Cosmetica
Autor: Stanciu Elena [+ revizuiri*]
Industria cosmetică este dinamică, aflându-se într-o schimbare și reinventare continuă, pentru a putea răspunde la cele mai diverse probleme estetice și pentru a satisface cele mai pretențioase gusturi.
Există, în prezent, o varietate extraordinară a produselor și tratamente cosmetice care promit o frumusețe fără cusur, încât alegerea devine dificil de făcut.
Este important, atunci când alegem produsele de îngrijire și înfrumusețare, să ținem cont și de efectul pe care acestea îl au asupra sănătății, pentru că sănătatea este singura care poate dubla un ten frumos și o piele radioasă.
Rețineți că, atunci când vine vorba de frumusețe, comparațiile nu își au sensul. Urmărind acest principiu, se înțelege că fiecare organism este diferit și fiecare frumusețe este aparte.
Astfel, trebuie să fim informate în alegerea produselor cosmetice menite să ne pună frumusețea în centrul atenției. Din acest motiv, vă prezentăm mai jos câteva sfaturi despre cum vă puteți alege cosmeticele, în fucție de nevoile și așteptările dumneavoastră
De asemenea, sperăm ca lista de articole de mai jos să devină un reper în rutina dumneavoastră de îngrijire.
Termenii de pe produsele cosmetice pot da bătăi de cap multora dintre noi. Produsele „fără conservanți” chiar nu au conservanți? Cât de organice sunt cremele care au 2-3 rânduri de ingrediente? Astfel de termeni și mulți alții au fost stabiliți ca standard, unii la nivel global, alții doar la nivel european. Pentr...
Indiferent de vârstă, schimbările inevitabile ale tenului te pot lua prin surprindere. Fie că este vorba de mai multe linii fine și riduri, pete uscate sau de acnee, cu grija potrivită, poți să păstrezi aspectul sănătos al pielii și să previi afecțiunile sau îmbătrânirea pielii. Găsirea produselor potrivite pentru &...
Laptele este cunoscut mai ales pentru conținutul bogat de calciu esențial dezvoltării normale a dinților și oaselor. Poate deloc surprinzător acest produs poate fi folosit fără probleme chiar și pentru îngrijirea personală pentru a hrăni pielea în profunzime sau pentru a curăța impuritățile. Legenda spune că regina Egipt...
Uleiul obținut din nuca de cocos nu este o descoperire nouă, fiind cunoscut încă din cele mai vechi timpuri pentru valorile sale nutriționale, cosmetice și medicinale. Pe lângă utilizările sale alimentare, uleiul de cocos este un ingredient important în îngrijire, atât în produsele obținute în laborator, ca ingredient de bază al unor produse cosmetice, cât și în diverse rețete...
Indreptarea permanenta a parului este o metoda de a obtine un par drept si matasos, fara a mai pierde timp cu placa. Desi alternativa e tentanta, metodele nu sunt lipsite de riscuri. Procedurile sunt costisitoare si va pot afecta podoaba capilara....
Unghiile cu gel pot oferi numeroase avantaje precum durabilitatea unui aspect impecabil sau protejarea unghiilor naturale de zgârieturi sau de acțiunea factorilor externi precum umiditatea. În unele cazuri însa, clientele au „acuzat” ciobirea...
Etichetele produselor cosmetice pot „fura ochii” printr-un design atractiv și prin mesaje de marketing care nu reflectă întotdeauna fidel realitatea, iar lista de ingrediente poate fi greu de înțeles. Vă oferim un ghid practic pentru a „descifra” etichetele produselor cosmetice....
Călcâiele uscate și crăpate sunt o problemă destul de comună atât pentru femei, cât și pentru bărbați, care are implicații de ordin practic, dar mai ales estetic. Pentru doamne este cu atât mai mult un aspect incomod, cu cât aspectul călcâielor uscate și crăpate nu este prea plăcut vederii, astfel c...
Știm că somnul este esențial pentru sănătate, având un rol activ în buna desfășurare a proceselor psihice și biologice ale organismului nostru, importanța sa reflectându-se atât pe termen scurt, cât și pe termen lung. Privarea de somn ne expune atât unor probleme care ne afectează viața cotidiană și...
