Interacțiunea complexă dintre stresul psihologic și inflamația intestinală: un studiu recent dezvăluie mecanismele celulare și moleculare implicate

Un studiu recent publicat în Cell Journal descrie în detaliu mecanismele prin care stresul psihologic afectează inflamația intestinului. Cercetătorii au explorat efectele stresului asupra inflamației enterice și au identificat evenimentele celulare și moleculare care leagă percepția stresului de agravarea inflamației intestinale. Descoperirea actuală deschide noi perspective în înțelegerea interacțiunii complexe dintre sănătatea mentală și răspunsurile inflamatorii din organism.
În cadrul studiului, cercetătorii au indus colita într-un model de șoarece expuși stresului de restricție, prin limitarea accesului la anumite resurse sau prin restricția mișcării. Cercetătorii au observat o agravare semnificativă a inflamației intestinale în urma acestui tip de stres. Prin secvențierea ARN, au descoperit modificări importante ale expresiei genelor în urma limitării accesului la resurse sau la mișcare.

În mod surprinzător, stresul experimentat înainte de debutul colitei a avut cel mai puternic efect asupra exacerbării inflamației. Acest lucru sugerează că stresul ar putea sensibiliza intestinul, ceea ce duce la un răspuns inflamator amplificat în fața unui factor declanșator ulterior, cum ar fi inflamația intestinală.

Cercetătorii au identificat sistemul nervos enteric (ENS), considerat al doilea creier al organismului, ca un intermediar crucial în transmiterea semnalelor de stres psihologic. Descoperirea sugerează că managementul stresului ar putea juca un rol valoros în îngrijirea bolilor inflamatorii intestinale.

Lucrarea actuală de cercetare aduce noi informații și perspective în înțelegerea complexă a interacțiunii dintre sănătatea mentală și răspunsurile inflamatorii din organism. Identificarea sistemului nervos enteric ca un releu între stresul psihologic și inflamația intestinală deschide drumul pentru dezvoltarea unor strategii terapeutice care să abordeze această conexiune.

foto: sdecoret/Shutterstock.com