Cum descifrăm etichetele produselor cosmetice

©

Autor:

Cum descifrăm etichetele produselor cosmetice
Etichetele produselor cosmetice pot „fura ochii” printr-un design atractiv și prin mesaje de marketing care nu reflectă întotdeauna fidel realitatea.

Rubrica de ingrediente este în măsură să spună adevărul, însă este frecvent neglijată sau, în tot cazul, criptată pentru marea majoritate a persoanelor, din cauza jargonului specific industriei chimice, adesea greu de înțeles.

Vă oferim un ghid practic pentru a „descifra” etichetele produselor cosmetice.

Formulele de marketing care vând cosmeticele

Iată câteva dintre cele mai frecvente formule de marketing care apare pe eticheta produselor cosmetice:

Recomandarea dermatologilor (Dermatologically recommended) – de obicei, producătorii apelează la sprijinul unor medici specialiști, care „garantează” calitatea produsului respectiv; respectivii medici pot primi adesea și sume de bani pentru a-și da acest „aviz” orientativ, care, așadar, poate sau nu să fie relevant.

Testat dermatologic (Dermatologist/Dermatologically tested) - un simplu joc de cuvinte vă poate induce în eroare în alegerile pe care le faceți. Testat dermatologic poate însemna, într-adevăr, că produsul a fost încercat, probat, testat de un dermatolog, însă nu oferă automat și garanția că a obținut un feed-back pozitiv.

Demonstrat clinic (Clinically proven) – acestă expresie contribuie la credibilitatea produselor, spunând că în condiții de testare clinică, produsul funcționa la anumiți parametri. De exemplu, „s-a demonstrat clinic că 8 din 9 femei au pielea fină la 24 de ore de la folosire”.
Atenție, însă! În condițiile de utilizare reale, care sunt influențate de carcateristicile fiecărei persoane, de frecvența utilizării și de alți factori, rezultatele pot să difere.

Organic – în mod teoretic, aceasta etichetare certifică faptul că în elaborarea produsului, au fost folosite doar ingrediente de origine naturală, fiind excluse substanțele chimice, de sinteză industrială. În practică însă, unii producători se folosesc de acest termen pentru a vinde produse costisitoare, sub alura compoziției organice. Vă sfătuim să verificați lista de ingrediente.

100% natural / Natural – mulți dintre producători mizează pe faptul că oamenii preferă produsele naturale, dat fiind și trendul general al folosirii produselor de tip „eco” și „bio”. Retineți însă că deși un produs poate să fie alcătuit numai din ingrediente de origine naturală, absolut toate aceste ingrediente au fost procesate într-o formă sau alta, din starea lor naturală.  De asemenea, se pare că pentru a putea afișa specificația de „natural”, producătorii sunt obligați ca minimum 20% din ingredientele folosite să fie naturale, așadar, nu trebuie să ne lăsăm ghidați numai de astfel de tehnici de vânzare în alegerea unui produs.

Hipoalergenic – acest atribut e folosit în general pe etichetele produselor care se aplică pe piele și semnifică faptul că este exclusă apariția unei alergii în urma utilizării. Adevărul despre „hipoalergenic” este acela că nu există reglementări clare asupra accepțiunii, astfel că există cazuri în care prin acest termen, producătorii înțeleg doar „fără parfum”.

Non-comedogenic – promisiunea de „non-comedogenic” se referă la calitatea unui produs de față (loțiune, tonic, cremă, fond de ten, mască etc) de a nu încărca porii și de a nu contribui la formarea punctelor negre și a coșurilor. În realitate însă, validitatea acestuia nu poate fi probată, pentru că nu există reglementări în acest sens și de regulă, nici teste clinice (a se vedea mai sus) care să probeze calitatea non-comedogenică a produsului.

Nu conține alcool  (Alcohol free) – lucrurile par clare aici, dar nu sunt în totalitate. Adevărul e acela că produsele „fără alcool” nu conțin etanol, însă pot conține alte forme de alcool în compoziție, de aceea lista de ingrediente e grăitoare. Fii atentă la denumiri precum cetyl, stearyl, ceateryl, lanolin, care sunt în fapt, tipuri de alcool.

Efect detoxifiant, Efect reparator (Detoxifying, Repairing) –  „efectul detoxifiant” se referă la eliminarea toxinelor din organism, iar cel „reparator” presupune refacerea unei porțiuni afectate. Acestea sunt două promsiuni foarte des întâlnite în cazul  cosmeticelor destinate pielii, fiind adevărate „cârlige” care atrag atenție consumatorilor, care speră că vor scăpa de coșuri, puncte negre, cicatrici și riduri. Realitatea este că nu există standarde care să probeze și să reglementeze certificarea, așa că producătorii pot pune aceste atribute fără să garanteze efectele promise.

Conferă fermitate (Firming effect) – atributele de „firming”, „contouring”, care se regăsesc adesea pe cremele anti-rid, pe loțiunile de corp anticelulitice și modelatoare aproape că promit minuni: piele întinerită, fermă, elastică. Food and Drug Administration (FDA) statuează însă că niciun produs cosmetic nu poate influența structura pielii. Așadar, cremele care promit piele mai fermă nu poat face decât, cel mult, să provoace o reacție temporară de contractare a pielii.

