Cum poți deveni mai inteligent

Cum poți deveni mai inteligent

©

Autor:

Cum poți deveni mai inteligent

Multă lume crede că inteligenÈ›a este nativă, că te naÈ™ti inteligent. Acest lucru se datorează faptului că anumite activități intelectuale par simple pentru anumite persoane. Cu toate acestea, inteligenÈ›a este flexibilă, iar acest lucru a fost demonstrat printr-o descoperire inedită: neuroplasticitatea creierului; termenul a fost folosit pentru prima oară în 1948 iar studiile ulterioare au demonstrat existenÈ›a sa. (1, 2)

Anterior acestei descoperiri, cercetătorii credeau că putem învăța până în jurul vârstei de 20 de ani. După această vârstă se credea că neuronii mor È™i începe degradarea sistemului nervos. Mai jos sunt câteva lucruri care te pot ajuta să devii mai inteligent. (3, 4)

Învață să cânÈ›i la un instrument

Învățarea unui instrument muzical este un mod distractiv de a deveni mai inteligent. Implică abilități precum percepÈ›ia auditivă, coordinarea fizică, memoria È™i recunoaÈ™tere unor porÈ›iuni de muzică. (5)

Mai mult, se pare că sistemul nervos suferă modificări și adaptări chiar dacă nu ești, neapărat, următorul Mozart. (6, 7)

Citește

Studiile arată că cititul poate stimula inteligenÈ›a. Potrivit unei cercetări din anul 2015 citirea stimulează toate zonele creierului, inclusiv legăturile dintre ele. Prin citit se lucrează atenÈ›ia, memoria pe termen scurt È™i lung, gândirea abstractă, înÈ›elegerea È™i procesarea vizuală a literelor È™i cuvintelor. (8)

Un alt studiu a determinat că cititul întăreÈ™te legăturile din zona din creier responsabilă cu înÈ›elegerea, iar efectele pot È›ine până la două zile după citirea unei cărÈ›i. (9, 10, 11)

Învățarea continuă

Dacă îÈ›i doreÈ™ti să devii mai inteligent, nu renunÈ›a niciodată să înveÈ›i. Unele studii arată că persoanele care au o educaÈ›ie de lungă durată sunt mai inteligente. (12)

De asemenea, învățarea continuă, chiar È™i după încheierea È™colii, creÈ™te funcÈ›iile cognitive È™i protejează creierul împotriva unor afecÈ›iuni neurodegenerative. (13)

Continuarea educaÈ›iei poate presupune aprofundarea unui subiect prin educaÈ›ie formală, însă poate consta È™i în ascultarea de podcasturi pe teme diverse, participarea la workshopuri sau discursuri, deprinderea unui hobby.

Socializează

Persoanele care socializează sunt mai inteligente. Acest lucru se datorează faptului că socializarea stimulează funcțiile cognitive. (14)

Dacă È›i se pare dificil să îÈ›i faci noi prieteni poÈ›i face voluntariat în comunitatea ta, să te alături unui club de sport/lectură/etc, participi la un curs pe o temă preferată, restabileÈ™ti legăturile cu prietenii din copilărie.

Petrece-ți timpul cu oameni inteligenți

Dacă îÈ›i petreci timpul cu oameni inteligenÈ›i există o probabilitate să devii mai inteligent. Acest lucru nu are loc doar petrecând timp cu aceÈ™ti oameni. (15)

Pentru a evolua, este necesar să fii expus la medii care te provoacă. Astfel, vei fi interesat să afli mai multe despre un domeniu care îÈ›i atrage atenÈ›ia. (16)

Ai grijă cum îÈ›i petreci timpul online

Dacă petreci prea mult timp online pe reÈ›ele sociale vei întâlni, predominant, persoane care gândesc ca tine. În plus, pierzi timpul.

FoloseÈ™te internetul în funcÈ›ie de ceea ce este important pentru tine. Prezentările È™i cursurile online, învățarea unui limbaj de programare, a designului web sau a altor tehnologii te pot ajuta să fii mai inteligent. (17, 18)

Joacă scrabble, șah și alte jocuri

Jocurile de societate te ajută să devii mai inteligent. Te ajută să îÈ›i foloseÈ™ti gândirea logică, să îÈ›i dezvolÈ›i vocabularul È™i reduc riscul de afecÈ›iuni precum Alzheimer È™i demență. (19, 20)

Un studiu interesant a arătat că un grup de elevi care a studiat matematica È™i pe lângă aceasta a practicat È™ahul timp de 30 de săptămâni. La sfârÈ™itul experimentului elevii care jucaseră È™ah aveau note mai bune la matematică decât cei care nu jucaseră. (21)

Învață o limbă străină

Cercetătorii au demonstrat că persoanele care È™tiu mai multe limbi străine sunt mai inteligente. Prin învățarea unei noi limbi străine este stimulată puterea cognitivă. Este posibil, inclusiv, să fie stimulate zone din creier care nu au legătură cu învățarea, astfel protejându-te de demență. (22, 23)

Atunci când înveÈ›i o limbă străină exersezi fiecare componentă a memoriei. ÎÈ›i dezvolÈ›i vocabularul, înveÈ›i regulile gramaticii, părÈ›i din creier responsabile cu pronunÈ›ia corectă. (24, 25, 26)

Explică ceea ce știi altora

Pentru a te asigura că ai înÈ›eles ceea ce È™tii sau înveÈ›i încearcă să explici noile concepte altora. Această tehnică te ajută să înveÈ›i mai eficient, iar cercetătorii au arătat că elevii care învață cu ajutorul unor tutori, elevi mai mari, care le explică materialul, îl înÈ›eleg mai bine È™i se descurcă să îl aplice în viaÈ›a de zi cu zi. (27, 28)

De cealaltă parte, dacă cei care ascultă pun întrebări, stimulează creierul, memoria È™i creativitatea persoanei care explică.

Ia notiÈ›e de mână

Studiile arată că persoanele care iau notiÈ›e de mână reÈ›in informaÈ›iile scrise mai mult timp È™i mai bine. Durează mai mult să iei notiÈ›e în acest mod, însă te va ajuta să devii mai inteligent. (29, 30)

Când scrii de mână nu vei nota toate informaÈ›iile, ci va trebui să fii atent, să rezumi lucruri, să faci liste cu punctele esenÈ›iale. (31)

Încearcă jocurile video (cu moderaÈ›ie)

Potrivit neurocercetătorilor, persoanele care joacă jocuri video cu moderație se concentrează mai bine și iau decizii mai bune. (32)

Jocurile video te ajută să stabileÈ™ti rapid probabilitatea ca una dintre variante să fie corectă atunci când ai acces la un număr redus de dovezi.

De asemenea, jocurile video îmbunătățesc flexibilitatea cognitivă È™i cresc performanÈ›a în cazul sarcinilor care implică folosirea simÈ›urilor È™i percepÈ›ia, chiar È™i în cazul activităților total diferite de jocul video. TotuÈ™i, moderaÈ›ia este foarte importantă deoarece jocurile video sunt asociate È™i cu dependenÈ›a. (33, 34)

Fă sport regulat

Sportul este o altă activitate care îmbunătățeÈ™te modul de funcÈ›ionare a creierului. Potrivit unui studiu din 2018, exerciÈ›iul moderat promovează activitatea în hipocamp, zona din creier responsabilă cu memoria. De asemenea, contribuie la îmbunătățirea legăturilor dintre hipocamp È™i alte zone din creier. (35)

Un al studiu, de această dată din anul 2014, a arătat că exercițiul fizic crește volumului hipocampului. Autorii studiului cred că sportul stimulează creșterea neuronilor și funcțiile cognitive. (36)

Dormi suficient

Somnul este esenÈ›ial pentru susÈ›inerea funcÈ›iilor creierului. Când dormi, creierul consolidează amintirile realizate în timpul zilei. De asemenea, stimulează capacitatea de a învăța noi informaÈ›ii după trezire. (37, 38)

Somnul este atât de important, încât cercetătorii au descoperit că problemele minore se somn afectează negativ memoria pe termen scurt. (39, 40)

