Inhibarea unui complex proteic poate îmbunătăți procesul de reparare a ADN-ului uman

Un studiu recent realizat de cercetători de la Universitatea din Köln arată că repararea daunelor din genomul uman poate fi îmbunătățită prin dezactivarea unui complex proteic numit DREAM. Complexul previne activarea tuturor mecanismelor de reparare disponibile în celulele normale ale corpului, ceea ce duce la o funcționare mai eficientă a acestora în celulele germinale, spermatozoizi și ovule.
Cercetătorii au descoperit că inhibarea complexului proteic DREAM poate îmbunătăți repararea ADN-ului în celulele corpului, iar acest lucru poate avea efecte benefice pe termen lung în prevenirea cancerului și bolilor asociate îmbătrânirii. Pentru a inhiba complexul proteic DREAM, cercetătorii au folosit un agent farmaceutic, realizând astfel cu succes prima dezactivare a acestuia.

Studiul, intitulat „The DREAM complex functions as conserved master regulator of somatic DNA repair capacities”, a fost publicat în revista Nature Structural & Molecular Biology. Descoperirile sunt importante pentru dezvoltarea de noi terapii pentru pacienții umani. Cu toate acestea, mai multe cercetări sunt necesare pentru a putea aplica în practica medicală descoperirile actuale.

„Descoperirile ne permit pentru prima dată să îmbunătățim repararea ADN-ului în celulele corpului și să țintim inclusiv acele celule afectate de îmbătrânire sau care pot cauza cancerul”, a declarat unul dintre autorii studiului, Björn Schumacher, director al Institute for Genome Stability in Aging and Disease la Universitatea din Köln.

foto: Imagine microscopică a C. elegans la 10 zile după tratamentul cu raze UV-B. Stânga: Viermii cu complexul DREAM intact nu pot repara bine ADN-ul. Dreapta: Viermii fără complex DREAM repar daunele și trăiesc mai mult. University of Cologne