Cum descifrăm etichetele produselor cosmetice
©
Autor: Asiminii Georgiana
Etichetele produselor cosmetice pot „fura ochii” printr-un design atractiv È™i prin mesaje de marketing care nu reflectă întotdeauna fidel realitatea.
Rubrica de ingrediente este în măsură să spună adevărul, însă este frecvent neglijată sau, în tot cazul, criptată pentru marea majoritate a persoanelor, din cauza jargonului specific industriei chimice, adesea greu de înÈ›eles.
Vă oferim un ghid practic pentru a „descifra” etichetele produselor cosmetice.
Recomandarea dermatologilor (Dermatologically recommended) – de obicei, producătorii apelează la sprijinul unor medici specialiÈ™ti, care „garantează” calitatea produsului respectiv; respectivii medici pot primi adesea È™i sume de bani pentru a-È™i da acest „aviz” orientativ, care, aÈ™adar, poate sau nu să fie relevant.
Testat dermatologic (Dermatologist/Dermatologically tested) - un simplu joc de cuvinte vă poate induce în eroare în alegerile pe care le faceÈ›i. Testat dermatologic poate însemna, într-adevăr, că produsul a fost încercat, probat, testat de un dermatolog, însă nu oferă automat È™i garanÈ›ia că a obÈ›inut un feed-back pozitiv.
Demonstrat clinic (Clinically proven) – acestă expresie contribuie la credibilitatea produselor, spunând că în condiÈ›ii de testare clinică, produsul funcÈ›iona la anumiÈ›i parametri. De exemplu, „s-a demonstrat clinic că 8 din 9 femei au pielea fină la 24 de ore de la folosire”.
AtenÈ›ie, însă! În condiÈ›iile de utilizare reale, care sunt influenÈ›ate de carcateristicile fiecărei persoane, de frecvenÈ›a utilizării È™i de alÈ›i factori, rezultatele pot să difere.
Organic – în mod teoretic, aceasta etichetare certifică faptul că în elaborarea produsului, au fost folosite doar ingrediente de origine naturală, fiind excluse substanÈ›ele chimice, de sinteză industrială. În practică însă, unii producători se folosesc de acest termen pentru a vinde produse costisitoare, sub alura compoziÈ›iei organice. Vă sfătuim să verificaÈ›i lista de ingrediente.
100% natural / Natural – mulÈ›i dintre producători mizează pe faptul că oamenii preferă produsele naturale, dat fiind È™i trendul general al folosirii produselor de tip „eco” È™i „bio”. RetineÈ›i însă că deÈ™i un produs poate să fie alcătuit numai din ingrediente de origine naturală, absolut toate aceste ingrediente au fost procesate într-o formă sau alta, din starea lor naturală. De asemenea, se pare că pentru a putea afiÈ™a specificaÈ›ia de „natural”, producătorii sunt obligaÈ›i ca minimum 20% din ingredientele folosite să fie naturale, aÈ™adar, nu trebuie să ne lăsăm ghidaÈ›i numai de astfel de tehnici de vânzare în alegerea unui produs.
Hipoalergenic – acest atribut e folosit în general pe etichetele produselor care se aplică pe piele È™i semnifică faptul că este exclusă apariÈ›ia unei alergii în urma utilizării. Adevărul despre „hipoalergenic” este acela că nu există reglementări clare asupra accepÈ›iunii, astfel că există cazuri în care prin acest termen, producătorii înÈ›eleg doar „fără parfum”.
Non-comedogenic – promisiunea de „non-comedogenic” se referă la calitatea unui produs de față (loÈ›iune, tonic, cremă, fond de ten, mască etc) de a nu încărca porii È™i de a nu contribui la formarea punctelor negre È™i a coÈ™urilor. În realitate însă, validitatea acestuia nu poate fi probată, pentru că nu există reglementări în acest sens È™i de regulă, nici teste clinice (a se vedea mai sus) care să probeze calitatea non-comedogenică a produsului.
Nu conÈ›ine alcool (Alcohol free) – lucrurile par clare aici, dar nu sunt în totalitate. Adevărul e acela că produsele „fără alcool” nu conÈ›in etanol, însă pot conÈ›ine alte forme de alcool în compoziÈ›ie, de aceea lista de ingrediente e grăitoare. Fii atentă la denumiri precum cetyl, stearyl, ceateryl, lanolin, care sunt în fapt, tipuri de alcool.
Efect detoxifiant, Efect reparator (Detoxifying, Repairing) – „efectul detoxifiant” se referă la eliminarea toxinelor din organism, iar cel „reparator” presupune refacerea unei porÈ›iuni afectate. Acestea sunt două promsiuni foarte des întâlnite în cazul cosmeticelor destinate pielii, fiind adevărate „cârlige” care atrag atenÈ›ie consumatorilor, care speră că vor scăpa de coÈ™uri, puncte negre, cicatrici È™i riduri. Realitatea este că nu există standarde care să probeze È™i să reglementeze certificarea, aÈ™a că producătorii pot pune aceste atribute fără să garanteze efectele promise.
Conferă fermitate (Firming effect) – atributele de „firming”, „contouring”, care se regăsesc adesea pe cremele anti-rid, pe loÈ›iunile de corp anticelulitice È™i modelatoare aproape că promit minuni: piele întinerită, fermă, elastică. Food and Drug Administration (FDA) statuează însă că niciun produs cosmetic nu poate influenÈ›a structura pielii. AÈ™adar, cremele care promit piele mai fermă nu poat face decât, cel mult, să provoace o reacÈ›ie temporară de contractare a pielii.
Fără parabeni (No parabens) – de ceva timp, parabenii par să fie duÈ™manii nevăzuÈ›i ai industriei cosmetice, lucru care s-a întipărit È™i în conÈ™tiinÈ›a consumatorilor. Ce sunt parabenii? ConservanÈ›i folosiÈ›i la scară largă în prepararea cosmeticelor. FolosiÈ›i în cantități mici, parabenii nu sunt dăunători.
AtenÈ›ie, însă. Dacă un produs nu conÈ›ine parabeni, nu înseamnă că este complet inofensiv. În compoziÈ›ia produsului pot exista alÈ›i componenÈ›i care să aibă un efect dăunător.
Nu conÈ›ine uleiuri (Oil free) – specificaÈ›ia „fără uleiuri” este un truc de marketing foarte folosit de producătorii de farduri, fonduri de ten È™i pudre pentru a atrage clientele care se confruntă cu un ten gras. Femeile al căror ten produce prea mult sebuum ori este predispus la erupii acneice, se feresc de produsele cu uleiuri. Folosindu-se de acest obicei de consum, producătorii tind să înlocuiască uleiurile naturale folosite anterior în producÈ›ie cu alte preparate chimice care îndeplinesc aceeaÈ™i funcÈ›ie. AÈ™adar, „oil free” nu este o garanÈ›ie ca aÈ›i cumpărat un fond de ten lipsit de uleiuri.
Fără parfum (Fragance free) – produsele fără parfum sunt preferate adesea de persoanele care vor să facă alegeri mai „naturale” pentru pielea lor, ori de cele care pur È™i simplu nu tolerează anumite mirosuri È™i arome. TotuÈ™i, e bine să È™tiÈ›i că deÈ™i un produs poate fi inodor, poate conÈ›ine de fapt anumite parfumuri ce au rolul de a masca mirosul unor chimicale neplăcut mirositoare.
Acest lucru poate fi derutant dacă suferiÈ›i de alergii la anumite substanÈ›e. Din acest motiv, e bine să consultaÈ›i lista ingredientelor cu atenÈ›ie È™i să vedeÈ›i pe lista INCI ce funcÈ›ie fiecare substanță în parte.
Nu a fost testat pe animale (Not tested on animals/ Cruelty free) – dacă vrei să fii sigur că produsul pe care îl vei achiziÈ›iona nu a fost testat folosind cruzimea asupra animalelor, s-ar putea ca această promisiune să nu fie de ajuns. Din păcate, deÈ™i produsul în sine nu a fost testat pe animele, s-ar putea ca anumite ingrediente să fi fost probate în acest mod.
