Modificarea microbiomului intestinal poate ameliora leziunile renale induse de hipertensiune

Cercetările recente efectuate pe rozătoare sugerează că modificarea microbilor intestinali poate influența dezvoltarea leziunilor organice asociate cu hipertensiunea. Aceste descoperiri urmează să fie prezentate la ASN Kidney Week 2023.
În cadrul studiului, oamenii de știință au utilizat antibiotice cu spectru îngust pentru a elimina selectiv bacteriile Gram-negative sau Gram-pozitive la șobolani cu hipertensiune. Tratamentul cu vancomicină, care vizează bacteriile Gram-pozitive, a redus leziunile renale și hipertrofia cardiacă asociate cu hipertensiunea. Tratamentul cu polimixină B, care țintește bacteriile Gram-negative, nu a avut un efect semnificativ. Nivelurile tensiunii arteriale pentru ambele tratamente cu antibiotice nu au fost semnificativ diferite față de absența tratamentului cu antibiotice.

Surprinzător, tratamentul cu vancomicină a condus la o creștere masivă a Lactobacillilor, care sunt considerate bacterii bune Gram-pozitive. Când cercetătorii au examinat celulele imune izolate din inimile, rinichii, sângele, splina și intestinele șobolanilor hipertensivi, au observat multe tipuri de celule imune pro-inflamatorii. Tratamentul cu vancomicină a redus inflamația în rinichi, în timp ce tratamentul cu polimixină B nu a modificat stările inflamatorii.

Studiul indică faptul că modificarea microbiotei intestinale, în acest caz prin administrarea orală de antibiotice neabsorbabile într-un model animal, poate ameliora leziunile renale hipertensive și inflamația, independent de tensiunea arterială. Pe viitor, cercetătorii doresc să obțină astfel de efecte fără utilizarea antibioticelor și intenționează să înțeleagă și să exploateze mecanismele subiacente pentru efectele protectoare renale observate, conform autorului corespondent Moritz Immanuel Wimmer de la Charité – Universitätsmedizin Berlin.

Data actualizare: 07-11-2023 | creare: 07-11-2023 | Vizite: 246