Adolescenții și influencerii de pe rețelele sociale - studiu privind impactul psihologic

©

Autor:

Adolescenții și influencerii de pe rețelele sociale - studiu privind impactul psihologic
Influența formatorilor de opinie pe rețelele sociale (influenceri) se răspândește pe măsură ce utilizarea smartphone-urilor și a rețelelor sociale devine tot mai răspândită. Adolescenții sunt deosebit de susceptibili la informații eronate. Influencerii pot promova stiluri de viață nerealiste sau tipuri de corp, ducând la o imagine corporală negativă și pot promova sau face publicitate la produse dăunătoare, cum ar fi alcoolul sau tutunul. Un studiu recent în Social Science & Medicine evaluează impactul influencerilor pe rețelele sociale (IRS) asupra sănătății adolescenților.
Studiul a identificat 51 de lucrări despre influența IRS pe adolescenți cu vârste între 13 și 19 ani, în domenii precum nutriția, sănătatea mintală, sănătatea sexuală, activitatea fizică și consumul de substanțe. Studiile au inclus diverse definiții ale influencerilor, toate având în comun un număr mare de urmăritori și un grad ridicat de angajament prin conținut.

Mulți influenceri se concentrează pe aspect, alimentație și nutriție, având un impact negativ asupra imaginii corpului, mai ales în rândul femeilor și fetelor adolescente. Conținutul alimentar creat de influenceri se concentrează adesea pe alimente nesănătoase și pot avea contracte de publicitate cu mărci alimentare recunoscute. Alți influenceri creează conținut despre țigări, e-țigări, alcool, marijuana, vaping și narghilea.

Influencerii de sănătate pot avea, de asemenea, un impact vast, mai ales dacă oferă informații și sfaturi de tratament inexacte. Influencerii pot promova metode de tratament nebazate pe dovezi sau demontate. Mulți „urmăritori” formează relații parasociale cu influencerii care împărtășesc detalii personale din viața lor, ceea ce duce adesea la autodiagnosticare de către adolescenți.

Influencerii pot forma legături puternice cu urmăritorii lor și pot împărtăși conținut relatabil cu publicul lor. Unele studii au constatat că, atunci când influencerii au creat conținut antitutun, aceste mesaje au fost privite mai pozitiv decât cele din campaniile tradiționale de sănătate.

O recomandare importantă este de a asigura că adolescenții nu sunt expuși la conținut dăunător, în special la produse nesănătoase. Autenticitatea inerentă a influencerilor poate fi valorificată pentru a adapta mesajele la diverse medii de comunicare și publicuri țintă.

Studiile viitoare pot aborda golurile de cercetare evidențiate în această revizuire. De asemenea, băieții, persoanele diverse și cei din țările în curs de dezvoltare au fost excluși din acest domeniu de studiu. Totodată, ar trebui examinată motivația influencerilor, dacă este bazată pe profit sau altruistă.

Conținutul despre sănătatea sexuală nu a fost bine studiat, reflectând necesitatea unor studii suplimentare pentru a examina rolul influencerilor în acest domeniu.

Concluzia este că influența în creștere a IRS este asociată atât cu provocări, cât și cu oportunități. Rolul cercetătorilor și al factorilor de decizie este de a atenua efectele dăunătoare ale dezinformării și de a colabora cu influencerii pentru a comunica mesaje pozitive și benefice.

sursa: News Medical
foto: AlessandroBiascioli / Shutterstock.com

Data actualizare: 23-11-2023 | creare: 23-11-2023 | Vizite: 1070
Bibliografie
Navigating the influencer landscape: The positive and negative effects of social media influencers on adolescents, link: https://www.news-medical.net/news/20231122/Navigating-the-influencer-landscape-The-positive-and-negative-effects-of-social-media-influencers-on-adolescents.aspx
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Verificarea compulsivă a reţelelor de socializare poate fi asociată cu lipsa somnului
  • Prezența online a copiilor - potențiale riscuri nebănuite de către părinți
  • 1 din 5 adolescenți prezintă un somn deficitar din cauza rețelelor de socializare
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum