Evaluarea copilului de 5 ani
©
Autor: Costin Alexandra
Zeci de întrebări apar în mintea părinților odată cu apropierea copilului de vârsta școlară: „Va fi oare pregătit pentru a merge la școală?”, „Va putea face față noilor cerințe?”, „Se va adapta în noul colectiv?”.
Nimeni nu poate anticipa felul în care va întâmpina micuțul această nouă etapă a vieții sale, însă urmărindu-i evoluția, puteți ști dacă dezvoltarea sa este în conformitate cu vârsta preșcolară.
Învățați să evaluați corect progresul copilului de 5 ani din punct de vedere socio-emoțional, fizic, lingvistic și cognitiv, urmărind caracteristicile generale ale acestei vârste.
Copilul de 5 ani își consolidează în această perioadă relația cu familia și cu prietenii săi de joacă. Pe măsură ce își dezvoltă inteligența emoțională, acesta este din ce în ce mai expresiv și reușește mai eficient să rezoneze la emoțiile celor din jur.
Pe de altă parte, micuțul este la vârsta la care își conturează personalitatea și imaginea de sine. Este perioada în care experimentează atitudini diferite, uneori extremiste, din dorința de a testa reacția celor din jur și modul lor de a-l percepe.
Caută să se alieze cu colegii pe care îi consideră mai puternici, copiind comportamentul acestora pentru a se integra în grupul lor – de exemplu, poate respinge și marginaliza anumiți copii, tratându-i cu agresivitate, doar pentru că a observat această atitudine la ceilalți. (6), (7)
Urmăriți în lista de mai jos și alte caracteristici ale dezvoltării socio-emoționale firești a copilului de 5 ani:
Pe parcursul copilăriei timpurii, capacitatea micuților de a înțelege, procesa și reproduce limbajul este uimitoare. Până să împlinească vârsta de 6 ani, un copil normal trebuie să înregistreze un progres fulminant din punct de vedere lingvistic, lexicul său devenind de cel puțin 7 ori mai extins, față de cel specific vârstei de 3 ani. (8)
Alte aspecte ale dezvoltării normale de limbaj pentru copilul de 5 ani:
La vârsta preșcolară, copiii își amplifică semnificativ abilitățile fizice și motorii dezvoltate în primii ani de viață, fapt ce le conferă din ce în ce mai multă încredere. Este perioada în care micuții debordează de energie și-și testează propriile forțe, până la limitele maxime, în noi și noi „aventuri”.
Urmăriți în lista de mai jos și alte trăsături normale ale copilului de 5 ani, din punct de vedere fizic:
În ceea ce privește aspectul general al copilul de 5 ani, acesta are, în medie, înălțimea de 107,5-108,9 cm și cântărește 18-18,6 kg. Fetițele înregistrează valori mai mici decât băiețeii, deci nu vă îngrijorați dacă remarcați deosebiri la nivelul greutății și înălțimii între copiii de aceeași vârstă, dar de sexe diferite. (5)
Începând cu vârsta de 5 ani, copilul învață să se concentreze și să se folosească de abilitățile sale psihice – intuitive și creative – în scopuri specifice. Micuțul devine ușor-ușor conștient de controlul pe care îl are asupra propriului creier și de capacitatea sa de a procesa și efectua anumite sarcini cu ajutorul psihicului. (9)
Alte caracteristici generale ale copilului de 5 ani din punct de vedere cognitiv:
Ca măsură profilactică, pentru copilul de 5 ani, se recomandă vaccinul rujeolic-rubeolic-oreion (ROR). Acesta este vaccinul pe care Ministerul Sănătății îl recomandă și îl facilitează, fiind inclus în Schema Națională de Imunizare. (10)
De asemenea, consultați-vă cu medicul padiatru dacă vă confruntați cu următoarele situații:
Nimeni nu poate anticipa felul în care va întâmpina micuțul această nouă etapă a vieții sale, însă urmărindu-i evoluția, puteți ști dacă dezvoltarea sa este în conformitate cu vârsta preșcolară.
Învățați să evaluați corect progresul copilului de 5 ani din punct de vedere socio-emoțional, fizic, lingvistic și cognitiv, urmărind caracteristicile generale ale acestei vârste.
Dezvoltarea socială și emoțională
Copilul de 5 ani își consolidează în această perioadă relația cu familia și cu prietenii săi de joacă. Pe măsură ce își dezvoltă inteligența emoțională, acesta este din ce în ce mai expresiv și reușește mai eficient să rezoneze la emoțiile celor din jur.
Pe de altă parte, micuțul este la vârsta la care își conturează personalitatea și imaginea de sine. Este perioada în care experimentează atitudini diferite, uneori extremiste, din dorința de a testa reacția celor din jur și modul lor de a-l percepe.
Caută să se alieze cu colegii pe care îi consideră mai puternici, copiind comportamentul acestora pentru a se integra în grupul lor – de exemplu, poate respinge și marginaliza anumiți copii, tratându-i cu agresivitate, doar pentru că a observat această atitudine la ceilalți. (6), (7)
Urmăriți în lista de mai jos și alte caracteristici ale dezvoltării socio-emoționale firești a copilului de 5 ani:
- îi place să cânte, să danseze și să ia parte la diverse activități artistice;
- începe să respecte limitele și regulile pe care i le impuneți;
- în unele situații este foarte cooperant, în altele manifestă o atitudine puternic contradictorie;
- îi place să exercite din ce în ce mai multă independență în acțiunile pe care le desfășoară;
- manifestă responsabilitate față de sarcinile pe care i le indicați. (1), (2), (4)
Dezvoltarea limbajului
Pe parcursul copilăriei timpurii, capacitatea micuților de a înțelege, procesa și reproduce limbajul este uimitoare. Până să împlinească vârsta de 6 ani, un copil normal trebuie să înregistreze un progres fulminant din punct de vedere lingvistic, lexicul său devenind de cel puțin 7 ori mai extins, față de cel specific vârstei de 3 ani. (8)
Alte aspecte ale dezvoltării normale de limbaj pentru copilul de 5 ani:
- vocabularul său este din ce în ce mai bogat, ajungând, în medie, la 5 000 de cuvinte;
- are o pronunție clară, dar poate întâmpina dificultăți în a rosti anumite consoane – „r”, „l”, „z”;
- narează povești simple, folosind propoziții complete, cu peste 5 cuvinte;
- vorbește despre preferințele sale și despre aspectele care îi stârnesc interesul;
- respectă regulile gramaticale de bază în vorbire – utilizează timpul trecut/viitor al verbelor, folosește corect pronumele personale etc.;
- își cunoaște numele complet, vârsta, sexul, adresa la care locuiește, poate chiar și numărul de telefon de acasă;
- adresează foarte multe întrebări;
- poate descrie modul de folosință al obiectelor cu care intră frecvent în contact;
- ascultă cu interes anecdotele și ghicitorile. (1), (2), (3), (4)
Dezvoltarea fizică și motorie
La vârsta preșcolară, copiii își amplifică semnificativ abilitățile fizice și motorii dezvoltate în primii ani de viață, fapt ce le conferă din ce în ce mai multă încredere. Este perioada în care micuții debordează de energie și-și testează propriile forțe, până la limitele maxime, în noi și noi „aventuri”.
