Mecanismul genetic din bolile inflamatorii intestinale

Mecanismul genetic din bolile inflamatorii intestinale
Cercetătorii de la Spitalul de Copii din Philadelphia au identificat o variație genetică care determină apariția bolilor inflamatorii intestinale. Mecanismele genetice asociate cu această variație apar și în alte boli autoimune, ceea ce înseamnă că ea ar putea reprezenta o țintă terapeutică importantă.
Rezultatele au fost publicate pe data de 9 aprilie 2020 în Journal of Crohn’s and Colitis.

Boala Crohn și colita ulcerativă sunt două forme de boală inflamatorie intestinală cu o importantă componentă genetică. S-au identificat peste 240 de gene care se asociază cu bolile inflamatorii intestinale.

Utilizând mai multe metode de secvențiere, cercetătorii au încercat să caracterizeze polimorfismul uninucleotidic rs1887428, localizat pe regiunea promoter a genei JAK2. Proteina care codifică pentru această genă are rol în controlul producerii de celule roșii (eritrocite). Mutațiile JAK2 se corelează cu mai multe tipuri de cancere ale sângelui. Deși s-au dezvoltat numeroase medicamente pentru a ținti calea JAK2 și a trata bolile autoimune și cancerele, sunt necesari markeri biologici și genetici care să determine răspunsul bolnavilor la acestea.

Cercetătorii au ales pentru studiu polimorfismul nucleotidic datorită probabilității mari de a modifica expresia JAK2. Studiul a identificat proteinele denumite factori de transcripție, care sunt asociate cu acest polimorfism uninucleotidic și care reglează expresia genică. S-a observat că 2 factori de transcripție și anume RBPJ și CUX1 pot recunoaște secvențele de ADN care sunt afectate de polimorfismul uninucleotidic rs1887428. Mai mult, în timp ce polimorfismul uninucleotidic avea un impact minor asupra expresiei JAK2, efectele au fost amplificate cu ajutorul altor proteine din calea JAK2.

Studiul sugerează că medicamentele care țintesc JAK2 ar putea avea un beneficiu la bolnavii cu boli inflamatorii intestinale care prezintă mutații ce influențează calea JAK2. Rezultatele necesită validare în studii clinice.

Data actualizare: 03-11-2022 | creare: 16-04-2020 | Vizite: 855