Realitatea virtuală și sănătatea

©

Autor:

Realitatea virtuală și sănătatea

Realitatea virtuală (RV) este din ce în ce mai folosită în multe domenii de la sănătate la sport, imobiliare și timp liber. Dar ce impact are realitatea virtuală asupra sănătății oamenilor? (1)

Un sondaj interesant din 2019 realizat de Agenția Națională de Securitate Sanitară a Alimentației, de Mediu și de Muncă din Franța s-a interesat de expunerea la realitate virtuală a populației franceze. Iată câteva rezultate:

  • O sesiune de realitate virtuală durează mai bine de o oră;
  • 57% dintre utilizatori sunt bărbați cu vârsta medie de 40 de ani, cu un venit peste medie (43%) și cu bune cunoștințe tehnologice;
  • Din totalul utilizatorilor minori 55% sunt băieți iar vârsta medie este de 12-13 ani. Aceștia folosesc realitatea virtuală pentru jocuri. (2)


Efecte pe termen scurt

Expunerea la realitatea virtuală poate afecta sistemul senzorial și duce la simptome precum greața, amețeala, transpirație, paloare, pierderea echilibrului care sunt grupate sub titulatura de „boala realității virtuale”. (3, 4)

Pentru persoanele sensibile astfel de simptome pot apărea după câteva minute de folosire. După o sesiune de realitate virtuală, 30-60 minute, pot apărea schimbări senzoriale, motorii, de percepție a realității precum și de orientare a corpului. În plus, dispozitivele folosesc lumină albastră care poate afecta somnul. (5, 6, 7)

Mai apoi, expunerea la lumina modulară emisă de aceste ecrane, eventual și lumina intermitentă, de multe ori, imperceptibilă de ochi poate declanșa convulsii în cazul persoanelor susceptibile. (8)

Realitatea virtuală este o experiență imersivă, adică îți creează senzația că ești introdus, la propriu, în lumea de pe ecran. În funcție de imaginile pe care le vezi, poate apărea senzația de anxietate, teama, stresul, șocul de exemplu, în cazul expunerii la unele jocuri cu arme sau imagini video, în care ești parte din poveste, cu război. Este foarte dificil să te separi psihic de o situație care pare că o trăiești în realitate. (9)

Un alt simptome al expunerii la realitatea virtuală este oboseală oculară. Ochii trebuie să se concentreze, de aproape, asupra unui ecran pixelat. (7)

Inclusiv expunerea la radiații este o problemă discutată de cercetători. Dispozitivele de realitate virtuală se conectează prin Bluetooth sau WiFi la smartphone sau computer și conțin senzori care le permit să ofere o experiență imersivă. Studiile existente arată o legătură între radiațiile emise de smartphone și somn, schimbările stării de spirit și sistemul reproductiv. (10, 11, 12)

Momentan, nu se știe care sunt efectele pe termen lung ale folosirii realității virtuale și a dispozitivelor de realitate virtuală.

Posibile beneficii ale folosirii realității virtuale

Realitatea virtuală poate fi folosită și pentru a trata unele probleme de sănătate. Iată câteva exemple de acest fel:

  • PTSD (sindromul post-traumatic) – există studii promițătoare care arată că realitatea virtuală poate ajuta la tratarea stresului post-traumatic. Folosit pentru a completa terapia, realitatea virtuală simulează situațiile dificile precum războiul, dezastre naturale sau un accident de mașină (13)
  • Depresie – realitatea virtuală poate încuraja persoanele depresive să participe la activități precum grădinărit virtual sau interacțiunea cu animale sau activități sociale. Odată ce persoanele învață să se bucure de astfel de activități relaxante, se speră că le vor căuta și în viața reală (14)
  • Fobii – cercetătorii sugerează că îmbinarea psihoterapiei cu realitatea virtuală poate ajuta la tratarea fricilor, a anxietăților și a fobiilor. De exemplu, persoanele care se tem să meargă cu avionul pot folosi realitatea virtuală pentru a zbura din intimitatea fotoliului (15, 16, 17)
  • Alte probleme de sănătate mintală precum tulburarea obsesiv-compulsivă, schizofrenie și dependența de droguri sau medicamente. (18, 19, 20)


Sfaturi pentru o folosire sănătoasă a realității virtuale

Pentru a limita efectele secundare ale realității virtuale:

  • Oprește dispozitivul de realitate virtuală dacă te confrunți cu simptome precum greață, amețeli, transpirație și paloare
  • Ia o pauză de 1-2 ore după ce folosești dispozitivele de realitate virtuală – corpul face efortul imense pentru a se adapta la lumea virtuală ceea ce poate duce la oboseală fizică. Ia o pauză de 1-2 ore înainte de a participa la alte activități precum condusul unei mașini
  • Evită expunerea la ecrane cu 1-2 ore înainte de culcare. (2)


În plus, este recomandat să eviți dispozitivele de realitate virtuală dacă suferi de epilepsie, sensibilitate la mișcare, probleme de echilibru, ai migrene sau ești însărcinată.

