Cum îți ajuți copilul să se adapteze mai ușor la școală?
Tranziția de la școala online la școala în mediul real, sala de clasă, necesită grijă și atenție atât din partea părinților, cât și din partea profesorilor. Schimbările de rutină se pot observa și în comportamentele copiilor, unii pot fi extrem de fericiți, chiar exuberanți tinzând să nu respecte normele de distanțare fizică, alții din contră pot fi extrem de reținuți și având o interacțiune foartă slabă cu ceilalți. Putem vedea alți copiii nerăbdători și încântați să își revadă colegii, învătătoarea, sala de clasă, școala. Este absolut normal ca primele zile de la reluarea activităților în clasă să fie trăite de copil cu disconfort și să aibă nevoie de timp pentru a se adapta la această nouă schimbare.
Este important de știut că poate să apară o anumită doză de stres (care să nu influențeze semnificativ viața și rezultatele școla). De asemenea poate apărea o ”anxietate anticipatorie”, neliniște vis-a- vis de ce se va întâmpla la școală, exprimată prin comportament sau întrebări: ”Mă voi putea juca în pauză cu colegii mei?” ”Ce fac dacă un coleg nu poartă mască?”, ”Pot să-i îmbrățișez pe colegii mei?” Când copilul pune aceste întrebări, el te invită la dialog și comunicare. Este o oportunitate bună de a vorbi despre propriile îngrijorări și de a vorbi despre modele de comportament care să asigure liniște și confort atât pentru el cât și pentru tine.
Jocurile de conectare emoțională preferate ale copilului pot reduce cantitatea de stres pe care o simte dar poate crea și momente în care să vorbească despre ceea ce simte, ce se întâmplă la școală, despre nevoile și îngrijorările sale. Petreceți timp în care efectiv să faceți jocuri și să simțiți bucurie.
Discuțiile cu învățătorul despre îngrijorările sau emoțiile pe care le trăiește atât tu cât și copilul pot aduce mai multe răspunsuri și (re)stabilirea legăturii cu acesta. Pe de altă parte știind ceea ce gândește și simte copilul învățătorul poate fi mai atent și să răspundă nevoilor emoționale personale ale copilului.
Discuțiile cu un alt părinte sau un specialist pot aduce mai multă claritate și te poate ajuta să nu te simțiți singur/ă în această perioadă, chiar să găsești soluții pentru a face adaptarea mai ușoară pentru copil.
Jocurile/momentele de comunicare în care să vorbiți atât despre ceea ce simțiți și gândiți, cât și despre orice alt subiect, sunt foarte utile întotdeauna, dar mai ales în perioadele de tranziție.
Rutina îi asigură copilului nevoia de siguranță, iar pedictibilitatea îl ajută să se simtă în confort: ”Care va fi orarul?”, ” Cât vor dura orele? Câte minute voi avea pauză?”,” Mai mânâncăm la școală, dacă da, sunt reguli noi pe care trebuie să respect?”, Mă mai pot juca în pauză cu colegii mei?”. Întrebarea care le înglobează pe toate cel de mai sus este: Cum va arăta efectiv o zi de școală în context pandemic? Iar răspunsul la această întrebare, la cele de mai sus și la frământările interioare ale copilului, vor facilita procesul de adaptare.
Prioritizează somnul și ai răbdare cu acest proces de adaptare. Odihna este necesară în perioadele de tranziție pentru că se consumă multe energie psihică.
Un preșolar sau un școlar mic va trăi această perioadă de tranziție diferit față de adolescent. De exemplu un copil mic, poate simți furie respectiv arunca lucruri, exprimându-și astfel furia, în timp ce un adolescent își poate schimba atitudinea. Fiecare copil se poate adapta în felul său, în ciuda vârstei, dar discuțiile despre ceea ce simt, îi poat ajuta să gâsească răspunsuri la întrebări și să aibă comportamente adaptative.
Cum îl ajuți pe copilul tău să se adapteze mai ușor la școală?
Sursă foto: pexels-photo.com
Acest articol a fost scris inițial pentru situl Antena 3.