Frumusețea este una din armele fiecărei femei, fie că este sau nu conștientă sau nu de acest lucru. Nefiind neapărat un apanaj al tinereții, frumusețea cunoaște laturi diferite de-a lungul vieții unei femei. Indiferent de cât de mult mizăm pe frumusețe în raporturile noastre sociale, cu siguranță ne interesează cum o pute...
Frumusețea este un atu, însă are cu adevărat valoare numai atunci când este dublată de o bună stare de sănătate. Ambele trebuie întreținute cu o grijă constantă. Ce-ai zice dacă ți-am propune să afli mai multe despre un ingredient care face minuni și pentru sănătate, și pentru frumusețe, în același timp? D...
Fructele goji au o culoare portocalie-roșiatică și pot fi consumate atât ca atare, proaspăt culese, cât și uscate, ori sub formă de infuzii, sucuri ori adăugate în mâncăruri. Care sunt secretele acestor fructe atât de lăudate? Vă invităm să descoperim împreună....
Detoxifierea cu suc de pătrunjel te ajută să scapi de câteva kilograme într-un mod sănătos și de durată și totodată îți purifică organismul. Pătrunjelul este bogat în carbohidrați și proteine și este extrem de sărac în calorii. Frunzele sale conțin vitaminele A, B6, C, K, cât și fosfor, zinc, calciu, fier, caroten, licopen, acid folic, magneziu și lista poate continua cu generozitate!...
Mierea este recunoscuta la scara mondiala ca fiind "cheia" tratamentelor de infrumusetare si in acelasi timp, o sursa naturala pentru calmarea iritatiilor si pentru hidratantarea corpului.Cum se utilizeaza tratamentul cu miere? Mierea poate fi folosita in variate domenii cosmetice: masaj, bai, masca si balsam pentru par....
Alegerea cosmeticelor
Produsele sintetice
In epocile trecute, frumusețea reprezenta prospețimea și tonusul de durată al pielii, calități obținute, în general prin puterea plantelor.Ulterior, au fost dezvoltate produse de sinteza, unele dintre ele intens promovate drept „ingrediente-minune”, iar darurile naturio au fost sortite uitării. Naivitatea a lăsat multe femei să creadă că laboratoarele vor putea trata orice nemulțumire privind frumusețea, într-un timp scurt și fără vreun fel de efecte secundare.
Recent, femeile au început să devină mai sceptice privind compoziția produselor cosmetice produse industrial și din neîncrederea privind unele ingrediente pe bază de hormoni, antibiotice, conservanti și alte substanțe cu potențial dăunător tenului pe termen lung. Astfel, s-a constat o revenire a interesului pentru resursele binefăcătoare ale naturii. Nu e de mirare că „homemade” (pregătite in casa) capătă o credibilitate și o popularitate tot mai ridicată.
Cercetatorii și dermatologii nu ne spun în niciun caz că soluția salvatoare este aceea de a renunța total la cosmeticele din magazine și farmacii, însă avertizează asupra unor ingrediente cu potențial periculos pentru corpul nostru,
Recomandarea acestora este de a opta pentru formulele ușoare, cu ingrediente puține, sa alegem produse fără conservanți și fără arome (acestea ascund adesea ingrediente chimice puternice).
Din punct de vedere legal, producătorii de cosmetice sunt obligați să listeze ingredientele pe care le folosesc (afișate în ordinea descrescătoare a concentrației lor?) și să respecte un standard de siguranță în fabricare.
Etichetările „produs natural" sau „bio” sunt adesea doar niște strategii de marketing, fără o bază reală.
Din păcate, studiile de piață arată că unul din principalele criterii de alegere a produselor cosmetice, în prezent, ambalajul, iar al doilea mirosul (80% dintre consumatori doresc să miroasă produsul înainte să îl cumpere).