Realitate virtuală aduce inovații și noi forme de tratament pentru anumite afecțiuni, inclusiv cele de natură mintală. Dacă folosești realitatea virtuală recreativ este indicat să optezi pentru moderație. (21, 22, 23)


Data actualizare: 24-05-2023 | creare: 24-05-2023 | Vizite: 753
Bibliografie
1. How Virtual Reality Technology Has Changed Our Lives: An Overview of the Current and Potential Applications and Limitations, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC9517547/
2. What are the risks of virtual reality and augmented reality, and what good practices does ANSES recommend? , link: https://www.anses.fr/en/content/what-are-risks-virtual-reality-and-augmented-reality-and-what-good-practices-does-anses
3. Virtual Reality Sickness: A Review of Causes and Measurements, link: https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10447318.2020.1778351
4. Factors Associated With Virtual Reality Sickness in Head-Mounted Displays: A Systematic Review and Meta-Analysis, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fnhum.2020.00096/full
5. LEDs: ANSES’s recommendations for limiting exposure to blue light, link: https://www.anses.fr/en/content/leds-anses’s-recommendations-limiting-exposure-blue-light
6. Consideration of blue light hazard for virtual reality head mounted displays, link: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/14771535221145801
7. Understanding, Addressing, and Analysing Digital Eye Strain in Virtual Reality Head-Mounted Displays, link: https://dl.acm.org/doi/10.1145/3492802
8. Concern of Photosensitive Seizures Evoked by 3D Video Displays or Virtual Reality Headsets in Children: Current Perspective, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7023866/
9. Prediction of Specific Anxiety Symptoms and Virtual Reality Sickness Using In Situ Autonomic Physiological Signals During Virtual Reality Treatment in Patients With Social Anxiety Disorder: Mixed Methods Study, link: https://games.jmir.org/2022/3/e38284/
10. Specific electromagnetic radiation in the wireless signal range increases wakefulness in mice, link: https://www.pnas.org/doi/abs/10.1073/pnas.2105838118?doi=10.1073/pnas.2105838118
11. Adverse Effects of Wi-Fi Radiation on Male Reproductive System: A Systematic Review, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31353326/
12. Radiofrequency electromagnetic fields, screen time, and emotional and behavioural problems in 5-year-old children, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/30314943/
13. The efficacy of virtual reality exposure therapy for PTSD symptoms: A systematic review and meta-analysis, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31382122/
14. The effectiveness of virtual reality based interventions for symptoms of anxiety and depression: A meta-analysis, link: https://www.nature.com/articles/s41598-018-28113-6
15. Virtual Reality Exposure Treatment in Phobias: a Systematic Review, link: https://link.springer.com/article/10.1007/s11126-021-09935-6
16. oVRcome – Self-guided virtual reality for specific phobias: A randomised controlled trial, link: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/00048674221110779
17. Virtual Reality for the Treatment of Anxiety Disorders: A Scoping Review, link: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8742249/
18. Virtual reality in diagnosis and treatment of obsessive-compulsive disorder, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/36583276/
19. Usability of mental illness simulation involving scenarios with patients with schizophrenia via immersive virtual reality: A mixed methods study, link: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32936813/
20. Virtual Reality-Based Treatment Approaches in the Field of Substance Use Disorders, link: https://link.springer.com/article/10.1007/s40429-021-00377-5
21. Virtual reality and augmented reality displays: advances and future perspectives, link: https://iopscience.iop.org/article/10.1088/2515-7647/abf02e
22. Opportunities and Challenges of Virtual Reality in Healthcare – A Domain Experts Inquiry, link: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/frvir.2022.837616/full
23. Finding a balance: Technology and early childhood, link: https://www.canr.msu.edu/news/finding_a_balance_technology_and_early_childhood
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Tehnologia VR, folosită pentru a îmbunătăți controlul motor
  • Realitatea virtuală afectează percepția asupra timpului
  • O echipă de cercetători înregistrează undele cerebrale pentru a investiga „boala cibernetică”
  •