Dezvoltarea creierului la copiii mici: rolul geneticii și a vitaminei D
©
Autor: Airinei Camelia
Vitamina D, cunoscută în principal pentru rolul său în sănătatea osoasă, a început să fie văzută ca un steroid neuroactiv cu potențial impact asupra dezvoltării cerebrale. La adulți, s-a observat o legătură între vitamina D și gestionarea bolilor ca Alzheimer și ADHD, în timp ce la copii a fost asociată cu tulburările din spectrul autist. Totuși, rezultatele cercetărilor sunt incoerente, unele studii sugerând că deficiența de vitamina D la mame poate afecta negativ abilitățile lingvistice ale copiilor, în timp ce altele nu indică niciun efect. Un alt aspect de cercetat este genotipul proteinei de legare a vitaminei D (VDBP), care poate influența circulația vitaminei D și, implicit, diverse afecțiuni.
În cadrul unui studiu recent publicat în revista Nutrients s-a investigat legătura dintre concentrațiile de 25-hidroxi-vitamina D (25(OH)D) și dezvoltarea neurologică la copiii cu vârsta între 3 și 5 ani. Studiul a luat în considerare atât suplimentarea cu vitamina D a mamelor în timpul sarcinii, cât și genotipurile VDBP.
Datele au fost preluate dintr-un studiu clinic randomizat anterior, care a inclus femei însărcinate sănătoase cu sarcini unice, între săptămânile 12-16 de gestație. Din 502 de participante inițiale, 350 au finalizat studiul. Un studiu de urmărire a implicat copiii acestor mame, 172 dintre acestea permitând participarea copiilor lor, cu vârste între 3 și 5 ani, în cercetare. Evaluările anuale au inclus prelevarea de probe de sânge și teste neurodezvoltamentale folosind Brigance Screen II.
Metodologia a inclus colectarea datelor sociodemografice și evaluarea neurodezvoltării în domeniile limbaj, motor și academic. Analiza statistică s-a concentrat pe 156 de copii, evaluând scorurile lor neurodezvoltamentale în raport cu grupurile de tratament și genotipurile VDBP, printre alți factori.
Concentrațiile mai ridicate de 25(OH)D la copiii cu vârsta între 3 și 5 ani au fost asociate cu scoruri mai bune la testul Brigance. De asemenea, copiii ai căror mame aveau studii superioare au înregistrat scoruri mai bune la acest test. În domeniul limbajului, copiii ale căror mame au primit un regim de 2000 UI/zi de vitamina D în timpul sarcinii au avut scoruri mai bune. Genotipurile VDBP au fost, de asemenea, asociate cu variații în scorurile lingvistice.
În concluzie, studiul subliniază complexitatea influențelor sociodemografice, a nivelurilor vitaminei D și a variabilelor genetice asupra rezultatelor neurodezvoltamentale în copilărie.
sursa: News Medical
foto: Jane Vershinin / Shutterstock
În cadrul unui studiu recent publicat în revista Nutrients s-a investigat legătura dintre concentrațiile de 25-hidroxi-vitamina D (25(OH)D) și dezvoltarea neurologică la copiii cu vârsta între 3 și 5 ani. Studiul a luat în considerare atât suplimentarea cu vitamina D a mamelor în timpul sarcinii, cât și genotipurile VDBP.
Datele au fost preluate dintr-un studiu clinic randomizat anterior, care a inclus femei însărcinate sănătoase cu sarcini unice, între săptămânile 12-16 de gestație. Din 502 de participante inițiale, 350 au finalizat studiul. Un studiu de urmărire a implicat copiii acestor mame, 172 dintre acestea permitând participarea copiilor lor, cu vârste între 3 și 5 ani, în cercetare. Evaluările anuale au inclus prelevarea de probe de sânge și teste neurodezvoltamentale folosind Brigance Screen II.
Metodologia a inclus colectarea datelor sociodemografice și evaluarea neurodezvoltării în domeniile limbaj, motor și academic. Analiza statistică s-a concentrat pe 156 de copii, evaluând scorurile lor neurodezvoltamentale în raport cu grupurile de tratament și genotipurile VDBP, printre alți factori.
Rezultatele studiului
Studiul nu a identificat diferențe semnificative între grupuri în ceea ce privește variabilele sociodemografice și clinice. Cu toate acestea, s-a observat o corelație între concentrațiile de 25(OH)D ale mamei și ale copilului la naștere. În plus, s-au constatat variații semnificative ale concentrațiilor de 25(OH)D în funcție de genotipurile VDBP.Concentrațiile mai ridicate de 25(OH)D la copiii cu vârsta între 3 și 5 ani au fost asociate cu scoruri mai bune la testul Brigance. De asemenea, copiii ai căror mame aveau studii superioare au înregistrat scoruri mai bune la acest test. În domeniul limbajului, copiii ale căror mame au primit un regim de 2000 UI/zi de vitamina D în timpul sarcinii au avut scoruri mai bune. Genotipurile VDBP au fost, de asemenea, asociate cu variații în scorurile lingvistice.
În concluzie, studiul subliniază complexitatea influențelor sociodemografice, a nivelurilor vitaminei D și a variabilelor genetice asupra rezultatelor neurodezvoltamentale în copilărie.
sursa: News Medical
foto: Jane Vershinin / Shutterstock
Data actualizare: 06-10-2023 | creare: 06-10-2023 | Vizite: 324
Bibliografie
How vitamin D and genetics shape early brain development, link: https://www.news-medical.net/news/20231004/How-vitamin-D-and-genetics-shape-early-brain-development.aspx ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Consumul regulat de ceai modulează eficiența creierului
- Trametinib: potențială revelație pentru tratamentul bolii Alzheimer
- Antrenarea constantă a creierului poate întârzia apariția bolii Alzheimer cu 5 ani
- Noi tratamente non-invazive pentru pacienții care suferă de depresie rezistentă la tratament și demență
Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Confuzie tratament hipovitaminoza D
- Ce sa fac cu fiul meu?
- Vigantoul si vit. D, un mare pericol pentru copii nostrii
- Comportamentul sexual neadecvat al copilului meu
- Vitamina D si calculii renali
- Hipovitaminoza D