O nouă perspectivă asupra legăturii dintre microbiomul oral și cancerele capului și gâtului

Un studiu amplu recent publicat în European Heart Journal și JAMA Oncology dezvăluie că anumite specii bacteriene din microbiomul oral sunt asociate cu un risc crescut de 50% de a dezvolta cancer la nivelul capului și gâtului, cunoscut sub numele de carcinom cu celule scuamoase (HNSCC). Acest studiu, realizat de cercetători de la NYU Langone Health și Perlmutter Cancer Center, a analizat datele a 159.840 de americani din trei cohorte epidemiologice majore, observând participanții pentru o perioadă medie de 10-15 ani.
Cercetarea a inclus analiza ADN-ului bacterian și fungic din probe de salivă colectate de la participanți, identificând 236 de pacienți care au dezvoltat HNSCC și comparându-i cu 458 de subiecți care nu au dezvoltat cancer. S-a observat că 13 specii bacteriene erau asociate diferit cu dezvoltarea HNSCC, inclusiv specii cunoscute pentru contribuția la bolile parodontale grave. Interesant este că, deși studiul a inclus și analiza fungilor, nu s-au găsit asocieri semnificative ale acestora cu riscul de carcinom cu celule scuamoase.

Rezultatele indică faptul că diversitatea microbiomului oral la bază nu a fost asociată cu riscul ulterior de cancer la nivelul capului și gâtului, dar anumite specii bacteriene au fost. Printre acestea, complexul de patogeni orali roșii/portocalii a fost moderat asociat cu riscul de HNSCC, iar un scor de risc microbian creat pe baza a 22 de bacterii a indicat o creștere cu 50% a riscului de cancer la nivelul capului și gâtului pentru o creștere de 1 SD în scorul de risc.

Această cercetare subliniază potențialul bacteriilor orale ca biomarkeri pentru identificarea persoanelor cu risc înalt de a dezvolta carcinom cu celule scuamoase, oferind noi perspective pentru prevenția personalizată a acestei boli. Studiul oferă, de asemenea, motive suplimentare pentru menținerea unei igiene orale bune ca modalitate de protecție împotriva cancerului la nivelul capului și gâtului, legând starea de sănătate orală de riscurile oncologice.

Cu toate acestea, cercetătorii subliniază că studiul a fost conceput pentru a identifica corelații între riscul de cancer și anumite bacterii din gură, nu pentru a stabili o legătură directă de cauzalitate. Cercetări suplimentare sunt necesare pentru a explora mecanismele prin care aceste bacterii contribuie la dezvoltarea HNSCC și modul în care intervențiile pot fi cel mai bine direcționate pentru a preveni această boală. În concluzie, în timp ce riscurile adăugate de la bacterii sunt îngrijorătoare, cazurile generale de cancer la nivelul capului și gâtului rămân relativ rare.

Data actualizare: 30-09-2024 | creare: 30-09-2024 | Vizite: 56