Desigur, nu încurajăm o atitudine paranoică în comportamentul de consum, ci mai degrabă precauÈ›ia È™i alegerile cumpătate, bazate pe ceea ce vi se potriveÈ™te È™i nu pe argumente deficitare precum promoÈ›iile, promisiunile miraculoase, ori etichetele frumos decorate.
Rubrica de ingrediente este în măsură să spună adevărul, însă este frecvent neglijată sau, în tot cazul, criptată pentru marea majoritate a persoanelor, din cauza jargonului specific industriei chimice, adesea greu de înÈ›eles.
Vă oferim un ghid practic pentru a „descifra” etichetele produselor cosmetice.
Formulele de marketing care vând cosmeticele
Iată câteva dintre cele mai frecvente formule de marketing care apare pe eticheta produselor cosmetice:Recomandarea dermatologilor (Dermatologically recommended) – de obicei, producătorii apelează la sprijinul unor medici specialiÈ™ti, care „garantează” calitatea produsului respectiv; respectivii medici pot primi adesea È™i sume de bani pentru a-È™i da acest „aviz” orientativ, care, aÈ™adar, poate sau nu să fie relevant.
Testat dermatologic (Dermatologist/Dermatologically tested) - un simplu joc de cuvinte vă poate induce în eroare în alegerile pe care le faceÈ›i. Testat dermatologic poate însemna, într-adevăr, că produsul a fost încercat, probat, testat de un dermatolog, însă nu oferă automat È™i garanÈ›ia că a obÈ›inut un feed-back pozitiv.
Demonstrat clinic (Clinically proven) – acestă expresie contribuie la credibilitatea produselor, spunând că în condiÈ›ii de testare clinică, produsul funcÈ›iona la anumiÈ›i parametri. De exemplu, „s-a demonstrat clinic că 8 din 9 femei au pielea fină la 24 de ore de la folosire”.
AtenÈ›ie, însă! În condiÈ›iile de utilizare reale, care sunt influenÈ›ate de carcateristicile fiecărei persoane, de frecvenÈ›a utilizării È™i de alÈ›i factori, rezultatele pot să difere.
Organic – în mod teoretic, aceasta etichetare certifică faptul că în elaborarea produsului, au fost folosite doar ingrediente de origine naturală, fiind excluse substanÈ›ele chimice, de sinteză industrială. În practică însă, unii producători se folosesc de acest termen pentru a vinde produse costisitoare, sub alura compoziÈ›iei organice. Vă sfătuim să verificaÈ›i lista de ingrediente.
100% natural / Natural – mulÈ›i dintre producători mizează pe faptul că oamenii preferă produsele naturale, dat fiind È™i trendul general al folosirii produselor de tip „eco” È™i „bio”. RetineÈ›i însă că deÈ™i un produs poate să fie alcătuit numai din ingrediente de origine naturală, absolut toate aceste ingrediente au fost procesate într-o formă sau alta, din starea lor naturală. De asemenea, se pare că pentru a putea afiÈ™a specificaÈ›ia de „natural”, producătorii sunt obligaÈ›i ca minimum 20% din ingredientele folosite să fie naturale, aÈ™adar, nu trebuie să ne lăsăm ghidaÈ›i numai de astfel de tehnici de vânzare în alegerea unui produs.
Hipoalergenic – acest atribut e folosit în general pe etichetele produselor care se aplică pe piele È™i semnifică faptul că este exclusă apariÈ›ia unei alergii în urma utilizării. Adevărul despre „hipoalergenic” este acela că nu există reglementări clare asupra accepÈ›iunii, astfel că există cazuri în care prin acest termen, producătorii înÈ›eleg doar „fără parfum”.
Non-comedogenic – promisiunea de „non-comedogenic” se referă la calitatea unui produs de față (loÈ›iune, tonic, cremă, fond de ten, mască etc) de a nu încărca porii È™i de a nu contribui la formarea punctelor negre È™i a coÈ™urilor. În realitate însă, validitatea acestuia nu poate fi probată, pentru că nu există reglementări în acest sens È™i de regulă, nici teste clinice (a se vedea mai sus) care să probeze calitatea non-comedogenică a produsului.
