Influencerii de wellness și opoziția față de vaccinuri pe rețelele sociale

©

Autor:

Influencerii de wellness și opoziția față de vaccinuri pe rețelele sociale

Un nou studiu realizat de Universitatea din Michigan evidențiază rate mai ridicate de opoziție față de vaccinuri printre influencerii de wellness de pe rețelele sociale, în comparație cu utilizatorii obișnuiți. Cercetarea, publicată în Journal of Medical Internet Research, analizează comportamentul acestor influenceri pe Twitter (rebranded ca X în 2023) între 2020 și 2022, în perioada lansării vaccinurilor anti-COVID-19.

Contextul studiului

Studiul, coordonat de lectorul Elle O’Brien, studentul Ronith Ganjigunta și profesorul asistent Paramveer Dhillon de la U-M School of Information, urmărește să înțeleagă rolul influencerilor de wellness în mediul online. Autorii investighează motivele pentru care aceștia atrag audiențe mari și ce nevoi ale publicului par să îndeplinească.

Elle O’Brien sugerează că influencerii de wellness servesc ca alternativă la autoritățile tradiționale, cum ar fi profesioniștii medicali și oamenii de știință, mai ales atunci când încrederea în instituțiile publice este scăzută.

„Unul dintre motivele existenței influencerilor de wellness este acela că aceștia umplu un gol creat de încrederea redusă în experții tradiționali. Studiul nostru susține această idee,” a declarat O’Brien.

Rezultate principale

  • Aproximativ 50% dintre conturile de influenceri de wellness identificate înainte de pandemie au postat mesaje anti-vaccin în timpul lansării vaccinurilor anti-COVID-19, o proporție de două ori mai mare decât cea a unui grup de control.
  • Mesajele postate de aceștia includeau îndemnuri de protejare a copiilor de „pericolele vaccinurilor” sau mesaje împotriva „abuzurilor autoritare ale guvernului”.
  • Studiul evidențiază modul în care acești influenceri promovează conținut ce pare „științific”, dar care se bazează adesea pe informații inexacte sau interpretări eronate.

Relevanța studiului

O’Brien explică faptul că interesul său pentru formarea atitudinilor publicului față de știință provine din experiența sa anterioară ca neurolog. Aceasta subliniază că influencerii de wellness pot contribui la modelarea percepției publice asupra științei, chiar dacă nu respectă metodele riguroase ale cercetării științifice.

„Sunt interesată de modul în care oamenii se prezintă ca fiind științifici, chiar dacă nu interacționează cu cercetarea într-un mod profesional,” a declarat O’Brien.

Implicații

Rezultatele studiului subliniază necesitatea unor eforturi mai bine direcționate pentru combaterea dezinformării legate de sănătate pe rețelele sociale. De asemenea, ele atrag atenția asupra importanței restabilirii încrederii publice în experții tradiționali și instituțiile de sănătate.

Aceste concluzii sunt relevante în special pentru elaborarea de strategii eficiente de comunicare în sănătatea publică, care să abordeze direct rolul influencerilor și impactul mesajelor acestora asupra audiențelor largi.


Data actualizare: 25-12-2024 | creare: 25-12-2024 | Vizite: 50
Bibliografie
O’Brien, E., et al. (2024).
Personal Brands Versus Public Health: How Wellness Influencers Responded to COVID-19 Vaccination Efforts on Social Media (Preprint).
Journal of Medical Internet Research.
doi.org/10.2196/56651.

Image by freepik
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!


Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Vaccinul antihepatita B
  • Vaccinul DiTePer (DTP)
  • Vaccinul antipolio (antipoliomielită)
  • Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
    Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.
      intră pe forum