ROmedic Cabinete medicale Constanta Cabinete Psihologie Psihologie Constanta

STIMULAREA SENZORIALA

STIMULAREA SENZORIALA
Autor: Anghel Mariana

”Asa cum un copil are nevoie de alimente sanatoase pentru a creste si a se dezvolta, la fel are nevoie de informatii senzoriale corecte pentru a putea sa invete si sa se dezvolte”, Krisanne Lewis.
Din exerienta proprie in lucrul cu copiii cu speciali, am observat ca, in discutiile cu parintii, atunci cand se aduce vorba despre stimularea creierului, acestia se limiteaza doar la a intelege importanta stimularii cognitive in detrimentul celei sensorial-motorii. Din dorinta arzatoare a parintiilor de avea copii cat mai inteligenti, descurcareti si usor adaptabili la viata, acestia mizeaza foarte mult pe stimularea cognitiva folosind de multe ori in comunicarea cu copilul, termeni academici nespecifici varstei copilului. Acesta stimulare continua, pe plan cognitiv, la un moment dat, va fi excesiva, iar copiii vor inregistra lacune mari pe plan motor in deprinderile zilnice de baza, cum ar fi imbracatul, dezbracatul, folosirea toaletei, hranire, etc. Aceste lacune se pot transforma in tulburari de procesare senzoriala tocmai datorita faptului ca dezvoltarea copilului nu este armonizata pe cele doua planuri, iar creierul, in dezvoltarea sa, inregistreaza evolutie doar daca constructia se face gradual, „caramida langa caramida”, de la simplu la complex.
Pentru a-si putea forma abilitati, copilul care manifesta disfunctii de integrare senzoriala are nevoie in primul rand ca toate simturile lui sa functioneze normal pentru a nu fi coplesit de mediu. Are nevoie sa i se ofere oportunitatea de a se implica in activitati senzoriale din care sa obtina stimularea necesara pentru a functiona adecvat.
In functie de nevoile fiecaruia, se pot face diverse activitati, de exemplu:
• Spuma de ras este un mediu excelent pentru copii. Acestia adora sa o prinda in maini, sa o intinda si sa se joace prin ea cat mai mult. Daca se adauga si colorant alimentar, distractia va fi si mai mare.
• Bolul cu orez. Plimbatul mainilor prin orezul simplu sau colorat.
Intr-un bol sau o cutie mare transparenta se toarna o punga de orez simplu. Copilul este lasat sa-si plimbe in voie mainile prin el. Precum apa, si orezul are un efect linistitor asupra copilului. Pentru orezul colorat se foloseste colorant alimentar.
• Ligheanul cu apa in care sunt pregatite cateva jucarele si un obiect de turnat apa (o cana, o stropitoare etc.) este recomandat in mod special copilasilor mai mici. Apa curgatoare linisteste mintea si ii fascineaza.
• Plastelina de casa (http://www.romedic.ro/iamandi/articol/17366) sau orice alta forma non-toxica de material de modelat.
• Pictura cu degetele este linistitoare, calmanta. Copilul amesteca culorile si invata despre texturi si culori. Se poate incepe cu cate doua culori primare: galben si albastru; galben si rosu sau albastru si rosu.
• Nisipul este un mediu excelent pentru dezvoltarea abilitatilor tactile, a motricitatii fine, mai tarziu a scrisului si a desenatului. De asemenea poate fi experimentata si senzatia oferita de nisipul kinetic, alaturi de nisipul de luna sau nisipurile clasice de mare sau de rau.
Se poate folosi in loc de nisip si sare, gris sau alt material cu textura fina. In special in anotimpul cald, e bine sa incurajam copiii sa se joace la ladita cu nisip.
Activitatile de mai sus stimuleaza, alaturi de cel tactil si simtul vizual, olfactiv auditiv.
Beneficii practice ale Terapiei prin Integrare Senzoriala:
Se pote folosi la coca de modelat diverse arome familiar, iar copilul sa fie incurajat sa le identifice. Mirosul otetului si al altor alimente familiare este extrem de util pentru dezvoltarea olfactiva. E foarte important sa ii invatam cum sa miroasa dintr-o sticla.
Sunetul clopoteilor, al betelor care se lovesc unul de celalalt sau al unui turn din cuburi care se prabuseste, al nisipului care se scurge pe diferite suprafete, al boabelor de popcorn care se lovesc de peretii cratitei cand infloresc ii ajuta pe copii sa identifice in mediul lor si sa coreleze sunete de obiecte si actiuni.
Din viata practica ne putem inspira cu o multime de activitati senzoriale minunate: maturatul firimiturilor de pe masa cu o perie fina; spalatul unui castronas de plastic sau a unui servet intr-un lighean plin cu apa si spuma; impaturitul unui servet; aranjat ciucurii de la draperie etc.
Pe langa stimularea senzoriala, copiii dezvolta si capacitati cognitive deosebite. Isi pun intrebari, se indoiesc si testeaza apoi, isi dezvolta o gandire creativa. Concepte precum partile componente ale obiectelor/plantelor, amestecul culorilor sau al diferitelor tipuri de materiale, starile de agregare, gravitatia sunt foarte usor de explorat si de inteles prin joaca senzoriala.