Evaluarea copilului de 3 ani
©
Autor: Costin Alexandra
Copilul este deja la a treia aniversare. Privind retrospectiv, realizaÈ›i că micuÈ›ul a parcurs un traseu impresionant în dezvoltarea sa socială, emoÈ›ională, fizică È™i psihică.
Din bebeluÈ™ul fragil È™i sensibil, mereu dependent de prezenÈ›a mamei, a devenit un copil „autonom”, cu personalitate È™i perspective proprii.
Pentru a evalua corect progresul micuÈ›ului dumneavoastră, aflaÈ›i care sunt noile etapele pe care ar trebui să le parcurgă în cursul acestui an.
Copilul de 3 ani atinge o „realizare” importantă din punct de vedere social – începe să îÈ™i dezvolte simÈ›ul proprietății, învățând să accepte ideea că anumite lucruri îi aparÈ›in, altele nu. Dacă până acum micuÈ›ul se percepea pe sine drept centrul universului È™i considera că totul i se cuvine, în această perioadă descoperă că fiecare persoană – copil, adult – este o entitate unică, la fel de importantă precum el.
Alte aspecte specifice dezvoltării socio-emoționale la copilul de 3 ani:
Cel de-al treilea an din viaÈ›a copilului aduce cu sine o avalanșă de curiozități È™i de întrebări din partea micuÈ›ului. PregătiÈ›i-vă să fiÈ›i supuÈ™i zilnic unor interogatorii nesfârÈ™ite, din domenii dintre cele mai diferite, deoarece copilul tocmai a descoperit puterea întrebărilor È™i nu vă va menaja deloc.
Alte indicii ale dezvoltării normale de limbaj la copilul de trei ani:
Este cea de-a treia aniversare a copilului dumneavoastră È™i încă nu È™tiÈ›i ce cadou ar trebui să-i oferiÈ›i? Ideal ar fi să-i cumpăraÈ›i prima tricicletă! La această vârstă, micuÈ›ul are musculatura È™i sistemul osos suficient de dezvoltate pentru a pedala fără dificultate. În plus, această formă de miÈ™care fizică îl va aduce multiple beneficii.
UrmăriÈ›i, în continuare, principalele caracteristici ale dezvoltării fizice È™i motorii normale la copilul de 3 ani:
În ceea ce priveÈ™te aspectul său general, copilul de 3 ani are, în medie, înălÈ›imea de 95,5-96,1 cm; cântăreÈ™te între 14,4-14,7 kg, iar circumferinÈ›a capului măsoară 48,5-49,4 cm. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i lungimii corporale între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (5), (6)
Copilul de trei ani are o imaginaÈ›ie foarte bogată È™i manifestă nespusă plăcere în a interpreta numeroase jocuri de rol. ÎÈ™i improvizează costumaÈ›ii inedite, imită cu fidelitate comportamentul personajului său È™i născoceÈ™te scenarii care vă vor surprinde prin originalitate È™i complexitate.
Una dintre provocările specifice vârstei, din punct de vedere cognitiv, constă în distingerea realității de fantezie. Este normal, de exemplu, ca uneori copilul să manifeste teamă față de diverse entități imaginare, nereuÈ™ind să înÈ›eleagă faptul că „monÈ™trii” pe care È™i-i creionează în minte nu pot prinde contur în realitate.
Alte trăsături comune ale copilului de trei ani, din punct de vedere psihic:
MonitorizaÈ›i cu atenÈ›ie schimbările pe care le parcurge copilul dumneavoastră în dezvoltarea sa; unele dintre acestea sunt fireÈ™ti, făcând parte din cursul normal al evoluÈ›iei sale, altele însă pot ascunde anumite probleme de sănătate.
Un traseu exact, descris pas cu pas, pe care ar trebui să-l parcurgă micuÈ›ul la vârsta de trei ani nu există, dar un lucru este clar: copilul trebuie să aibă o evoluÈ›ie constantă. Dacă observaÈ›i stagnări în progresul său ori remarcaÈ›i că îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului, adresaÈ›i-vă medicului specialist!
De asemenea, consultați-vă cu pediatrul dumneavoastră și dacă vă confruntați cu următoarele situații:
Din bebeluÈ™ul fragil È™i sensibil, mereu dependent de prezenÈ›a mamei, a devenit un copil „autonom”, cu personalitate È™i perspective proprii.
Pentru a evalua corect progresul micuÈ›ului dumneavoastră, aflaÈ›i care sunt noile etapele pe care ar trebui să le parcurgă în cursul acestui an.
Dezvoltarea socială și emoțională
Copilul de 3 ani atinge o „realizare” importantă din punct de vedere social – începe să îÈ™i dezvolte simÈ›ul proprietății, învățând să accepte ideea că anumite lucruri îi aparÈ›in, altele nu. Dacă până acum micuÈ›ul se percepea pe sine drept centrul universului È™i considera că totul i se cuvine, în această perioadă descoperă că fiecare persoană – copil, adult – este o entitate unică, la fel de importantă precum el.
Alte aspecte specifice dezvoltării socio-emoționale la copilul de 3 ani:
- imită comportamentul copiilor și adulților din jur;
- manifestă spontan afecțiune față de persoanele apropiate;
- îi face plăcere să se joace cu alÈ›i copii;
- empatizează cu prietenii săi, atunci când aceÈ™tia sunt triÈ™ti;
- este foarte expresiv, manifestând o gamă din ce în ce mai vastă de emoÈ›ii;
- se desparte cu ușurință de părinți, fiind conștient de faptul că separarea este doar temporară;
- cooperează în găsirea unei soluÈ›ii în situaÈ›iile conflictuale;
- este deranjat de schimbările pe care i le aduceÈ›i în program, devenind iritat;
- solicită sprijin atunci când simte nevoia să fie ajutat. (1), (2), (3)
Dezvoltarea limbajului
Cel de-al treilea an din viaÈ›a copilului aduce cu sine o avalanșă de curiozități È™i de întrebări din partea micuÈ›ului. PregătiÈ›i-vă să fiÈ›i supuÈ™i zilnic unor interogatorii nesfârÈ™ite, din domenii dintre cele mai diferite, deoarece copilul tocmai a descoperit puterea întrebărilor È™i nu vă va menaja deloc.
Alte indicii ale dezvoltării normale de limbaj la copilul de trei ani:
- înÈ›elege instrucÈ›iuni È™i comenzi verbale din ce în ce mai elaborate – de exemplu, „Descalță-te, spală-te pe mânuÈ›e È™i vino la masă!”;
- cunoaște aproximativ 450 de cuvinte;
- știe să denumească majoritatea obiectelor familiare;
- îÈ™i cunoaÈ™te numele complet È™i vârsta;
- înÈ›elege cuvinte precum: „în”, „pe”, „sub”, „sus”, „jos”, „la fel”, „altfel” etc.;
- foloseÈ™te pronumele personale în vorbire – „eu”, „tu”, „noi” – È™i pluralul substantivelor comune – „maÈ™ini”, „pisici”, „câini” etc.;
- vorbeÈ™te în propoziÈ›ii de patru-cinci cuvinte. (1), (2), (3), (4)
Dezvoltarea fizică și motorie
Este cea de-a treia aniversare a copilului dumneavoastră È™i încă nu È™tiÈ›i ce cadou ar trebui să-i oferiÈ›i? Ideal ar fi să-i cumpăraÈ›i prima tricicletă! La această vârstă, micuÈ›ul are musculatura È™i sistemul osos suficient de dezvoltate pentru a pedala fără dificultate. În plus, această formă de miÈ™care fizică îl va aduce multiple beneficii.
UrmăriÈ›i, în continuare, principalele caracteristici ale dezvoltării fizice È™i motorii normale la copilul de 3 ani:
- îÈ™i schimbă cu agilitate direcÈ›ia de mers;
- aleargă cu ușurință;
- sare pe loc, fără a se dezechilibra;
- se urcă fără ajutor pe pat/scaun sau alte obiecte de mobilier accesibile;
- poate arunca o minge peste cap;
- coboară scările fără dificultate, pășind alternativ cu câte un picior pe treaptă;
- se îmbracă È™i se dezbracă singur;
- È›ine corect în mână obiectele de scris;
- foloseÈ™te în mod corespunzător foarfecele de jucărie;
- poate deschide/închide uÈ™ile. (1), (2), (3), (4)
În ceea ce priveÈ™te aspectul său general, copilul de 3 ani are, în medie, înălÈ›imea de 95,5-96,1 cm; cântăreÈ™te între 14,4-14,7 kg, iar circumferinÈ›a capului măsoară 48,5-49,4 cm. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i lungimii corporale între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (5), (6)
Dezvoltarea cognitivă
Copilul de trei ani are o imaginaÈ›ie foarte bogată È™i manifestă nespusă plăcere în a interpreta numeroase jocuri de rol. ÎÈ™i improvizează costumaÈ›ii inedite, imită cu fidelitate comportamentul personajului său È™i născoceÈ™te scenarii care vă vor surprinde prin originalitate È™i complexitate.
Una dintre provocările specifice vârstei, din punct de vedere cognitiv, constă în distingerea realității de fantezie. Este normal, de exemplu, ca uneori copilul să manifeste teamă față de diverse entități imaginare, nereuÈ™ind să înÈ›eleagă faptul că „monÈ™trii” pe care È™i-i creionează în minte nu pot prinde contur în realitate.
Alte trăsături comune ale copilului de trei ani, din punct de vedere psihic:
- anticipează activitățile zilnice la care urmează să ia parte;
- se percepe pe sine drept o persoană completă, cu minte, suflet și trup;
- face puzzle-uri cu trei-patru piese;
- înÈ›elege diferenÈ›a dintre numeralele „unu” È™i „doi”;
- contruiește turnuri din 6-8 cuburi;
- sortează obiectele pe categorii, în funcÈ›ie de formă, culoare È™i mărime;
- desenează, după model, cercuri, pătrate și linii, dar nu reușește să respecte marcajele paginii;
- îÈ™i aminteÈ™te anumite personaje din poveÈ™tile pe care i le-aÈ›i citit. (1), (2), (3)
Cum am grijă de sănătatea copilului de 3 ani?
MonitorizaÈ›i cu atenÈ›ie schimbările pe care le parcurge copilul dumneavoastră în dezvoltarea sa; unele dintre acestea sunt fireÈ™ti, făcând parte din cursul normal al evoluÈ›iei sale, altele însă pot ascunde anumite probleme de sănătate.
Un traseu exact, descris pas cu pas, pe care ar trebui să-l parcurgă micuÈ›ul la vârsta de trei ani nu există, dar un lucru este clar: copilul trebuie să aibă o evoluÈ›ie constantă. Dacă observaÈ›i stagnări în progresul său ori remarcaÈ›i că îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului, adresaÈ›i-vă medicului specialist!
De asemenea, consultați-vă cu pediatrul dumneavoastră și dacă vă confruntați cu următoarele situații:
- copilul nu stabilește contacte vizuale cu persoanele din jur;
- nu se exprimă în propoziÈ›ii, având o vorbire defectuoasă;
- nu înÈ›elege instrucÈ›iunile simple pe care i le adresaÈ›i verbal;
- nu manifestă interes față de jucării;
- refuză să se joace cu alți copii;
- merge cu dificultate, căzând frecvent;
- nu poate urca sau coborî scările fără susÈ›inere;
- nu reușește să manipuleze obiectele de scris corespunzător;
- nu construiește turnuri din trei-patru cuburi;
- devine agresiv È™i incontrolabil atunci când este deranjat sau supărat;
- plânge în absenÈ›a părinÈ›ilor È™i respinde încercările de apropiere ale altor persoane;
- îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (3)
Data actualizare: 03-04-2015 | creare: 03-04-2015 | Vizite: 26795
Bibliografie
1. Important Milestones: Your Child at Three Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-3yr.html2. Your child’s development: What to expect, link: http://www.caringforkids.cps.ca/handouts/your_childs_development
3. Developmental Milestones: 3 to 4 Year Olds, link: http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/toddler/Pages/Developmental-Milestones-3-to-4-Years-Old.aspx
4. Well Child Information, link: http://www.rourkebabyrecord.ca/pdf/2-3_year.pdf
5. Girls' growth chart: 24 to 36 months, link: http://www.babycenter.in/a25010663/girls-growth-chart-24-to-36-months
6. Boys' growth chart: 24 to 36 months, link: http://www.babycenter.in/a25010659/boys-growth-chart-24-to-36-months
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Scaun lucios cu mucus
- Sforait la 3 ani
- De 2 zile imi vomita laptele pe care il mananca
- Copil 2 ani 8 luni este permanent bolnav si un sugar 4 luni cu secretie in piept si tuse
- Necesarul de lichide pe 24 de ore - copil un an
- Cate lichide la 1 an?
- Intrebare pediatru
- Ajutor! fetita de 1 an și 9 luni nu mănâncă
- Copilul de 2 ani refuza sa mestece!