Meditează

O altă modalitate de a deveni mai inteligent este să meditezi. Un studiu din anul 2010 a arătat că persoanele care meditează au o memorie de scurtă durată mai bună. Rezultatele au fost similare la patru zile după meditație. (41)

De asemenea, un alt studiu ceva mai recent, din anul 2019, a descoperit rezultate similare. Persoanele care au participat la un workshop de opt săptămâni de meditaÈ›ie ghidată erau mai atente È™i aveau o memorie mai bună. Mai mult, starea de spirit s-a îmbunătățit, iar anxietatea s-a diminuat. (42, 43)

PoÈ›i medita folosind videoclipurile de meditaÈ›ie, participând la un curs de meditaÈ›ie sau folosind o aplicaÈ›ie dedicată.

Mănâncă (mai) sănătos

Un alt mod de a deveni mai inteligent este să mănânci mai sănătos. Acizii graÈ™i Omega 3, flavonoidele È™i vitamina K susÈ›in funcÈ›iile creierului. (44, 45)

Acizii graÈ™i Omega 3 se află în peÈ™tele gras, crustacee, alge marine, avocado, nuci È™i seminÈ›e de in.

Flavonoidele sunt compuÈ™i chimici ce protejează sistemul nervos. Consumul regulat este asociat cu îmbunătățirea atenÈ›iei È™i a memoriei. Acestea sunt prezente în fructele de pădure, ceai negru, cacao, soia È™i cereale integrale. (46)

Vitamina K susÈ›ine supravieÈ›uirea neuronilor È™i performanÈ›a cognitivă. Este prezentă în legume verzi, mai ales în spanac È™i varză kale. (47)

Lasă-ți timp să visezi cu ochii deschiși

Visatul cu ochii deschiÈ™i te ajută să descoperi lucruri interesante despre tine, să îÈ›i cultivi imaginaÈ›ia È™i să devii mai inteligent.

Atunci când îÈ›i laÈ™i mintea să zburde, creierul procesează în mod subconÈ™tient lucrurile la care te gândeÈ™ti. Cercetătorii susÈ›in că oamenii sunt extrem de creativi atunci când visează cu ochii deschiÈ™i. (48, 49)

Este posibil să ai mai multe idei în acelaÈ™i timp, iar creierul lucrează pentru a stabili o legătură între ele. De asemenea, persoanele care îÈ™i lasă mintea liberă au o memorie mai bună, înÈ›eleg mai bine textele citite È™i au scoruri IQ mai mari. (50, 51)

Desenează, pictează, colorează

Artele vizuale ajută la dezvoltarea creierului. Desenul, pictatul și coloratul contribuie la stimularea inteligenței.

Studiile arată că elevii care au colorat sau desenat sunt mai pregătiÈ›i să înveÈ›e odată ce ajung la È™coală. De asemenea, artele încurajează exprimarea emoÈ›iilor È™i ajută oamenii să fie mai deschiÈ™i. (52, 53)

CreaÈ›ia artistică îÈ›i dezvoltă imaginaÈ›ia indiferent dacă desenezi lucruri concrete sau îÈ›i exprimi emoÈ›iile prin artă abstractă. Astfel, arta joacă un rol benefic în dezvoltarea continuă a creierului. (54, 55)

Călătorește

Călătoriile te pot face mai inteligent. Creierul persoanelor care călătoresc È™i sunt expuse la medii È™i persoane diferite produc mai mulÈ›i neuroni anticipând noile experienÈ›e. (56)

Atunci când călătoriile te ajută să vezi lumea într-un mod diferit, perspectivele È›i se deschid, procesezi mai uÈ™or informaÈ›ii noi, accepÈ›i culturi È™i opinii diferite.

