Cum să te porți cu un adolescent (ca părinte)
Calitatea de părinte reprezintă unul din cele mai frumoase roluri pe care o persoană îl poate asuma pe parcursul vieÈ›ii, cuprinzând atât bucurie, mândrie È™i emoÈ›ie, precum È™i o serie de provocări care pot fi uneori dificil de anticipat. Perioada adolescenÈ›ei face parte din cele mai dificile etape din viaÈ›a unei persoane, este o stare de tranziÈ›ie care vine la pachet cu o serie de transformări pe plan fizic, intelectual, dar mai ales emoÈ›ional. În toată această avalanșă de schimbări, părinÈ›ii au cel mai important rol, acela de a oferi sprijin necondiÈ›ionat, înÈ›elegere, iubire È™i răbdare pentru a asigura trecerea cât mai lină către perioada de adult.
Care sunt schimbările emoționale prin care trece un adolescent?
Perioada adolescenÈ›ei este centrată în jurul unei principale mari noÈ›iuni È™i anume schimbarea, care este È™i va fi mereu o constantă pe parcursul dezvoltării viitorului adult. În adolescență are loc o accelerare a tuturor proceselor fiziologice, începând de la secreÈ›ia hormonală care atrage schimbările de ordin fizic È™i comportamental, până la dezvoltarea accelerată a creierului.
Din punct de vedere calendaristic, limitele care despart copilăria de adolescență, respectiv de vârsta adultă variază de la o zonă geografică la alta È™i sunt într-o continuă modificare, motiv pentru care devin o provocare atât pentru părinÈ›i, cât È™i pentru profesioniÈ™tii care lucrează cu adolescenÈ›ii. Momentul în care un copil intră în adolescență este dificil de estimat doar prin prisma vârstei, în consecință fiind necesară integrarea factorilor de ordin fizic, biologic, emoÈ›ional È™i comportamental. Instalarea pubertății marchează din punct de vedere biologic începutul adolescenÈ›ei care urmează a fi încheiată în momentul definitivării identității È™i comportamentului de adult. Astfel, OrganizaÈ›ia Mondială a Sănătății poziÈ›onează adolescenÈ›a în perioada cuprinsă între 10 È™i 19 ani cu variaÈ›ii fiziologice de la un individ la altul.
La nivel psihic, schimbările prin care trece adolescentul atrag după sine sentimente de neliniÈ™te, îngrjorare È™i nesiguranță, elemente care sunt absolut normale, însă trebuie gestionate cu atenÈ›ie de către părinÈ›i întrucât pot determina apariÈ›ia unor veritabile tulburări dificil de corectat. Pentru părinÈ›i este important de înÈ›eles ideea că psihicul unui adolescent este net diferit de cel al unui adult, chiar dacă intelectul său este identic cu cel specific vârstei adulte. Un pilon important al adolescenÈ›ei este reprezentat de dobândirea independenÈ›ei È™i a capacității de a îÈ™i gestiona singur nevoile. Din acest motiv apare schimbarea raportului dintre timpul petrecut cu familia È™i activitățile din afara casei, fie cu prietenii, fie în alte contexte sociale, în favoarea celor din urmă. În plus, nevoia de independență este însoÈ›ită de dificultăți în ceea ce priveÈ™te autogestionarea problemelor È™i luarea deciziilor pe cont propriu care pot spori de cele mai multe ori sentimentul de nesiguranță. (1), (2), (3)
Care sunt provocările cu care se confruntă un adolescent?
Rapiditatea cu care se dezvoltă adolescentul impune necesitatea de adaptare continuă la situaÈ›ii noi pe care nu va putea întotdeauna să le gestioneze cu succes. Aflându-ne într-o eră dominată de reÈ›elele sociale, acestea devin un important factor de influență asupra tinerilor, fapt ce diferenÈ›iază generaÈ›iile actuale de cele din care fac parte părinÈ›ii È™i îngreunează comunicarea È™i înÈ›elegerea dintre aceÈ™tia. În continuare vor fi prezentate cele mai importante provocări prin care copilul dumneavoastră va trece în timpul adolescenÈ›ei alături de modalitățile prin care parintele îl poate face să navigheze mai uÈ™or această perioadă.
- PercepÈ›ia eronată asupra propriei imagini: este necesar ca părintele să insufle încrederea în sine È™i să îi prezinte copilului modele sănătoase ale imaginii de sine începând de la vârste mici (4-5 ani).
- Curiozitatea asupra vieÈ›ii sexuale: necesită explicarea începând de la vârsta prepuberală a noÈ›iunilor de anatomie a zonei genitale, a modificărilor care vor apărea la nivelul organelor sexuale È™i a mijloacelor de protecÈ›ie împotriva bolilor cu transmitere sexuală.