Fără parabeni (No parabens) – de ceva timp, parabenii par să fie dușmanii nevăzuți ai industriei cosmetice, lucru care s-a întipărit și în conștiința consumatorilor. Ce sunt parabenii? Conservanți folosiți la scară largă în prepararea cosmeticelor. Folosiți în cantități mici, parabenii nu sunt dăunători.
Atenție, însă. Dacă un produs nu conține parabeni, nu înseamnă că este complet inofensiv. În compoziția produsului pot exista alți componenți care să aibă un efect dăunător.

Nu conține uleiuri (Oil free) – specificația „fără uleiuri” este un truc de marketing foarte folosit de producătorii de farduri, fonduri de ten și pudre pentru a atrage clientele care se confruntă cu un ten gras. Femeile al căror ten produce prea mult sebuum ori este predispus la erupii acneice, se feresc de produsele cu uleiuri. Folosindu-se de acest obicei de consum, producătorii tind să înlocuiască uleiurile naturale folosite anterior în producție cu alte preparate chimice care îndeplinesc aceeași funcție. Așadar, „oil free” nu este o garanție ca ați cumpărat un fond de ten lipsit de uleiuri.

Fără parfum (Fragance free) – produsele fără parfum sunt preferate adesea de persoanele care vor să facă alegeri mai „naturale” pentru pielea lor, ori de cele care pur și simplu nu tolerează anumite mirosuri și arome. Totuși, e bine să știți că deși un produs poate fi inodor, poate conține de fapt anumite parfumuri ce au rolul de a masca mirosul unor chimicale neplăcut mirositoare.
Acest lucru poate fi derutant dacă suferiți de alergii la anumite substanțe. Din acest motiv, e bine să consultați lista ingredientelor cu atenție și să vedeți pe lista INCI ce funcție fiecare substanță în parte.

Nu a fost testat pe animale (Not tested on animals/ Cruelty free) – dacă vrei să fii sigur că produsul pe care îl vei achiziționa nu a fost testat folosind cruzimea asupra animalelor, s-ar putea ca această promisiune să nu fie de ajuns. Din păcate, deși produsul în sine nu a fost testat pe animele, s-ar putea ca anumite ingrediente să fi fost probate în acest mod.

Sfaturi practice pentru citirea etichetelor cosmetice

Vă oferim câteva sugestii pentru a înțelege mai bine lista de ingrediente a etichetelor produselor cosmetice:

  • puteți intui concentrația ingredientelor în cadrul produsului urmarind ordinea in care sunt inscrise pe lista ingredientelor;  în mod obișnuit, acestea sunt enumerate în ordinea descrescătoare a cantității în care se regăsesc în produs.
  • parantezele care însoțesc uneori denumirile foarte tehnice conțin denumirea uzuală, populară a respectivei substanțe;
  • toți producătorii de cosmetice sunt obligați să folosească, indiferent de țara în care produc și comercializează produsele, denumirile prevăzute în INCI ( Nomenclatura Internațională a Ingredientelor Cosmetice). Așadar, orice denumire chimică pe care o găsiți pe eticheta produselor cosmetice, o puteți găsi explicată în această listă. Puteți consulta lista aici.
  • în principiu, cu cât lista de ingrediente este mai mare, cu atât ar trebui să vă puneți mai multe întrebări privind impactul produsului asupra organismului.
  • dacă la capătul listei întâlniți un ingredient pe care nu îl puteți identifica (este trecută doar denumirea chimică), cel mai probabil este vorba de un conservant. Câteva exemple de conservanți folosiți frecvent: Triclosan, Triclocarban, Methylisothiazolinone,Triethanolamine. (3)
  • Simbol valabilitate cosmeticede regulă, surfactanții, substanțele lubriafiante sau săpunurile sunt înscrise la mijlocul listei de ingredient. Pot fi recunoscuți de multe ori după prefixul „-peg” și conțin în interiorul cuvantului literele „eth”.
  • fiți atenți la datele de expirare ale produselor, pentru a nu risca alergii si alte reacții adverse la aplicarea produselor. Adesea, puteți găsi termenul de valabilitate sub forma unui simbol special: un recipient desfacut, pe care e înscris un numărul de luni ce reprezintă durata valabilității, sub forma 3M (3 luni), 6M (6 luni), 12M (1 an), 24M (2 ani), așa cum se poate observa și în ilustrația alăturată.

Desigur, nu încurajăm o atitudine paranoică în comportamentul de consum, ci mai degrabă precauția și alegerile cumpătate, bazate pe ceea ce vi se potrivește și nu pe argumente deficitare precum promoțiile, promisiunile miraculoase, ori etichetele frumos decorate.

Data actualizare: 15-02-2019 | creare: 09-10-2013 | Vizite: 7321
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Descifrează termenii de pe produsele cosmetice
  • Compuși de evitat în produsele de igienă
  • Care sunt ingredientele sigure pentru tenul cu probleme?
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum