Publicitatea la alimente tip junk food, asociată cu excesul caloric la adolescenți

Odată cu majorarea timpului petrecut în faÈ›a televizorului È™i consumând conÈ›inut comercial, mai ales reclame la alimente ultraprocesate, bogate în zaharuri, sare È™i uleiuri vegetale, adolescenÈ›ii devin mult mai susceptibili să consume alimente de tip junk food, pentru fiecare reclamă în plus vizionată fiindu-i asociat un exces de 18.000 calorii per an.
Studiul a fost prezentat pentru prima dată în cadrul Congresului European despre Obezitate de la Viena, la care au participat peste 3300 adolescenÈ›i cu vârste cuprinse între 11 È™i 19 ani, de la care au fost colectate date în legătură cu:
- vârsta, genul, etnia, statusul socioeconomic,
- consumul de alimente și băuturi,
- reclamele la alimente ultraprocesate pe care și le amintesc,
- brand-urile la alimente de care au devenit conÈ™tienÈ›i în urma vizionării materiarelor publicitare, etc.
Pe scurt, rezultatele sugerează că tinerii sunt susceptibili să petreacă un timp tot mai îndelungat în faÈ›a televizorului, iar timpul excesiv din faÈ›a ecranelor a fost asociat cu o creÈ™tere de 80% a consumului de alimente hiperprocesate, cu un conÈ›inut bogat de zaharuri, sare È™i grăsimi industriale.
Ratele obezității infantile cresc proporțional cu utilizarea dispozitivelor media
Acestea au fost publicate în raportul din 2018 al Cancer Research UK intitulat „Sub presiune: Noi dovezi în legătură cu expunerea tinerilor la marketing-ul televizat (la alimente junk food) în Regatul Unit”.
Alimentele ultraprocesate ar putea crește riscul general de a dezvolta cancer
Pentru a analiza asocierea dintre plasarea de produse la televizor È™i consumul de alimente bogate în zaharuri È™i gradele de obezitate la adolescenÈ›i, cercetătorii au dezvoltat un scor cu ajutorul căruia să determine percepÈ›ia tinerilor asupra tehnicilor de marketing È™i a legăturii lor cu alegerile alimentare.
În urma procesării datelor s-a estimat un consum de circa 30 de produse hiperprocesate, însumând circa 7000 de calorii într-o săptămână.
Astfel s-a înregistrat un aport săptămânal de:
- 4 produse de patiserie,
- 4,3 prăjituri și produse tip biscuiți, respectiv
- 2,5 băuturi îndulcite cu zahăr,
- comparativ cu 7,6 articole din grupa fructelor și 8,6 din cea a legumelor.
Per total, participanÈ›ii au petrecut în medie 21 de ore în faÈ›a televizorului pe săptămână, în timp ce tinerii cu obezitate în mod particular au vizionat în medie circa 26 de ore.
DiferenÈ›a de timp este echivalentă unei reclame la produse ultraprocesate per săptămână, care prezice un consum mai mare de astfel de alimente È™i băuturi, circa 60 de articole alimentare bogate în zahăr, sare È™i grăsimi industriale în plus per an, circa 350 calorii per săptămână, aproximativ 18.000 calorii într-un an.
Indiferent de statusul ponderal, participanÈ›ii au declarat o medie de aproximativ 6 reclame la produse hiperprocesate vizionate într-o săptămână, cu menÈ›iunea că adolescenÈ›ii cu obezitate au consumat semnificativ mai multe astfel de materiale publicitare în comparaÈ›ie cu cei normoponderali.
De asemenea, tinerii din medii defavorizate au fost de 1,4 ori mai susceptibili să evoce vizionarea de reclame la astfel de produse în fiecare zi, comparativ cu cei cu un status socioeconomic ridicat.
Șansele ca adolescenții ce au evocat vizionarea zilnică a reclamelor la alimente ultraprocesate să prezinte obezitate, au fost de două ori mai mari.
Reclamele la alimente modifică prioritățile și preferințele alimentare la copii
DeÈ™i studiul este unul observaÈ›ional, concluziile rezultate nu necesită demonstrarea cauzalității pentru a pretinde măsuri drastice de reducere a expunerii copiilor È™i adolescenÈ›ilor la reclamele televizate la alimente bogate în zahăr, sare È™i grăsimi.
Cum influențează reclamele la alimente comportamentul alimentar la copii?
Autorii sugerează, pe lângă interzicerea acestui tip de publicitate la alimente ultraprocesate difuzată la televizor, È™i interzicerea promoÈ›iilor tip combo de la supermarket la astfel de produse (de exemplu, două la preÈ›ul unei, cumperi unul È™i primeÈ™ti cadou produsul X).
Cum poți să scazi riscul de obezitate prin modificarea unui singur obicei?
Sursa: Medscape
Data actualizare: 24-12-2018 | creare: 07-06-2018 | Vizite: 1553
Bibliografie
[1] Junk Food Ads Increase Teenage Calorie Consumption, link: https://www.medscape.com/viewarticle/897317 [2] Under Pressure: New evidence on young people’s broadcast marketing exposure in the UK 2018, link: https://www.cancerresearchuk.org/sites/default/files/under_pressure_-_a_study_of_junk_food_marketing_and_young_peoples_diets_0.pdf
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Care este locul dietei indiene în Dieta de referință Lancet - EAT?
- O fibră alimentară găsită în plante și legume ar putea fi dăunătoare anumitor persoane
- Dieta mediteraneană este un aliat puternic pentru sănătate, chiar și după un diagnostic de cancer
- Quinoa - dincolo de nutriție, remediu natural
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Implant silicon sani
- Pentru cei cu anxietate si atacuri de panica FOARTE IMPORTANT
- GRUP SUPORT PENTRU TOC 2014
- Histerectomie totala cu anexectomie bilaterala
- Grup de suport pentru TOC-CAP 15
- Roaccutane - pro sau contra
- Care este starea dupa operatie de tiroida?
- Helicobacter pylori
- Medicamente antidepresive?
- Capsula de slabit - mit, realitate sau experiente pe oameni