InteligenÈ›a nu înseamnă doar să È™tii mai multe lucruri decât alÈ›ii, ci să îÈ›i stimulezi creierul, să poÈ›i rezolva probleme vechi sau noi într-un mod inovativ, să fii deschis la nou. Drept urmare, menÈ›inerea curiozității vii este un aspect esenÈ›ial pentru a deveni mai inteligent. (57, 58)


Data actualizare: 17-02-2022 | creare: 17-02-2022 | Vizite: 1842
Bibliografie
1. Neuroplasticity and Clinical Practice: Building Brain Power for Health, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4960264/
2. The Impact of Studying Brain Plasticity, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fncel.2019.00066/full
3. Plasticity: It’s Time to Rethink the Notion That Intelligence Is Fixed, link: https://www.thegreatcoursesdaily.com/plasticity-its-time-to-rethink-the-notion-that-intelligence-is-fixed/
4. Intelligence not fixed in DNA: an idea that boosted academic success of thousands, link: https://sitn.hms.harvard.edu/flash/2019/intelligence-not-fixed-dna-idea-boosted-academic-success-thousands/
5. Instruments of Knowledge: Music and the Brain, link: https://fisherpub.sjfc.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1187&context=ur
6. Musical Expertise Shapes Functional and Structural Brain Networks Independent of Absolute Pitch Ability, link: https://www.jneurosci.org/content/41/11/2496
7. Art and science: how musical training shapes the brain, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3797461/
8. How the Brain Works During Reading, link: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1088308.pdf
9. Short- and Long-Term Effects of a Novel on Connectivity in the Brain, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3868356/
10. The emotional power of poetry: neural circuitry, psychophysiology and compositional principles, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5597896/
11. Does Learning to Read Improve Intelligence? A Longitudinal Multivariate Analysis in Identical Twins From Age 7 to 16, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4354297/
12. How Much Does Education Improve Intelligence? A Meta-Analysis, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6088505/
13. Continuing education for the prevention of mild cognitive impairment and Alzheimer’s-type dementia: a systematic review and overview of systematic reviews, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6609120/
14. Social isolation, cognitive reserve, and cognition in healthy older people, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6097646/
15. Cultural exposure, emotional intelligence, and cultural intelligence: An exploratory study, link: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/1470595812452633
16. How Diversity Makes Us Smarter, link: https://greatergood.berkeley.edu/article/item/how_diversity_makes_us_smarter
17. Smart Learning Environment: Paradigm Shift for Online Learning, link: https://www.intechopen.com/chapters/71585
18. Determinants of Active Online Learning in the Smart Learning Environment: An Empirical Study with PLS-SEM, link: https://www.mdpi.com/2071-1050/13/17/9923/htm
19. Playing board games can support ‘sharper thinking and memory skills’ in later life, link: https://www.sciencefocus.com/news/playing-board-games-can-support-sharper-thinking-and-memory-skills-in-later-life/
20. Do Board Games Make People Smarter? Two Initial Exploratory Studies, link: https://www.researchgate.net/publication/335429600_Do_Board_Games_Make_People_Smarter_Two_Initial_Exploratory_Studies
21. Our Move: Using Chess to Improve Math Achievement for Students Who Receive Special Education Services, link: https://www.semanticscholar.org/paper/Our-Move%3A-Using-Chess-to-Improve-Math-Achievement-Barrett-Fish/c961a1261091daa2f5588f02768d843876f39eb6
23. How a second language can boost the brain, link: https://knowablemagazine.org/article/mind/2018/how-second-language-can-boost-brain
22. Cognitive gains in 7-month-old bilingual infants, link: https://www.pnas.org/content/106/16/6556
24. How Learning a Language Changes Your Brain, link: https://www.discovermagazine.com/mind/how-learning-a-language-changes-your-brain
25. Effects of Second Language Learning on the Plastic Aging Brain: Functional Connectivity, Cognitive Decline, and Reorganization, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2019.00423/full
26. Learning a New Language at Any Age Helps the Brain, link: https://www.livescience.com/46048-learning-new-language-brain.html
27. Learning by teaching others is extremely effective – a new study tested a key reason why, link: https://digest.bps.org.uk/2018/05/04/learning-by-teaching-others-is-extremely-effective-a-new-study-tested-a-key-reason-why/
28. The Protégé Effect. https://ideas.time.com/2011/11/30/the-protege-effect/
29. The Pen Is Mightier Than the Keyboard: Advantages of Longhand Over Laptop Note Taking, link: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0956797614524581
30. Note-taking by hand: A powerful tool to support memory, link: https://ucalgary.ca/news/note-taking-hand-powerful-tool-support-memory
31. Paper Notebooks vs. Mobile Devices: Brain Activation Differences During Memory Retrieval, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2021.634158/full
32. Neuroscience Research Shows Why Video Games Make People 'Smarter, Better, And Faster', link: https://www.businessinsider.com/how-video-games-make-you-smarter-2012-12?op=1
33. Video Games for Well-Being: A Systematic Review on the Application of Computer Games for Cognitive and Emotional Training in the Adult Population, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2018.02127/full
34. Video Game Addiction and Emotional States: Possible Confusion Between Pleasure and Happiness?, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.02894/full
35. Rapid stimulation of human dentate gyrus function with acute mild exercise, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6187140/
36. Aerobic Exercise Increases Hippocampal Volume in Older Women with Probable Mild Cognitive Impairment: A 6-Month Randomized Controlled Trial, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4508129/
37. About Sleep's Role in Memory, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3768102/
38. Cognitive flexibility across the sleep-wake cycle: REM-sleep enhancement of anagram problem solving, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/12421655/
39. Effect of Sleep Deprivation on the Working Memory-Related N2-P3 Components of the Event-Related Potential Waveform, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnins.2020.00469/full
40. Cumulative mild partial sleep deprivation negatively impacts working memory capacity but not sustained attention, response inhibition, or decision making: a randomized controlled trial, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30670158/
41. Mindfulness meditation improves cognition: Evidence of brief mental training, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S1053810010000681?via%3Dihub
42. Brief, daily meditation enhances attention, memory, mood, and emotional regulation in non-experienced meditators, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30153464/
43. Effect of meditation on cognitive functions in context of aging and neurodegenerative diseases, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnbeh.2014.00017/full
44. Omega-3 supplementation improves cognition and modifies brain activation in young adults, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24470182/
45. Omega-3 polyunsaturated fatty acids status and cognitive function in young women, link: https://lipidworld.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12944-019-1143-z
46. A Review of the Cognitive Effects Observed in Humans Following Acute Supplementation with Flavonoids, and Their Associated Mechanisms of Action, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4690090/
47. The Relationships Between Vitamin K and Cognition: A Review of Current Evidence, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6436180/
48. Ode to positive constructive daydreaming, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2013.00626/full
49. The Richness of Inner Experience: Relating Styles of Daydreaming to Creative Processes, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4735674/
50. Functional connectivity within and between intrinsic brain networks correlates with trait mind wandering, link: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0028393217302592?via%3Dihub.
51. Daydreamers may 'have more efficient brains', link: https://www.medicalnewstoday.com/articles/319872
52. Children's drawing and painting from a cognitive perspective: a longitudinal study, link: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/09575140500251855?journalCode=ceye20
53. Creative Cognitive Process of Art Making: A Field Study of a Traditional Chinese Ink Painter, link: https://www.researchgate.net/publication/241521702_Creative_Cognitive_Process_of_Art_Making_A_Field_Study_of_a_Traditional_Chinese_Ink_Painter
54. Arts, Brain and Cognition, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27855424/
55. Creativity, brain, and art: biological and neurological considerations, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2014.00389/full
56. Travel broadens the mind, but can it alter the brain?, link: https://www.theguardian.com/education/2016/jan/18/travel-broadens-the-mind-but-can-it-alter-the-brain
57. The psychology and neuroscience of curiosity, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4635443/
58. Curiosity Prepares the Brain for Better Learning, link: https://www.scientificamerican.com/article/curiosity-prepares-the-brain-for-better-learning/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • InteligenÈ›ele multiple
  • Luteina susÈ›ine sănătatea mentală È™i inteligenÈ›a persoanelor în vârstă
  • Expunerea copiilor la plumb este asociată cu reducerea IQ-ului
  • Forumul ROmedic - întrebări È™i răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum