Preșcolarii care sar, aleargă și se joacă mai mult dezvoltă o memorie mai puternică și abilități de rezolvare a problemelor

©

Autor:

Preșcolarii care sar, aleargă și se joacă mai mult dezvoltă o memorie mai puternică și abilități de rezolvare a problemelor
Studiul publicat în jurnalul Pediatric Research a evidențiat că, în rândul copiilor preșcolari, o condiție fizică mai bună este strâns legată de performanțe cognitive superioare.
Cercetătorii, implicând 241 de copii cu vârste între 3 și 5 ani din Spania, au folosit o serie de teste standardizate pentru a evalua atât nivelul de fitness fizic, cât și funcțiile executive. Evaluarea fitnessului a inclus măsurători ale forței musculare (prin testul de forță a strângerii mâinii și săritură pe distanță), a agilității și vitezei (prin alergarea de tip du-te-vino), precum și a capacității cardiorespiratorii. Funcțiile executive - abilități esențiale pentru gestionarea atenției, memorie de lucru, controlul inhibiției și flexibilitatea cognitivă - au fost evaluate cu ajutorul unei aplicații interactive.

Rezultatele au arătat că copiii cu scoruri generale de fitness mai ridicate au obținut performanțe mai bune în testele de memorie vizual-spațială și fonologică, au manifestat un control mai eficient asupra impulsurilor și s-au descurcat mai bine la sarcinile care presupun schimbarea regulilor de joc. Mai mult, studiul a subliniat importanța activității fizice totale, demonstrând că un nivel crescut de mișcare - indiferent de intensitate - este asociat cu îmbunătățiri ale memoriei de lucru și ale capacității de inhibare. Pe de altă parte, perioadele prelungite de inactivitate au fost corelate cu performanțe cognitive mai slabe în anumite domenii, sugerând că reducerea timpului petrecut sedentari ar putea fi benefică pentru dezvoltarea cognitivă.

Un alt aspect interesant al studiului este că, printre componentele fitnessului, forța musculară și agilitatea par să aibă un impact mai puternic asupra funcțiilor executive, în timp ce beneficiile obținute prin îmbunătățirea capacității cardiorespiratorii, deși prezente, sunt mai moderate. Aceste constatări susțin ideea că activitățile fizice care implică mișcări rapide, întinderi și exerciții de forță pot stimula procesele cognitive fundamentale, contribuind la o mai bună organizare a gândirii și la creșterea capacității de rezolvare a problemelor.

În concluzie, studiul pune în lumină importanța integrării activităților fizice și a exercițiilor de mișcare în programele educaționale timpurii, nu doar pentru beneficii fizice, ci și pentru a sprijini dezvoltarea cognitivă. Rezultatele sugerează că stimularea unui stil de viață activ încă de la o vârstă fragedă ar putea avea efecte pe termen lung asupra abilităților de planificare, organizare și adaptare ale copiilor. Astfel, părinții, educatorii și factorii de decizie din domeniul sănătății ar trebui să promoveze medii de învățare care încurajează jocul activ și exercițiile fizice structurate, contribuind astfel la o dezvoltare armonioasă a minții și a corpului.

Data actualizare: 27-02-2025 | creare: 27-02-2025 | Vizite: 29
Bibliografie
García-Alonso, Y., Ramírez-Vélez, R., Legarra-Gorgoñon, G. et al. (2025). Associations between physical fitness, physical activity, sedentary behavior and executive function in preschoolers. Pediatric Research, DOI:10.1038/s41390-025-03946-w, https://www.nature.com/articles/s41390-025-03946-w

Image by wirestock on Freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Legătura dintre microbiota intestinală la sugari și dezvoltarea cognitivă
  • Ce efecte are abuzul în copilărie asupra creierului?
  • Cercetătorii explică de ce copiii sunt atât de plini de energie
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum