Cum ne influențează emoțiile memoria?
Autor: Crețu Ioan Alexandru
Memoria joacă un rol important în dirijarea activităților noastre zilnice - atât pentru a reÈ›ine informaÈ›ii sau experienÈ›e noi, cât È™i pentru a reactualiza informaÈ›ii sau experienÈ›e anterioare. Aceste informaÈ›ii È™i experienÈ›e sunt procesate, prelucrate, stocate È™i reactualizate în mod automat, fără ca noi să fim conÈ™tienÈ›i de ele.
Nu tot ceea ce învățăm sau experimentăm ajunge să fie convertit în amintire, întrucât capacitatea creierului uman de a memora informaÈ›iile întâlnite este limitată. ReÈ›inem È™i ne amintim numai aspectele cu o anumită importanță sau relevanță pentru noi. (2), (5), (6)
Emoția este un fenomen psihologic complex, care are la bază interacțiunea dintre diverși factori cognitivi, afectivi, fiziologici, motivaționali sau expresivi. (4)
Multă vreme s-a considerat că emoÈ›iile nu au nicio influență asupra proceselor cognitive. Astăzi, cercetătorii din domeniul neuroÈ™tiinÈ›elor consideră că emoÈ›iile sunt puternic legate de memorie È™i de procesele cognitive, iar în ce priveÈ™te memoria, se pare că emoÈ›iile influenÈ›ează atât reÈ›inerea, cât È™i reamintirea informaÈ›iilor. (1), (2), (3)
Emoțiile și memoria - procese neurobiologice implicate
Cercetările din neuroÈ™tiinÈ›e arată că memoria È™i emoÈ›iile sunt strâns legate datorită colaborării sistemelor neuronale implicate. În acumularea, recodarea, stocarea È™i reactualizarea amintirilor cu conÈ›inut emoÈ›ional intervin simultan amigdala È™i hipocampul.
Amigdala este specializată în procesarea emoÈ›iilor, în mod deosebit a celor strâns legate de supravieÈ›uire precum frica, iar hipocampul este implicat în memoria episodică È™i memoria semantică. Dacă hipocampul are rolul de a percepe, prelucra È™i stoca informaÈ›iile memorate, amigdala are rolul de a percepe, procesa È™i stoca conÈ›inutul emoÈ›ional al evenimentelor, aceasta fiind implicată în estimarea semnificaÈ›iei emoÈ›ionale a evenimentelor È™i în orientarea atenÈ›iei către evenimentele încărcate emoÈ›ional.
Într-o situaÈ›ie sau eveniment cu semnificaÈ›ie afectivă, conÈ›inutul emoÈ›ional al evenimentului este procesat în mod inconÈ™tient È™i stocat în amigdală, aceasta fiind activată concomitent cu hipocampul, care procesează È™i prelucrează informaÈ›iile legate de evenimentul sau situaÈ›ia respectivă. Pe baza acestei activări simultane, emoÈ›iile determină sporirea atenÈ›iei È™i a capacității de concentrare, ceea ce duce la îmbunătățirea capacității de percepere È™i de memorare a evenimentului respectiv.
Cercetările din neuroÈ™tiinÈ›e care au utilizat metoda fMRI (imagistica prin rezonanță magnetică funcÈ›ională) arată că neimplicarea unuia dintre cele două sisteme (hipocamp È™i amigdală) afectează grav calitatea amintirilor. Astfel, s-a observat că persoanele care au suferit leziuni în zona amigdalei se află în imposibilitatea de a emite răspunsuri de tipul fricii în faÈ›a unui eveniment aversiv, deÈ™i acestea au fost conÈ™tiente de caracterul aversiv al evenimentului respectiv, în timp ce persoanele care au suferit leziuni în zona hipocampului au întâmpinat dificultăți majore în a-È™i aminti evenimente cu încărcătură emoÈ›ională, în ciuda faptului că È™i-au păstrat abilitatea de a reacÈ›iona afectiv la acestea. (1), (3), (6)
Emoțiile și amintirile
Memorarea este influenÈ›ată atât de emoÈ›ii, cât È™i de scopurile personale sau de motivaÈ›ia individuală, emoÈ›iile fiind implicate în toate fazele ciclului de construire È™i de consolidare a amintirilor. Învățăm È™i memorăm noi informaÈ›ii prin repetiÈ›ii È™i utilizări frecvente ale acestora È™i începem să le uităm pe măsură ce nu le mai readucem în memorie.
În plus, cercetările arată că :
- emoÈ›iile pozitive sunt mai uÈ™or readuse în memorie decât cele negative;
- amintirile pozitive conțin mai multe detalii contextuale sau situaționale;
- nu atât importanÈ›a informaÈ›iei, cât creÈ™terea tensiunii emoÈ›ionale ajută la păstrarea amintirilor;
- amintirile încărcate afectiv sunt dependente de dispoziÈ›ia sau starea afectivă de moment a individului: persoanele fericite vor reactualiza mai uÈ™or amintirile plăcute decât pe cele neplăcute, în timp ce persoanele triste vor reactualiza mai uÈ™or amintirile neplăcute decât pe cele plăcute. (1), (2), (6)
Amintirile încărcate afectiv sunt mai bine reÈ›inute pentru că sunt mai detaliate - cuprind atât detalii despre un eveniment sau o situaÈ›ie (loc, timp, durata evenimentului, persoane implicate etc. ), cât È™i emoÈ›iile experimentate de către individ în situaÈ›ia respectivă.
