Un mod de comunicare tipic pentru pacienţii diagnosticaţi cu boala Alzheimer

©

Autor:

Un mod de comunicare tipic pentru pacienţii diagnosticaţi cu boala Alzheimer
Demenţa este o boală neurodegenerativă care afectează memoria în primă instanță, dar și alte componente cognitive: limbajul, calculul, scrisul, capacitatea de a înţelege, de a învăţa, etc. De foarte multe ori, pacienţii diagnosticaţi cu diferite fome de demenţă aleg să se închidă faţă de societate şi faţă de cei dragi, tocmai datorită unei deficienţe în a comunica cu cei din jur. De foarte multe ori, faptul că pretind că înţeleg sau că au ţinut minte anumite lucruri îi scuteşte de momente jenante în societate sau pe cei dragi de stresul bolii acestora.

Această tehnică de a falsifica răspunsurile în încercarea de a masca de fapt gravitatea bolii este cunoscută sub denumirea de răspuns de salvare a aparenţelor („saving appearance responses”, SARs). Un grup de cercetare de la Universitatea Kumamoto din Japonia a iniţiat primul studiu analitic al acestui fenomen printre pacienţii diagnosticaţi cu demenţă în forme foarte diferite. Cercetarea a dus la concluzia că majoritatea pacienţilor diagnosticaţi cu boala Alzheimer, dar şi cu alte forme de demenţă, au un anumit tipar de răspuns la întrebări. Astfel, această încercare de a ascunde boala în spatele unei faţade este foarte des întâlnită. De aceea, medicii şi persoanele care îi îngrijesc sunt sfătuite să fie foarte atente la comportamentul şi la răspunsurile acestora şi să maifeste mai multă întelegere şi respect faţă de pacienţii cu demenţă care manifestă acest tip de comportament. Această atitudine este un semnal al sentimentelor conflictuale pe care pacienţii le au faţă de multitudinea de întrebări la care aceştia nu pot răspude corect.

„SARs este efortul pacientului de a arăta că nu are nici o problemă cognitivă, dar se pare că sunt mai multe conflicte psihologice implicate֦”, declară Dr. Masateru Matsushita de la Centrul de Educaţie şi Cercetare Medicală de la Universitatea Kumamoto din Japonia. „Motivul pentru care putem oberva din ce în ce mai des acest tip de comportament la pacienţii diagnosticaţi cu boala Alzheimer poate fi datorat faptului că, deşi memoria are un declin din punct de vedere funcţional, gândirea şi judecata sunt foarte puţin compromise. Atenţia crescută faţă de acest tip de comportament poate fi util în diagnosticarea mult mai precisă. Ne aşteptăm ca o înţelegere mai bună a acestui tip de răspunsuri, în special în ceea ce priveşte boala Alzheimer, să ducă la o detectare mai precoce a bolii şi o îngrijire medicală mai bună pentru pacienţii care suferă de demenţă.”, mai declară acesta.

Sursa: Science Daily

Data actualizare: 24-12-2019 | creare: 19-06-2018 | Vizite: 2452
Bibliografie
A typical communication pattern of people with Alzheimer's disease, https://www.sciencedaily.com/releases/2018/06/180606093729.htm
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Combinația între depresie și tulburări cognitive minore la vârstnici accelerează îmbătrânirea creierului
  • O nouă tehnică ar putea ajuta la diagnosticarea bolii Alzheimer
  • Sedativele uzuale pentru anxietate și insomnie ar putea crește riscul de Alzheimer
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum