Daunele produse asupra ADN-ului patern ar putea fi transmise descendenților

Daunele produse asupra ADN-ului patern ar putea fi transmise descendenților
Un studiu efectuat pe viermii din specia caenorhabditis elegans demonstrează faptul că daunele produse asupra genomului patern (al tatălui) sunt transmise urmașilor, în timp ce daunele produse asupra genomului matern pot fi reparate sau deteriorarea poate fi limitată.
Dacă și în ce mod expunerea la radiații a taților influențează sănătatea urmașilor a reprezentat una dintre cele mai comune întrebări la care studiile au încercat să găsească un răspuns. Studiul actual, condus de cercetătorii de la Universitatea din Koln, demonstrează că daunele produse de radiațiile externe asupra spermatozoizilor maturi nu pot fi reparate, ele fiind transmise descendenților.

Experimentele efectuate pe viermi indică faptul că daunele produse asupra ADN-ului matern pot fi eliminate în întregime sau pot fi evitate. În schimb, atunci când un ovul este fertilizat cu un spermatozoid deteriorat, proteinele materne responsabile cu repararea daunelor nu reușesc să facă acest lucru, ceea ce duce la apariția unor modificări structurale ale cromozomilor paterni.

Descendenții rezultați poartă defecte cromozomiale și, la rândul lor, vor da naștere unor descendenți care vor prezenta, de asemenea, defecte grave de dezvoltare. Mai exact, descendenții rezultați din animale de sex masculin expuse la radiații au purtat așa-numitele variații structurale, ce reprezintă conexiuni aleatorii ale părților cromozomilor, care duc la daune ireparabile. Lucrările efectuate asupra C. elegans îmbunătățesc cunoștințele cu privire la mecanismele care determină efectele ereditare în urma expunerii paterne la radiații.

În plus față de experimentele efectuate pe viermi, echipa de cercetători a detectat aceleași variante structurale și la oameni. În mod similar, defectele cromozomiale au fost transmise în mod specific de la tați, dar nu de la mame. Potrivit autorilor, aceste defecte observate, care se dezvoltă în linia germinativă paternă, „cresc riscul de tulburări precum autismul și schizofrenia”.

foto: Imagine microscopică a C. elegans. ADN dens ambalat la viermii femele. ADN-ul este albastru, marcatorul histonic H3K9me2 este verde, iar marcatorul cromozomului X HIM-8 este roșu. Siyao Wang