gândirii abstracte.

Materialele sunt reprezentate de activitățile practice, activități de rutină cu care copilul este familiarizat din sânul familiei, de exemplu încheierea unui nasture sau încălÈ›atul. Prin aceste activități, copilul devine independent prin achiziÈ›ionarea abilităților necesare desfășurării lui, iar concomitent cu acestea, el îÈ™i dezvoltă capacitatea de a se concentra È™i de a se coordona. Există È™i alte arii de explorat la această vârstă: limbaj, senzoriu È™i matematică.

Limbajul este foate important, È™i în acest sens materialele Montessori oferă copilului un program de cântece, poezii, poveÈ™ti, precum È™i control asupra miÈ™cării.

Materialele senzoriale se adresează modalității de învățare a copilului la această vârstă, mai mult prin simÈ›uri È™i mai puÈ›in prin activitatea intelectuală.

Abilitatea de a număra sau de a face calcule, de a citi, respectiv a scrie, sunt rezultatele obÈ›inute de copil în acest mediu pregătit. [1], [2], [4]

3. Materiale care susțin independența copilului

Este vorba de materiale care invită la activitate, precum puzzle-uri, diverse forme geometrice, mărgele colorate, toate acestea fiind proiectate cu scopul de a spori independenÈ›a copilului. Orientarea prin aceste materiale poate fi mecanică în sensul că anumite piese se potrivesc împreună numai într-un fel anume, sau poate fi o orientare vizuală. Copilul recunoaÈ™te erorile È™i încearcă să se auto-perfecÈ›ioneze. [1], [2], [3]

4. Grupuri de vârste mixte

Spre deosebire de educaÈ›ia tradiÈ›ională, unde interacÈ›iunea se face între copii de aceeaÈ™i vârstă, în principiile Montessori există un mediu cu vârste amestecate, deoarece copiii au nevoie de medii diferite în etapele dezvoltării lor, clasele fiind amestecate (ex. intervale 3-6 ani, 6-12 ani). AÈ™adar, copilul mai mic are în jur modele mai dezvoltate decât el, la polul opus, copilul mai mare capătă o atitudine de responsabilitate față de cel mic È™i îÈ™i confirmă astfel dimensiunile cunoaÈ™terii lui. Avantajul este următorul: cooperarea înlocuieÈ™te competiÈ›ia, iar fiecare copil învață È™i se dezvoltă în ritmul său. [1], [2]

5. Libertatea și disciplina

În mediul Montessori, copiii au la îndemână instrumentele necesare, dar au nevoie È™i de libertatea de a le folosi, de a le repeta, de a explora sau manipula. Copilul interacÈ›ionează cu mediul È™i acest lucru îi stimulează dezvoltarea individuală, deoarece el îÈ™i alege activitățățile- acest aspect fiind sinonim cu auto-educaÈ›ia. Libertatea de timp este un alt aspect important, copilul este liber să lucreze o anumită activitate cât doreÈ™te; paradoxal s-a constatat că această libertate duce la disciplină.

EducaÈ›ia Montessori îndeamnă copiii să îÈ™i urmeze interesele È™i să îÈ™i asculte impulsurile. S-a observat că atunci când copiilor li se oferă libertatea într-un mediu potrivit nevoilor lor, aceÈ™tia înfloresc, acumulează pace È™i disciplină interioară. Acestea sunt caracteristici normale ale copilăriei È™i reprezintă cel mai important rezultat al educaÈ›iei Montessori.

Dr. Maria Montessori, pediatra È™i educatoarea vizionară italiană care a pus bazele Metodei, a crezut că atunci când copiilor li se oferă libertatea de a-È™i alege propriile activități de învățare, aceÈ™tia devin curioÈ™i È™i creativi. După cum se dovedeÈ™te, această abordare, care are peste 100 de ani, este exact ceea ce caută părinÈ›ii astăzi.

Școlile Montessori sunt împărÅ£ite în clase de vârste multiple — copilăria mică (0-3 ani), preÅŸcolari (3-6 ani), ciclu primar (6-12 ani) ÅŸi secundar (12-18 ani). [1-4]

Copilăria mică 3-6 ani

  • se oferă un mediu sigur, atrăgător È™i hrănitor;
  • promovează încrederea în sine;
  • dezvoltă încredere în abilități;
  • dezvoltă coordonarea motrică, activitățile motrice È™i de limbaj.

Preșcolari 3-6 ani

  • promovarea dezvoltării sociale printr-o comunicare respectuoasă;
  • devoltarea limbajului È™i înÈ›elegerea matematicii;
  • oportunități de explorare a imaginaÈ›iei.

Școlari 6-12 ani

  • oferă oportunități de explorare intelectuală colaborativă în care interesele copilului sunt susÈ›inute È™i ghidate;
  • susÈ›ine dezvoltarea încrederii în sine, a imaginaÈ›iei, a independenÈ›ei intelectuale;
  • favorizează înÈ›elegerea rolului copilului în comunitatea, cultura È™i în mediul său natural.

AdolescenÈ›i între 12-18 ani

  • subliniază dezvoltarea auto-exprimării, adevărată încredere în sine È™i agilitate în relaÈ›iile interpersonale;
  • ajută tânărul adolescent să se înÈ›eleagă pe sine în cadre de referință mai largi.


Mai presus de toate, sălile de clasă Montessori dezvoltă la toate nivelurile punctele forte și interesele individuale ale fiecărui copil.

EducaÈ›ia Montessori îi încurajează pe copii să-È™i exploreze lumea È™i să înÈ›eleagă È™i să respecte formele de viață, sistemele È™i forÈ›ele vieÈ›ii. [1], [2], [3], [4]


Data actualizare: 12-12-2019 | creare: 12-12-2019 | Vizite: 1818
Bibliografie
1. Ce este educaţia Montessori?, link: https://www.montessori.org.ro/documents/CeEsteEducatiaMontessori.pdf
2. The Montessori Method, link: https://www.fundacionmontessori.org/the-montessori-method.htm
3. What is Montessori Education?, link: https://montessori-nw.org/what-is-montessori-education
4. Why Choose Montessori Education, link: https://amshq.org/Families/Why-Choose-Montessori
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
  intră pe forum