O echipă de cercetători înregistrează undele cerebrale pentru a investiga „boala cibernetică”
Realitatea virtuală (VR) devine un concept din ce în ce mai popular, fiind deseori utilizată pentru a transpune oamenii în universul jocurilor video. Deseori, însă, experiența realității virtuale poate provoca greață, dezorientare și alte simptome ale „bolii cibernetice”. Un procent semnificativ dintre utilizatori au raportat efecte adverse, motiv pentru care cercetătorii de la University of Maryland au dorit să investigheze modificările apărute în activitatea cerebrală de pe urma experienței VR. Studiul „Cuantificarea bolii cibernetice VR utilizând EEG” a fost publicat recent în revista Virtual Reality, fiind primul studiu de acest gen.
Pentru a urmări procesele ce duc la apariția bolii cibernetice, echipa de cercetători a înregistrat activitatea creierului utilizatorilor de VR folosind electroencefalografia (EEG). Participanții au avut parte de o călătorie spectaculoasă în timpul experimentului: au zburat virtual pentru câteva minute într-un spațiu desprins din filmele SF. Utilizarea în paralel a tehnologiei EEG a permis oamenilor de știință să identifice legături între undele cerebrale și simptomele apărute în timpul utilizării sistemului de realitate virtuală, oferind noi informații despre coordonarea diverselor sisteme de organe din organism. De asemenea, participanții le-au putut transmite cercetătorilor când au început să simtă greață sau alte simptome, folosind o telecomandă specială pentru raport în timpul jocului.
Noțiunea de boală cibernetică (cybersickness) a provenit din conceptul de boală de mișcare, de asemenea analizată prin tehnologia EEG, însă, în acest caz, în loc de mișcarea fizică, factorul declanșator este reprezentat de percepția mișcării într-un mediu virtual. Noul studiu a adus mari progrese în acest domeniu, deoarece nu exista un mod de a cuantifica schimbările cerebrale la o populație mai mare de utilizatori VR, informațiile anterioare fiind doar calitative, obținute prin intermediul chestionarelor despre experiența VR.
„Stabilirea unei corelații puternice între boala cibernetică și activitatea creierului măsurată de EEG este primul pas către atenuarea bolii cibernetice și îmbunătățirea experienței VR pentru toți utilizatorii”, a afirmat Amitabh Varshney, profesor și decan al UMD‘s College of Computer, Mathematical, and Natural Sciences.
Cu toate că studiul EEG oferă date valoroase, o piedică în acest domeniu de cercetare rămâne faptul că oamenii experimentează simptome fizice diferite de pe urma realității virtuale, putând sugera că boala cibernetică nu este singura afecțiune care apare. Astfel, cercetări viitoare sunt necesare pentru a putea optimiza experiența utilizatorilor VR, eliminând riscul pentru apariția efectelor adverse.
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Implant silicon sani
- Pentru cei cu anxietate si atacuri de panica FOARTE IMPORTANT
- GRUP SUPORT PENTRU TOC 2014
- Histerectomie totala cu anexectomie bilaterala
- Grup de suport pentru TOC-CAP 15
- Roaccutane - pro sau contra
- Care este starea dupa operatie de tiroida?
- Helicobacter pylori
- Medicamente antidepresive?
- Capsula de slabit - mit, realitate sau experiente pe oameni