Urmăriți în lista de mai jos și alte trăsături normale ale copilului de 5 ani, din punct de vedere fizic:
- aleargă cu viteză și perioade lungi de timp, prezentând o rezistență din ce în ce mai mare la efort;
- sare pe loc și în mișcare, uneori ocolind în salt obstacolele din fața sa;
- stă într-un picior 10 secunde sau mai mult;
- se rostogolește peste cap fără dificultate;
- se dă în leagăn fără sprijin;
- se poate cățăra pe mini-panourile de escaladare din parcul de joacă;
- se îmbracă și se dezbracă singur;
- se spală pe dinți fără ajuor;
- folosește corect lingura și furculița și poate începe să utilizeze și cuțitul;
- prezintă din ce în ce mai mult control în scris și colorat, reușind de cele mai multe ori să respecte marcajele paginii. (1), (2), (3), (4)
În ceea ce privește aspectul general al copilul de 5 ani, acesta are, în medie, înălțimea de 107,5-108,9 cm și cântărește 18-18,6 kg. Fetițele înregistrează valori mai mici decât băiețeii, deci nu vă îngrijorați dacă remarcați deosebiri la nivelul greutății și înălțimii între copiii de aceeași vârstă, dar de sexe diferite. (5)
Dezvoltarea cognitivă
Începând cu vârsta de 5 ani, copilul învață să se concentreze și să se folosească de abilitățile sale psihice – intuitive și creative – în scopuri specifice. Micuțul devine ușor-ușor conștient de controlul pe care îl are asupra propriului creier și de capacitatea sa de a procesa și efectua anumite sarcini cu ajutorul psihicului. (9)
Alte caracteristici generale ale copilului de 5 ani din punct de vedere cognitiv:
- prezintă o mai bună înțelegere a conceptelor de temporalitate și spațialitate;
- atunci când greșește, își poate cere scuze;
- acceptă sugestiile părinților și punctele de vedere diferite de ale sale;
- se identifică în mod predominant cu părintele de același sex;
- poate desena oameni, reprezentându-i din ce în ce mai corect – cu cel puțin 6 părți ale corpului;
- scrie anumite cifre și litere după dictare;
- copiază, după model, diverse forme geometrice;
- știe să numere până la zece;
- recunoaște cel puțin 5 culori. (1), (2), (3), (4)
Cum am grijă de sănătatea copilului de 5 ani?
Ca măsură profilactică, pentru copilul de 5 ani, se recomandă vaccinul rujeolic-rubeolic-oreion (ROR). Acesta este vaccinul pe care Ministerul Sănătății îl recomandă și îl facilitează, fiind inclus în Schema Națională de Imunizare. (10)
De asemenea, consultați-vă cu medicul padiatru dacă vă confruntați cu următoarele situații:
- are un comportament preponderent extremist, trecând brusc de la o atitudine la alta;
- prezintă dificultăți în a se concentra mai mult de 5 minute asupra unei singure activități;
- nu îi place să se angajeze în conversații cu persoanele din jur;
- este predominant retras și inactiv;
- nu prezintă interes față de jocurile și activitățile interactive;
- nu poate diferenția aspectele reale de cele imaginare și trăiește preponderent într-o lume fantastică;
- nu își cunoaște numele complet;
- nu folosește corect formele de plural ale substantivelor simple și timpul trecut al verbelor;
- nu poate descrie sau povesti experiențele zilnice;
- nu desenează/ colorează;
- nu se poate spăla pe dinți și pe mâini fără sprijin;
- își pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (2)
ROmedic recomandă respectarea întocmai a grilei de vaccinare! Invităm părinții să se informeze corespunzător înainte de a lua o decizie majoră pentru sănătatea copilului lor!
Data actualizare: 23-01-2022 | creare: 09-04-2015 | Vizite: 26193
Bibliografie
1. Important Milestones: Your Child at Five Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html2. Developmental Milestones: 4 to 5 Year Olds, link: http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/Pages/Developmental-Milestones-4-to-5-Year-Olds.aspx
3. Developmental milestones record - 5 years, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002016.htm
4. Child development: 5-6 years, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1868
5. Your child's size and growth timeline, link: http://www.babycenter.com/0_your-childs-size-and-growth-timeline_10357633.bc
6. Early childhood emotional and social development: emotional expressiveness and understanding, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-emotional-expressiveness-and-understanding/
7. Early Childhood Emotional And Social Development: Aggression, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-aggression/
8. Early Childhood Cognitive Development: Language Development, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-language-development/
9. Early Childhood Cognitive Development: Information Processing, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-information-processing/
10. Calendarul Național de Imunizare, 2015
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Copil netratat corespunzator
- Nu vorbeste bine la 4 ani
- Intarziere usoara psiho-motorie-caut logoped in Constanta
- Intrebare pediatru
- Fetita mea de 3 ani nu vorbeste bine
- Copil 4 ani jumate întârziere in limbaj și vorbire
- Intarziere de limbaj?Please help