Îmbătrânirea celulară: cercetătorii au elucidat paradoxul senescenței celulare

Îmbătrânirea celulară: cercetătorii au elucidat paradoxul senescenței celulare
SenescenÈ›a celulară, care apare atunci când celulele îmbătrânite încetează să se divizeze, este cauzată de deteriorarea ireversibilă a genomului, mai degrabă decât de simpla eroziune a telomerilor, arată o lucrare a oamenilor de È™tiință din cadrul Centrului de Cercetare a Spitalului de la Universitatea din Montreal.
Descoperirea contravine modelului È™tiinÈ›ific cel mai larg adoptat în ultimii 15 ani, care se bazează pe un singur principiu: telomerii, regiuni de ADN situate la capetele cromozomilor, al căror scop este protejarea informaÈ›iei genetice, se erodează cu fiecare diviziune celulară. Când devin prea scurte, îi spun celulei să nu se mai divizeze, prevenind astfel deteriorarea ADN-ului. Latentă, celula intră în senescență. Pentru ca acest model să fie valid, inactivarea unui singur telomer ar trebui să fie suficientă pentru a activa programul de senescență. Cercetătorii au observat însă că, pentru a determina senascenÈ›a celulară, este necesar ca mai mulÈ›i telomeri să devină disfuncÈ›ionale.

„Ceea ce este cel mai surprinzător este că, înainte de a intra cu adevărat în senescență, celulele se divid pentru ultima dată. Contrar a ceea ce se credea, celulele senescente au un genom anormal. Asta arătăm în studiul nostru", spune autorul studiului, Francis Rodier, profesor la Universitatea din Montreal.

Pentru a obÈ›ine rezultatele actuale, echipa de cercetare a lui Rodier a putut conta pe echipamente de imagistică de ultimă generaÈ›ie. „Din punct de vedere genetic, am reuÈ™it să reproducem fenomenul de îmbătrânire celulară în laborator È™i ne-am asigurat că toÈ›i telomerii unei populaÈ›ii de celule devin disfuncÈ›ionale. Cu echipamentul nostru, am observat apoi în timp real ce se întâmpla în interiorul fiecărei celule”, a declarat doctorandul Marc-Alexandre Olivier, co-autor al studiului.

Cu timpul, celulele senescente se acumulează în organism È™i sunt responsabile pentru dezvoltarea unor boli precum cancerul. Prin urmare, studiul actual deschide noi oportunități de cercetare. De exemplu, telomerii ar putea fi reparaÈ›i înainte de faza de senescență, prevenind astfel îmbătrânirea celulară È™i instabilitatea genomică. Comunitatea È™tiinÈ›ifică a dezbătut potenÈ›iala întinerire celulară de câÈ›iva ani. Cu toate acestea, astf de abordări terapeutice emergente necesită studii suplimentare.

Data actualizare: 11-11-2021 | creare: 11-11-2021 | Vizite: 1039