Nu conÈ›ine alcool (Alcohol free) – lucrurile par clare aici, dar nu sunt în totalitate. Adevărul e acela că produsele „fără alcool” nu conÈ›in etanol, însă pot conÈ›ine alte forme de alcool în compoziÈ›ie, de aceea lista de ingrediente e grăitoare. Fii atentă la denumiri precum cetyl, stearyl, ceateryl, lanolin, care sunt în fapt, tipuri de alcool.
Efect detoxifiant, Efect reparator (Detoxifying, Repairing) – „efectul detoxifiant” se referă la eliminarea toxinelor din organism, iar cel „reparator” presupune refacerea unei porÈ›iuni afectate. Acestea sunt două promsiuni foarte des întâlnite în cazul cosmeticelor destinate pielii, fiind adevărate „cârlige” care atrag atenÈ›ie consumatorilor, care speră că vor scăpa de coÈ™uri, puncte negre, cicatrici È™i riduri. Realitatea este că nu există standarde care să probeze È™i să reglementeze certificarea, aÈ™a că producătorii pot pune aceste atribute fără să garanteze efectele promise.
Conferă fermitate (Firming effect) – atributele de „firming”, „contouring”, care se regăsesc adesea pe cremele anti-rid, pe loÈ›iunile de corp anticelulitice È™i modelatoare aproape că promit minuni: piele întinerită, fermă, elastică. Food and Drug Administration (FDA) statuează însă că niciun produs cosmetic nu poate influenÈ›a structura pielii. AÈ™adar, cremele care promit piele mai fermă nu poat face decât, cel mult, să provoace o reacÈ›ie temporară de contractare a pielii.
Fără parabeni (No parabens) – de ceva timp, parabenii par să fie duÈ™manii nevăzuÈ›i ai industriei cosmetice, lucru care s-a întipărit È™i în conÈ™tiinÈ›a consumatorilor. Ce sunt parabenii? ConservanÈ›i folosiÈ›i la scară largă în prepararea cosmeticelor. FolosiÈ›i în cantități mici, parabenii nu sunt dăunători.
AtenÈ›ie, însă. Dacă un produs nu conÈ›ine parabeni, nu înseamnă că este complet inofensiv. În compoziÈ›ia produsului pot exista alÈ›i componenÈ›i care să aibă un efect dăunător.
Nu conÈ›ine uleiuri (Oil free) – specificaÈ›ia „fără uleiuri” este un truc de marketing foarte folosit de producătorii de farduri, fonduri de ten È™i pudre pentru a atrage clientele care se confruntă cu un ten gras. Femeile al căror ten produce prea mult sebuum ori este predispus la erupii acneice, se feresc de produsele cu uleiuri. Folosindu-se de acest obicei de consum, producătorii tind să înlocuiască uleiurile naturale folosite anterior în producÈ›ie cu alte preparate chimice care îndeplinesc aceeaÈ™i funcÈ›ie. AÈ™adar, „oil free” nu este o garanÈ›ie ca aÈ›i cumpărat un fond de ten lipsit de uleiuri.
Fără parfum (Fragance free) – produsele fără parfum sunt preferate adesea de persoanele care vor să facă alegeri mai „naturale” pentru pielea lor, ori de cele care pur È™i simplu nu tolerează anumite mirosuri È™i arome. TotuÈ™i, e bine să È™tiÈ›i că deÈ™i un produs poate fi inodor, poate conÈ›ine de fapt anumite parfumuri ce au rolul de a masca mirosul unor chimicale neplăcut mirositoare.
Acest lucru poate fi derutant dacă suferiÈ›i de alergii la anumite substanÈ›e. Din acest motiv, e bine să consultaÈ›i lista ingredientelor cu atenÈ›ie È™i să vedeÈ›i pe lista INCI ce funcÈ›ie fiecare substanță în parte.
Nu a fost testat pe animale (Not tested on animals/ Cruelty free) – dacă vrei să fii sigur că produsul pe care îl vei achiziÈ›iona nu a fost testat folosind cruzimea asupra animalelor, s-ar putea ca această promisiune să nu fie de ajuns. Din păcate, deÈ™i produsul în sine nu a fost testat pe animele, s-ar putea ca anumite ingrediente să fi fost probate în acest mod.
