Somnul și memoria - învățăm și când dormim?
IniÈ›ial, somnul a fost cunoscut având rol în economisirea energiei, restaurarea resurselor energetice, repararea È›esutului celular, termoreglare, reglare metabolică È™i a funcÈ›iilor imunitare adaptative.
Ulterior au fost propuse diferite alte funcÈ›ii, de la detoxifierea creierului de radicali liberi, înlocuirea glicogenului, până la implicarea somnului în procesul de memorare È™i plasticitate sinaptică.
Astăzi, somnul este cunoscut ca fiind crucial în învățare È™i consolidarea memoriei. În plus, oamenii de stiință au reuÈ™it chiar să aleagă anumite informaÈ›ii specifice care trebuiau reÈ›inute È™i să le consolideze în timpul somnului. Cu toate acestea, mecanismele exacte din spatele acestui proces nu este încă pe deplin cunoscut.
Despre memorie
Formarea È™i păstrarea amintirilor reprezintă o abilitate fundamentală a oricărui organism viu, care îi permite să-È™i adapteze comportamentul la cerinÈ›ele unui mediu mereu în schimbare.
Funcțiile memoriei cuprind trei procese majore: codificarea, consolidarea și recuperarea.
- În timpul codificării, percepÈ›ia unui stimul conduce la formarea unei noi informaÈ›ii, care este iniÈ›ial foarte susceptibilă la influenÈ›e exterioare È™i dezintegrare, adică uitare.
- În timpul consolidării, informaÈ›ia se stabilizează treptat, implicând eventual mai multe procese care servesc la consolidarea È™i integrarea acesteia în reÈ›elele de cunoÈ™tinÈ›e preexistente.
- În timpul recuperării, informaÈ›ia stocată este accesată È™i amintită. [1]
Are somnul rol în consolidarea memoriei?
Cercetările asupra memoriei din prima jumătate a secolului XX au fost axate predominant pe identificarea cauzelor uitării.
Astfel, au fost propuse două concepte – primul, conceptul de „degradare”, ce presupune că memoria se degradează odată cu trecerea timpului, rezultând o „uitare dependentă de timp”, iar cel de-al doilea – conceptul de „interferență”, ce presupune că uitarea rezultă din invățarea de noi informaÈ›ii care interferă È™i modifică în oarecare măsură memoria existentă. [2]
Într-un studiu realizat de către Jenkins È™i Dallenbach, s-a comparat (la două loturi de participanÈ›i, care au fost examinaÈ›i în mod repetat în fiecare zi È™i noapte pe o perioadă de aproximativ 2 luni), reÈ›inerea unor silabe fără legătură între ele pe o perioadă de 1, 2, 4 È™i 8 ore de somn sau stare de veghe. S-a demonstrat astfel că somnul a redus semnificativ procesul de uitare.
Deoarece intervalul de timp în care informaÈ›iile au fost repetate spre a fi reÈ›inute a fost identic atât în cazul celor care au rămas în stare de veghe după aceea dar È™i în cazul celor care au dormit, autorii studiului au concluzionat faptul că „uitarea nu reprezintă un rezultat atât al degradării memoriei odată cu trecerea timpului, ci mai degrabă un rezultat al interferării unor noi informaÈ›ii ce inhibă, modifică, distorsionează È™i suprimă într-o oarecare măsură vechile informaÈ›ii.” [3]
Deoarece somnul reprezintă o perioadă în care asupra creierului nu acÈ›ionează nici stimuli externi È™i nici interni, interferenÈ›a unor noi informaÈ›ii este mult redusă. Astfel, cercetările au concluzionat faptul că orice activitate psihică în stare de veghe interferă cu informaÈ›iile proaspăt reÈ›inute, favorizând uitarea acestora.
ImportanÈ›a perioadei de timp în care are loc somnul după procesul de învățare a fost demonstrată de asemenea prin studii care au arătat un efect mai puternic È™i mai semnificativ atunci când perioada de somn a avut loc imediat după învățare decât atunci când aceasta a fost la o perioadă mai îndelungată de timp după. (somnul care a avut loc la 3 ore după etapa de învățare s-a demonstrat a fi mai eficient decât cel care a avut loc la 10 ore după).