Totodată, amintirile încărcate afectiv sunt asociate cu obiecte, persoane sau evenimente semnificative pentru individ, acesta amintindu-È™i-le mai uÈ™or pe cele care i-au produs experienÈ›e pozitive sau negative. Acest aspect are importanță pentru starea de bine, dar din punct de vedere evolutiv È™i pentru supravieÈ›uire - amintirile negative sunt asociate cu stimuli din mediu neplăcuÈ›i sau amenințători È™i care trebuie evitaÈ›i, în timp ce amintirile pozitive sunt asociate cu stimuli din mediu care au oferit experienÈ›e pozitive È™i satisfăcătoare. Prelucrând È™i reactualizând aceste amintiri, facem posibilă atât repetarea experienÈ›elor pozitive, cât È™i evitarea celor negative. (5)
Multe studii arată însă că amintirile încărcate afectiv prezintă È™i anumite omisiuni de detalii, fiind considerat un preÈ› pentru acurateÈ›ea informaÈ›iilor È™i detaliilor situaÈ›iilor sau evenimentelor încărcate emoÈ›ional. De exemplu, se consideră că amintirile-fulger (flash-bulb memories) sunt amintiri cu un larg conÈ›inut afectiv care oferă atât detalii bogate despre un obiect, o persoană sau o anumită situaÈ›ie asociate cu anumite stări afective, cât È™i multe omisiuni sau distorsiuni legate de aspecte situaÈ›ionale mai puÈ›in relevante (cum sunt detaliile periferice, precum culoarea mesei de la restaurant). ExplicaÈ›ia ar fi că memoria procesează mai eficient informaÈ›iile sau amintirile semnificative pentru individ È™i că memoria are o capacitate de lucru limitată. (1), (2), (5), (6)
Nu în ultimul rând, se consideră că amintirile cu conÈ›inut afectiv sunt readuse în memorie în funcÈ›ie de dispoziÈ›ia pe care o avem în timpul reamintirii. Unele studii arată că ne amintim mai uÈ™or atunci când dispoziÈ›ia din prezent este congruentă cu cea din momentul procesării È™i memorării informaÈ›iei - ne amintim mai uÈ™or un eveniment pozitiv când suntem binedispuÈ™i. (1)
EmoÈ›iile È™i învățarea
În prezent, există opinii diferite privind impactul emoÈ›iilor asupra învățării. Iată care sunt principalele:
- emoÈ›iile nu influenÈ›ează învățarea;
- emoÈ›iile pozitive precum fericirea pot facilita învățarea;
- emoÈ›iile negative precum anxietatea pot facilita învățarea.
Majoritatea studiilor susÈ›in cea de-a treia poziÈ›ie, conform căreia emoÈ›iile negative precum anxietatea pot stimula mai bine învățarea, în timp ce emoÈ›iile pozitive ar inhiba-o. Cercetătorii explică aceste rezultate prin faptul că emoÈ›iile pozitive induc o încredere prea mare în propriile capacități È™i un risc mai mare de a fi distraÈ™i de evenimente sau amintiri pozitive, ceea ce ar duce la scăderea performanÈ›ei. Pe de altă parte, emoÈ›iile negative ne-ar forÈ›a să ne utilizăm mai bine resursele cognitive. (4)
Aceste rezultate sunt confirmate È™i de studii conform cărora amintirile negative sunt mai bine procesate È™i aduse în memorie decât cele pozitive sau neutre (itemii, aspectele sau trăsăturile negative fiind percepute, codate È™i procesate mai detaliat decât cele pozitive sau neutre). (2)
Genul, vârsta È™i amintirile afective
Procesarea amintirilor emoÈ›ionale sau încărcate afectiv este prezentă la majoritatea adulÈ›ilor, cu toate că există diferenÈ›e de vârstă È™i de gen.
Referitor la vârstă, unele studii arată că tinerii procesează È™i reactualizează mai uÈ™or amintirile asociate cu emoÈ›ii negative decât cei mai în vârstă, în timp ce aceÈ™tia din urmă procesează È™i reactualizează mai uÈ™or amintiri asociate cu emoÈ›ii pozitive.
În ceea ce priveÈ™te genul, se pare că există anumite diferenÈ›e în privinÈ›a interacÈ›iunii dintre memorie È™i emoÈ›ie. Astfel, se consideră că femeile reactualizează mai uÈ™or amintirile afective decât bărbaÈ›ii, acest lucru confirmând o asumpÈ›ie mai veche conform căreia femeile sunt mai afectate de conÈ›inutul emoÈ›ional al unor amintiri, precum È™i ideea că bărbaÈ›ii È™i femeile procesează emoÈ›iile diferit. (1), (2)
https://www.memory-key.com/memory/emotion
(2) Ce ne amintim și ce uităm din experiențele pozitive și negative
https://www.apa.org/science/about/psa/2011/10/positive-negative.aspx
(3) Emoțiile umane și memoria - interacțiunile dintre amigdală și hipocampus
https://www.psych.nyu.edu/phelpslab/papers/04_CON_V14.pdf
(4) Facilitatori sau inhibitori : efectul emoțiilor induse experimental asupra învățării multimedia
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959475216300263
(5) Emoțiile pot influența formarea amintirilor
https://blogs.psychcentral.com/anger/2015/09/dwelling-on-the-past-how-emotions-shape-your-memory/
(6) Procesele memoriei
https://www.human-memory.net/processes.html
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Pete pe fata, gat si spate de la emotii
- Greata, voma
- Tulburări de memorie şi concetrare
- Medicamentele afecteaza memoria sau au alte reactii adverse?
- Probleme memorie, concentrare
- Medicamente pentru persoanele de peste 60 de ani, pentru memorie
- Emotiile si umflaturile pe piele
- Scurte pierderi de memorie
- Pierderi de memorie, lapsus
- Dificultati de memorie recenta