Sfaturi practice pentru citirea etichetelor cosmetice
Vă oferim câteva sugestii pentru a înÈ›elege mai bine lista de ingrediente a etichetelor produselor cosmetice:- puteÈ›i intui concentraÈ›ia ingredientelor în cadrul produsului urmarind ordinea in care sunt inscrise pe lista ingredientelor; în mod obiÈ™nuit, acestea sunt enumerate în ordinea descrescătoare a cantității în care se regăsesc în produs.
- parantezele care însoÈ›esc uneori denumirile foarte tehnice conÈ›in denumirea uzuală, populară a respectivei substanÈ›e;
- toÈ›i producătorii de cosmetice sunt obligaÈ›i să folosească, indiferent de È›ara în care produc È™i comercializează produsele, denumirile prevăzute în INCI ( Nomenclatura InternaÈ›ională a Ingredientelor Cosmetice). AÈ™adar, orice denumire chimică pe care o găsiÈ›i pe eticheta produselor cosmetice, o puteÈ›i găsi explicată în această listă. PuteÈ›i consulta lista aici.
- în principiu, cu cât lista de ingrediente este mai mare, cu atât ar trebui să vă puneÈ›i mai multe întrebări privind impactul produsului asupra organismului.
- dacă la capătul listei întâlniÈ›i un ingredient pe care nu îl puteÈ›i identifica (este trecută doar denumirea chimică), cel mai probabil este vorba de un conservant. Câteva exemple de conservanÈ›i folosiÈ›i frecvent: Triclosan, Triclocarban, Methylisothiazolinone,Triethanolamine. (3)
- de regulă, surfactanÈ›ii, substanÈ›ele lubriafiante sau săpunurile sunt înscrise la mijlocul listei de ingredient. Pot fi recunoscuÈ›i de multe ori după prefixul „-peg” È™i conÈ›in în interiorul cuvantului literele „eth”.
- fiÈ›i atenÈ›i la datele de expirare ale produselor, pentru a nu risca alergii si alte reacÈ›ii adverse la aplicarea produselor. Adesea, puteÈ›i găsi termenul de valabilitate sub forma unui simbol special: un recipient desfacut, pe care e înscris un numărul de luni ce reprezintă durata valabilității, sub forma 3M (3 luni), 6M (6 luni), 12M (1 an), 24M (2 ani), aÈ™a cum se poate observa È™i în ilustraÈ›ia alăturată.
Desigur, nu încurajăm o atitudine paranoică în comportamentul de consum, ci mai degrabă precauÈ›ia È™i alegerile cumpătate, bazate pe ceea ce vi se potriveÈ™te È™i nu pe argumente deficitare precum promoÈ›iile, promisiunile miraculoase, ori etichetele frumos decorate.
Data actualizare: 15-02-2019 | creare: 09-10-2013 | Vizite: 7235
Bibliografie
1- 20 Reasons Not to Trust Cosmetic Labels, link:https://www.healthline.com/health-slideshow/reading-cosmetic-labels#4
2 - Reading a Cosmetic Label - Things You Should Know, link:
https://www.consolidatedlabel.com/blog/2013/3/26/reading-a-cosmetic-label-things-you-should-know/
3 - How Do I Read Cosmetics Labels?, link:
https://www.wisegeek.com/how-do-i-read-cosmetics-labels.htm
4 - Understanding Our Cosmetic Labels, link:
https://www.trespure.com/blogs/news/7360088-understanding-our-cosmetic-labels
5 – FDA - Cosmetic Labeling Guide, link:
https://www.fda.gov/cosmetics/cosmeticlabelinglabelclaims/cosmeticlabelingmanual/ucm126444.htm#clga
6 - How to Read a Cosmetics Label, link:
https://www.webmd.com/beauty/makeup/how-read-makeup-labels
7 - 7 Lies On Your Makeup Labels, link:
https://leadership.ng/news/260513/7-lies-your-makeup-labels
8 – INCI list, link: https://www.makingcosmetics.com/articles/INCI-list.pdf
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.intră pe forum