De asemenea, amintirea informaÈ›iilor la 24 de ore mai târziu a fost mult mai clară È™i mai bună atunci când după învățare persoana a avut o perioadă de somn decât în cazul în care aceasta a rămas în stare de veghe. [4]
Astfel, somnul È™i starea de veghe par a fi asociate cu moduri diferite de prelucrare a memoriei, somnul favorizând procesele de consolidare a memoriei, fapt ce se realizează mai dificil în stare de veghe, din cauza stimulilor externi permanent prezenÈ›i.
Treptat, câmpul de cercetare s-a lărgit, indicând faptul că somnul nu are rol numai în consolidarea È™i fixarea memoriei informaÈ›ionale, ci È™i în formarea memoriei imunologice de lungă durată, studiile fiind încă în desfășurare în această privință.
De asemenea, un alt aspect important de subliniat este:
efectul deprivării de somn sau scăderea calității somnului asupra capacității de memorare
Cercetările realizate la Universitatea din California, Berkley au venit în sprijinul confirmării relaÈ›iei dintre lipsa somnului È™i efectele sale asupra degradării memoriei.
Studiul a implicat evaluarea memoriei la un grup de 15 persoane aflate la prima tinereÈ›e, respectiv 18 persoane aflat în decada a È™aptea de viață, cărora li s-au dat de memorat 120 de cuvinte înainte de perioada de somn, în timp ce activitatea cerebrală le-a fost înregistrată prin intermediul unei electroencefalograme în timpul somnului. La trezire, aceÈ™tia au fost testaÈ›i din nou asupra cuvintelor care trebuiau memorate, de data aceasta în timpul efectuării unui test de rezonanță magnetică nucleară funcÈ›ională (fMRI) - (de asemenea cu rol în decelarea activității cerebrale).
Astfel, s-a ajuns la concluzia unei calități a somnului cu aproape 75% mai redusă la persoanele mai în vârstă decât la cele tinere, cu o consecință asupra afectării rememorării informaÈ›iilor de aproape 55%. (cu toate acestea, în deteriorarea memoriei la vârstnici sunt implicaÈ›i È™i alÈ›i factori nu numai de natură funcÈ›ională, dar È™i structurală, printre care semnificativă este deterioarea lobului frontal). [5]
În concluzie, somnul reprezintă un element crucial în dezvoltarea È™i funcÈ›ionalitatea noastră, ca indivizi, înainte de toate fiind absolut necesar pentru supravieÈ›uire.
Sfaturi pentru un somn mai odihnitor:
- MenÈ›ineÈ›i un program regulat de somn, pe cât posibil aceeaÈ™i oră de trezire È™i de culcare în fiecare zi;
- FaceÈ›i sport regulat, dar nu vă suprasolicitaÈ›i aproape de culcare. ExperÈ›ii recomandă acordarea a cel puÈ›in trei ore între realizarea de exerciÈ›ii fizice solicitante È™i perioada de odihnă;
- EvitaÈ›i cafeina, alcoolul È™i nicotina înainte de a merge la culcare.
- LuaÈ›i-vă un timp pentru a vă relaxa înainte de a merge la culcare;
- MâncaÈ›i cu cel puÈ›in două-trei ore înainte de a merge la culcare;
- CreaÈ›i un mediu de dormit plăcut: indicat este o cameră întunecată, nu supra încălzită (temperatura optimă pentru somn este de 23-24 grade), confortabilă, departe de zgomote nedorite;
2. Robins A. Catastrophic forgetting, rehearsal and pseudorehearsal. Connect Sci 7: 123–146, 1995
3. Jenkins JG, Dallenbach KM. Obliviscence During Sleep and Waking. Am J Psychol 605–612, 1924
4. Benson K, Feinberg I. Sleep and memory: retention 8 and 24 hours after initial learning. Psychophysiology 12: 192–195, 1975
5. Poor Sleep Causes Memory Loss And Forgetfulness, link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/255511.php
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Tanakan sau nootropil
- Probleme memorie, concentrare
- Am probleme cu memoria
- Probleme memorie
- Probleme Mentale Psihice
- Tulburari de memorie in adolescenta
- Cum pot sa imi cresc capacitatea de concentrare si invatare ?
- Piracetam - intrebuintari !
- Tulburari de atentie si memorie?