- Expunerea la alcool, tutun sau alte substanÈ›e cu potenÈ›ial adictiv: curiozitatea față de aceste entități este absolut normală, iar o discuÈ›ie în cadrul familiei referitor la riscurile acestora este necesară pentru ca adolescentul să dobândească o percepÈ›ie reală asupra efectelor lor.
- Adversitățile din partea anturajului: cunoscute È™i sub termenul de bullying sunt extrem de des întâlnite în grupurile de adolescenÈ›i si pot avea repercursiuni dramatice asupra stării psihice a tânărului; efectele bullying-ului pot fi diminuate prin promovarea în cadrul familiei a unei stime de sine sănătoase pe care adolescentul să o aibă drept model.
- Episoadele depresive: sunt entități care nu trebuie trecute cu vederea È™i care pot necesita ajutor de specialitate; părintele are datoria de a îi explica adolescentului că depresia nu este o ruÈ™ine È™i că se poate deschide oricând în faÈ›a familiei.
- DecepÈ›iile în urma relaÈ›iilor interpersonale: fie că este vorba despre o relaÈ›ie de prietenie sau de o legătură de natură romantică, este important ca adolescentul să aibă parte de sprijin din partea ambilor părinÈ›i care să îl îndrume fie prin prisma experienÈ›ei personale, fie cu ajutorul noÈ›iunilor dobândite în perioada adultă
- Presiunea din partea mediului educaÈ›ional: aceasta se intensifică pe măsură ce adolescentul se apropie de terminarea liceului È™i poate fi cauza unor stări accentuate de nesiguranță asupra propriilor competenÈ›e È™i a traiectoriei pe care o va urma în viață; părintele trebuie să îl înveÈ›e să aibă încredere în forÈ›ele proprii, dar în acelaÈ™i timp să îi asigure sprijin în caz de neîmplinire a aÈ™teptărilor. (3), (4), (5)
Sfaturi pentru părinți
- ÎncercaÈ›i să conÈ™tientizaÈ›i faptul că generaÈ›iile se află într-o continuă schimbare È™i adaptaÈ›i tendinÈ›elor actuale modul în care impuneÈ›i limitele;
- AbordaÈ›i comunicarea dintre părinte È™i adolescent cu cât mai puÈ›ină rigiditate È™i cu cât mai multă înÈ›elegere;
- PăstraÈ›i mereu în minte modul în care dumneavastră aÈ›i fi vrut să fiÈ›i tratat pe perioada adolescenÈ›ei;
- MenÈ›ineÈ›i permanent un echilibru între rolul de părinte È™i de prieten sau confident al copilului dumneavoastră;
- În viaÈ›a adolescentului vor exista situaÈ›ii în care nu va fi capabil să îÈ™i înÈ›eleagă propriile emoÈ›ii È™i trăiri, motiv pentru care acesta necesită răbdare È™i înÈ›elegere în cadrul familiei;
- ÎnÈ›elegeÈ›i ideea că fiecare schimbare din viaÈ›a adolescentului vine la pachet cu incertitudini È™i frici noi, iar adolescentul va căuta permanent un sprijin care în mod ideal ar trebui regăsit în mediul familial;
- Nu uitaÈ›i că fiecare adolescent are propriul ritm de a se dezvolta È™i a evolua, iar părintele are datoria de a îl asigura de normalitatea schimbărilor prin care acesta trece;
- PermiteÈ›i-i să fie vulnerabil în preajma dumneavstră È™i nu îi judecaÈ›i trairile È™i sentimentele, chiar dacă nu puteÈ›i epatiza cu el în totalitate;
- Majoritatea adolescenÈ›ilor vor trece prin perioade de autoizolare care trebuie gestionate prin dobândirea unui echilibru între asigurarea spaÈ›iului personal È™i sentimentul de incluziune familială.
(2) Age limits and adolescents, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2794325/
(3) Challenging behaviour – teenagers, link: https://www.rch.org.au/kidsinfo/fact_sheets/Challenging_behaviour_teenagers/
(4) 10 Social Issues and Problems That Trouble Today's Teens, link: https://www.verywellfamily.com/startling-facts-about-todays-teenagers-2608914
(5) Normal teen behavior or reason for concern?, link: https://www.sharp.com/health-news/normal-teen-behavior-or-reason-for-concern
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Adolescenta, intrebari si dileme
- Am nevoie de sfatul unui pshiolog
- Relatia dintre un profesor si o eleva
- Cui sa ma adresez?
- O problema destul de jenanta...
- Adolescent care vrea sa renunte la scoala
- Problema psihica.
- Probleme cu mama