Evaluarea copilului de 4 ani

©

Autor:

Evaluarea copilului de 4 ani
Perioada primei copilării tocmai a ajuns la final. O nouă etapă, la fel de importantă în dezvoltarea copilului, este pe cale să înceapă.

Odată cu vârsta de 4 ani, micuțul trece de la stadiul de „autonomie versus dependență”, la cel denumit de  cunoscutul autor al teoriei dezvoltării sociale a ființelor umane, Erik Erikson, „inițiativă versus retragere”.

Chiar dacă din punct de vedere fizic o primă etapă a marilor schimbări s-a încheiat, pe plan socio-emoțional și cognitiv se anunță progrese importante.

Ce este și ce nu este normal
la copilul de 4 ani și când trebuie să solicitați sprijin de specialitate, citiți în continuare.

Dezvoltarea socială și emoțională


Începând cu perioada celei de-a doua copilării, micuțul începe să-și dezvolte inteligența emoțională – „realizare” foarte importantă pentru parcursul său ulterior.

Copilul își descoperă capacitatea de a empatiza cu persoanele din jur, învățând să-și însușească – pe fondul gândirii abstracte – perspectiva acestora pentru a înțelege cum se simt. (7)

Alte caracteristici generale ale dezvoltării sociale și emoționale pe care trebuie să le prezinte un copil la vârsta de 4 ani:
  • îi place să fie implicat în noi activități, să viziteze locuri necunoscute și să-și extindă grupul de prieteni;
  • preferă să se joace împreună cu alți copii, decât singur, și cooperează cu aceștia;
  • își construiește scenarii imaginare complexe, imitând atitudinea personajelor preferate – superman, polițist, pompier, doctor etc.;
  • îi place sentimentul de independență, respingând uneori tentativele persoanelor din jur de a-l ajuta;
  • începe să își dezvolte simțul umorului și se poate amuza la anumite anecdote;
  • uneori, poate avea un comportamanet exagerat – zgomotos, expansiv, irascibil. (1), (2), (3), (4)

Dezvoltarea limbajului


La vârsta de 4 ani, copilul începe să-și dezvolte abilitatea de a purta conversații elaborate pe o anumită temă, urmărind structuri discursive din ce în ce mai logice. Dacă până acum nu avea răbdarea necesară pentru a se angaja în dialoguri ce depășeau o minimă complexitate, acum își ascultă cu atenție interlocutorul și duce discuția mai departe, manifestând interes. (5)

Alte aspecte ale dezvoltării normale de limbaj la copilul de 4 ani:
  • are în vocabular aproximativ 1 500 de cuvinte;
  • povestește întâmplări la care a luat parte, respectând ordinea cronologică a evenimentelor;
  • vorbește despre lucrurile care îl interesează și despre preferințe;
  • își cunoaște numele complet, vârsta, sexul și poate da informații referitoare la domiciliul său;
  • poate recita o poezie adecvată vârstei sale;
  • respectă regulile gramaticale de bază în vorbire;
  • vorbește în propoziții compuse din cinci-șase cuvinte;
  • adresează frecvent întrebările „Cine?”, „De ce?”, „Când?”, „Cum?”;
  • poate avea uneori un limbaj necuviincios în preajma celorlalți copii, folosind cuvinte vulgare. (1), (2), (3), (4)

Dezvoltarea fizică și motorie


Începând cu vârsta de 4 ani, copilul se apropie din ce în ce mai mult de aspectul fizic al individului adult, îndepărtându-se, implicit, de înfățișarea caracteristică bebelușului. Este perioada în care corpul micuților se adaptează unui nou raport de proporționalitate – membrele copilului se alungesc, echilibrând aspectul trunchiului – iar țesutul adipos suferă modificări importante, în timp ce sistemul osos și muscular se dezvoltă din ce în ce mai mult. (8)

Printre indiciile care vă arată că micuțul dumneavoastră urmează un progres normal din punct de vedere fizic, se numără următoarele:
  • merge pe vârfuri, aleargă, sare și stă într-un picior una-două secunde;
  • își coordonează din ce în ce mai eficient corpul și mișcările – de exemplu, poate prinde o minge aflată în deplasare;
  • prezintă dexteritate – folosește corect obiectele de scris și foarfecele de jucărie, își poate amesteca singur mâncarea și poate transfera conținutul lichid dintr-un recipient în altul;
  • urcă și coboară scările fără sprijin, într-un ritm rapid;
  • merge cu ușurință pe tricicletă și poate încerca mersul pe bicicletă, dacă aceasta este echipată cu roți ajutătoare;
  • se îmbracă și se dezbracă singur, de cele mai multe ori;
  • se poate da în leagăn fără ajutor. (1), (2), (3), (4)

În ceea ce privește aspectul său general, copilul de 4 ani are, în medie, înălțimea de 101-102,4 cm și cântărește 16-16,4 kg, câștigând aproximativ 6 grame pe zi în greutate. Fetițele înregistrează valori mai mici decât băiețeii, deci nu vă îngrijorați dacă remarcați deosebiri la nivelul greutății și înălțimii între copiii de aceeași vârstă, dar de sexe diferite. (6)

Dezvoltarea cognitivă


În perioada celei de-a doua copilării, micuțul face trecerea de la stadiul „senzorio-motor” spre cel „preoperațional”. La vârsta de 4 ani, copilul începe să-și dezvolte capacitatea de a memora, înțelege și replica mintal imaginile obiectelor, ființelor și situațiilor cu care se întâlnește, creând reprezentări vizuale, auditive și chinestezice ale acestora.

De aceea, veți observa cum micuțul își face în această perioadă prieteni imaginari și își creionează variate scenarii fictive de joacă. Nu vă îngrijorați! Această etapă este normală în dezvoltarea sa cognitivă și se va încheia de la sine. (9)

Alte caracteristici comune ale dezvoltării cognitive la copilul de 4 ani:
  • nu reușește întotdeauna să facă distincția între realitate și fantezie – poate manifesta stări de neliniște și teamă față de personaje fantasmagorice;
  • își dezvoltă constant capacitatea de memorare – poate reține poezii, cântecele etc.;
  • începe să înțeleagă conceptul de temporalitate;
  • își exprimă anticipativ opinia cu privire la potențialul final al poveștii pe care i-o citiți;
  • este capabil să numească diferențele dintre două sau mai multe obiecte, ținând cont de forma, culoarea și dimensiunea acestora;
  • poate desena oameni, reprezentându-i din ce în ce mai corect – cap, mâini, picioare;
  • cunoaște trei-patru culori;
  • știe să numere până la cinci. (1), (2), (3), (4)

Cum am grijă de sănătatea copilului de 4 ani?


Dezvoltarea copilului nu este o știință exactă, așadar este firesc ca micuțul dumneavoastră să evolueze într-un ritm propriu, distinct de al oricărui alt copil de aceeași vârstă. Progresul său mai lent ori mai rapid nu implică în mod automat o problemă de sănătate.

Există totuși câteva semne care pot indica anumite afecțiuni ale copilului de 4 ani. Nu ezitați să solicitați sprijin de specialitate în situații precum cele menționate în lista de mai jos:
  • copilul nu poate sări pe loc;
  • nu folosește corespunzător obiectele de scris;
  • nu este interesat de jocurile imaginare;
  • ignoră copiii și nu vorbește cu persoanele care nu fac parte din familia sa;
  • opune rezistență la îmbrăcare, refuză somnul și nu cooperează la toaletă;
  • nu este capabil să nareze fragmente din povestea preferată;
  • nu răspunde instrucțiunilor pe care i le oferiți verbal;
  • nu folosește corect în exprimare perechile de cuvinte „eu – tu”, „la fel – altfel”;
  • nu vorbește în propoziții cu peste trei cuvinte;
  • are o pronunție predominant defectuoasă;
  • vă roagă frecvent să repetați ceea ce spuneți, dând de înțeles că nu a auzit mesajul dumneavoastră;
  • își pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (2), (4)

Data actualizare: 30-12-2018 | creare: 08-04-2015 | Vizite: 46643
Bibliografie
1. Important Milestones: Your Child at Four Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-4yr.html
2. Developmental Milestones: 3 to 4 Year Olds, link: http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Developmental-Milestones-3-to-4-Years-Old.aspx
3. Developmental milestones record - 4 years, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002015.htm
4. Child development: 4-5 years, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1870
5. Communication and Your 4- to 5-Year-Old , link: http://kidshealth.org/parent/growth/communication/comm_4_to_5.html#cat160
6. Your child's size and growth timeline, link: http://www.babycenter.com/0_your-childs-size-and-growth-timeline_10357633.bc
7. Early Childhood Emotional And Social Development: Reflective Empathy, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-reflective-empathy/
8. Early Childhood Physical Development: Average Growth, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-physical-development-average-growth/
9. Early Childhood Cognitive Development: Symbolic Function, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-symbolic-function/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Vaccinul antipolio (antipoliomielită)
  • Vaccinul antipneumococic
  • Vaccinul antiHPV
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum