Un stil de viață sănătos poate combate predispoziția genetică pentru o durată scurtă de viață

Un studiu publicat în BMJ Evidence Based Medicine analizează impactul stilului de viață sănătos asupra predispoziției genetice către o durată de viață scurtată, sugerând că un astfel de stil poate contracara efectele genelor asociate cu scurtarea vieții cu mai mult de 60%. Cercetarea se bazează pe datele a 353.742 de adulți recrutați în cadrul UK Biobank între anii 2006 și 2010, urmăriți până în 2021.
Punctajul de risc poligenic a fost folosit pentru a evalua predispoziția genetică a participanților pentru o durată de viață lungă, intermediară sau scurtă, pe baza studiului LifeGen. Stilul de viață a fost evaluat folosind date din studiul US NHANES, categorisind participanții în grupuri cu stil de viață favorabil, intermediar și nefavorabil.

Rezultatele au arătat că persoanele cu predispoziție genetică spre o viață scurtă aveau un risc cu 21% mai mare de a muri devreme comparativ cu cele cu predispoziție spre o viață lungă. În mod similar, cei cu un stil de viață nefavorabil prezentau un risc cu 78% mai mare de a muri prematur, indiferent de predispoziția genetică. Cei cu risc genetic înalt și cu un stil de viață nefavorabil aveau de două ori mai multe șanse de a muri comparativ cu cei la risc genetic scăzut și cu un stil de viață favorabil.

Factorii cheie care compun un stil de viață optim includ lipsa fumatului, activitatea fizică regulată, somnul adecvat și o dietă sănătoasă. Deși este un studiu observațional și nu se pot trage concluzii definitive despre cauzalitate, cercetătorii sugerează că riscul genetic de scurtare a vieții poate fi compensat semnificativ printr-un stil de viață favorabil.

În concluzie, studiul subliniază rolul crucial al stilului de viață sănătos în atenuarea impactului factorilor genetici asupra reducerii duratei de viață și sugerează că politicile de sănătate publică ar trebui să promoveze un stil de viață sănătos ca un factor complementar esențial la îngrijirea convențională a sănătății.

Data actualizare: 30-04-2024 | creare: 30-04-2024 | Vizite: 312