Impactul dietei mediteraneene asupra microbiomului intestinal

Impactul dietei mediteraneene asupra microbiomului intestinal
Dietele diferite pot influența microbiomul intestinal, care joacă un rol crucial în prevenirea bolilor și menținerea sănătății. Anumite obiceiuri alimentare și componente alimentare asociate cu dieta mediteraneană pot întări microbiomul intestinal benefic, deoarece diversitatea dietetică, compoziția grăsimilor și aportul de fibre lasă amprente distincte asupra comunităților microbiene.
Un studiu recent publicat în revista Nutrients a explorat influența dietei mediteraneene asupra microbiomului intestinal al persoanelor sănătoase printr-un studiu de cohortă bine definit. Cercetătorii au recrutat voluntari de la o clinică de transplant fecal din Spania, care nu aveau boli sau tulburări cunoscute, nu consumau mai mult de 50 g de alcool pe zi și nu au luat vaccinuri și medicamente specificate în cele trei luni precedente studiului. Aderența la dieta mediteraneană a fost evaluată folosind un indice de calitate a dietei, iar microbiomul intestinal a fost evaluat prin analiza probelor de scaun, identificând speciile de microbi și măsurând diversitatea speciilor.

Rezultatele au arătat că, în medie, femeile au prezentat o mai mare bogăție de specii și valori mai înalte pentru indicii Pielou, Simpson invers și Shannon. Firmicutes, Bacteroidetes și Actinobacteria au fost filumurile dominante în ambele sexe. O aderență mai bună la dieta mediteraneană a fost asociată cu o abundență mai mare a Bacteroides și Paraprevotella, dar nu au existat diferențe bazate pe sex în indicii de diversitate alfa și beta. Analiza corelației a arătat că aportul de grăsimi a fost negativ asociat cu indicele Shannon, în timp ce polizaharidele nesolubile și zaharurile totale au fost asociate pozitiv.

Persoanele cu o aderență mai bună la dieta mediteraneană au prezentat, de asemenea, diferențe în căile legate de cancerul de vezică urinară, degradarea hidrocarburilor aromatice policiclice și reabsorbția apei reglementată de vasopresină. Acestea au arătat mai multe enzime legate de metabolismul lipidic și diferite procese de biosinteză.

Concluziile studiului au evaluat influența dietei mediteraneene asupra microbiomului intestinal printr-o cohortă bine definită pe baza sexului și vârstei, găsind diferențe semnificative în compoziția microbiană, precum și în diversitatea alfa și beta asociată cu aderența. Aceste descoperiri au fost întărite de identificarea căilor funcționale și a taxonilor bacterieni specifici care diferă în funcție de nivelurile de aderență. Dimensiunea mică a eșantionului de studiu poate limita generalizabilitatea acestor descoperiri; sunt necesare studii suplimentare folosind designuri longitudinale și cohorte mai mari pentru a înțelege mai bine cum dieta mediteraneană poate întări microbiomul și poate îmbunătăți rezultatele de sănătate.

Data actualizare: 13-03-2024 | creare: 13-03-2024 | Vizite: 145