Alternative sanatoase
În timpurile trecute, multe dintre produsele și tratamentele cosmetice erau preparate în casă sau de către un farmacist. Se foloseau diverse ierburi, plante, fructe și legume, dar și alte alimente.
Prepararea individuală a unor tratamente iți poate oferi mai multă siguranță, mai mult control asupra rețetei și, bineinteles, un rezultat mult mai sanatos. Însa foarte important este să aveți un ghid practic
pentru a ști cum să vă bucurați de proprietățile și caracteristicile combinate ale unor ingrediente în mod corect. Personalizarea preparatelor este cheia succesului unei pieli sănătoase și a unui corp frumos, iar pentru aceasta trebuie să vă cunoașteți bine corpul și pielea.
Cosmeceuticele
Acest concept nu este chiar nou, fiind lansat în anii '80, iar cuvântul reprezintă o îmbinare a termenilor „cosmetice” și „farmaceutice”. Primul produs de acest tip a fost Retin A (descoperit de inventatorul conceptului, doctorul dermatolog Albert Kligman, de la Universitatea Pensylvannia).
Din punct de vedere legal, cosmeceuticele reprezintă o combinație între ingredientele din produsele OTC (reglementate de FDA, conțin ingrediente active ca și produsele farmaceutice dar în concentrație mai scazută) și medicamentele cu prescripție (prescrise de medic si utilizate pentru boli), încorporând materiale active noi, în formule active avansate. Aceste formule vor schimba structura, funcțiile și modalitatea de răspuns a pielii după utilizare.
Cosmeceuticele nu vor oferi aceelași rezultate ca în cazul produselor prescrise de un estetician sau a unei proceduri cosmetice efectuate la salon, deși sunt mai puternice și mai bune decât cosmeticele tradiționale.
Cosmeceutica (cosmetica terapeutică) este un domeniu abordat relativ recent în România. Aceasta îmbină ramura cosmeticii cu cea a dermatologiei, studiază pielea în ansamblul ei și îmbină acțiunea substanțelor cu efect terapuetic demonstrat și certificat (din punct de vedere medical și farmacologic) cu principiile cosmeticii clasice.
Nutricosmeticele
Nutricosmeticele sunt cosmeticele reaalizate pe baza alimentelor. Reprezintă o idee inovativă a producătorilor de cosmetice de a produce cosmetice în parteneriat cu firme din industria alimentară.
Punându-se din ce în ce mai mult accentul pe natural, producătorii de cosmetice au construit o reputație bună acestor produse, prin simpla asociere a acestor procese.
Deși există și sceptici în această privință, analiștii estimează un trend crescător pe piața nutricosmeticelor.
Exemple concludente:
- Marea Britanie: Asociația Producătorilor de Brânzeturi Stilton a încercat sa atragă consumatorii cu o producție de parfumuri (și nu cu arome de brânză!) .
- Cehia: a apărut primul spa bazat pe tratamente cu bere: băi de bere, masaje și împachetari cu bere și alte cosmetice pe baza acestei populare băuturi
- Franța: Patiseriile Ladurae, împreună cu Sephora, au lansat o gamă de cosmetice care arată și miros ca niște prăjituri.
Alte exemple sunt firmele care au pornit acest nou trend pe baza unor resurse proprii:
- Estee Lauder a lansat cosmetice bazate pe ciuperci, ciocolată, ceai alb și ghimbir.
- Mondavi (firmă producătoare de vin) a lansat două game de cosmetice antiîmbătrânire pe bază de vin, struguri și semințe.
În 2002, unul din liderii pieței cosmetice, L`Oreal Paris, împreună cu Nestle Nutrition, au încheiat un parteneriat pentru a dezvolta o nouă știință a frumuseții, nutricosmetologia. Această cosmetică alternativă activează resursele biologice ale pielii și produce efecte profunde și de durată prin consumul de suplimente alimentare cu o acțiune complementară produselor cosmetice, ce acționează din interior pentru o piele sănătoasă.
Biocosmetica
În UE, cât și în plan mondial, nu există o reglementare precisă a definiției unui produs biocosmetic. Fiecare firmă producatoare decide singură dacă să înscrie calificativul „bio” sau „natural” pe produsul ei. Astfel, unele cosmetice chimice, ce conțin cantități mici de produse naturale (și prelucrate chimic) apar pe ambalaj cu specificația de „natural”, însă există și cosmetice preparate din ingrediente provenite din surse ecologice, fără pesticide sau îngrășăminte chimice.
Potrivit specialiștilor, și un produs din ingrediente naturale poate deveni toxic, dace a fost produs, cules și tratat chimic.
Cea mai eficientă modalitate de vânzare a acestor produse este vânzarea în farmacii, speculând astfel încrederea consumatorilor privind siguranța și eficiența produselor din farmacii.
Cosmetice organice sau naturale?
Deși în practică aceste concepte se confundă, există o diferență clară între cele două tipuri de produse:
- cosmeticele naturale - au în compoziție ingrediente derivate din plante, minerale sau alge marine;
- cosmeticele organice – sunt produse fără adaosuri chimice, pe bază de plante crescute și cultivate într-un mod natural: fără pesticide, fertilizatori, radiații, organisme modificate genetic;
Din categoria cosmeticelor organice fac parte trei tipuri de produse:
- cu ingrediente organice : cel puțin 95 % din conținut este organic (au sigla organului de certificare).
- fabricat cu ingrediente organice: cel puțin 70 % din conținut este organic (mențiunea „fabricat organic” pe fața produsului, cu listarea a trei ingrediente specifice).
- cu mai puțin de 70% din conținut organic : mențiunea „organic” se regăsește doar la lista de ingrediente (nu și pe fața produsului) - nu sunt însoțite de sigla organului de certificare.
Mentiunea „natural” poate semnifica și doar 1 % ingrediente naturale și nu sunt însoțite de sigla organului de certificare. Ingredientele sunt listate în ordinea descrescătoare concentrației. Însă, trebuie spus, nu întotdeauna substanțele chimice sunt dăunatoare: există cazuri când acestea potențează efectul unor substanțe din plante, fructe și care în starea lor naturală nu pot penetra pielea.
Obligațiile producătorilor de cosmetice sunt de a informa orice client cu privire la produsul achiziționat. La cerere, acesta este obligat să vă ofere lista completă a ingredientelor, compoziția și concentrația produselor alergenice. (conform legislației europene)
Atitudinea de simbioză cu mediul și de protecție a acestuia vine, teoretic, din sentimentul de responsabilitate sociala (CSR - Corporate Social Responsability: concepție referitoare la contribuția pe care companiile trebuie să o aiba la dezvoltarea societații moderne servind obiectivelor de dezvoltare durabilă). Însă, de cele mai multe ori, termeni precum „biocosmetic”, „organic”. „ecologic”, „natural”, sunt folosiți în scop publicitar.
Cosmetice pentru bărbați
Cosmeticele pentru bărbați au început să fie dezvoltate începând cu secolul al al XIX-lea, studiile fiind inițiate de către cercetătorii francezi.
Această piață a fost favorizată de apariția metrosexualului, o nouă tipologie masculină, preocupată de modă, îngrijire corporală și facială. Anterior, exista concepția conform căreia acest gen de preocupări știrbea masculinitatea sau, în alte cazuri, bărbații în cauză erau considerați a fi homosexuali. Bărbații voiau (și erau presați de societate) să fie duri, siguri pe ei și cu un aspect ușor neglijent, pentru a atrage atenția reprezentantelor sexului frumos.
În prezent însă, producătorii de cosmetice caută soluții rapide, ușor de folosit, multifuncționale și la prețuri rezonabile, pentru a-și atrage o clientelă masculină fidelă.
Pe măsură ce viața devine din ce în ce mai complicată, oamenii încep să realizeze că frumusețea este o chestiune de sanatate. Folosindu-se de această concepție, companiile de cosmetice au încercat și vor încerca în continuare să ne convingă că produsele lor sunt unelte esențiale pentru o piele sănătoasă.
Articol revizuit de către: coautor: Asiminii Georgiana - Introducere și revizuire
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
intră pe forum