Evaluarea copilului de 5 ani
©
Autor: Costin Alexandra
![Evaluarea copilului de 5 ani](https://www.romedic.ro/arata_img.php?img=33349.jpg&w=420&h=&cale=/uploadart/ghid)
Nimeni nu poate anticipa felul în care va întâmpina micuÈ›ul această nouă etapă a vieÈ›ii sale, însă urmărindu-i evoluÈ›ia, puteÈ›i È™ti dacă dezvoltarea sa este în conformitate cu vârsta preÈ™colară.
ÎnvățaÈ›i să evaluaÈ›i corect progresul copilului de 5 ani din punct de vedere socio-emoÈ›ional, fizic, lingvistic È™i cognitiv, urmărind caracteristicile generale ale acestei vârste.
Dezvoltarea socială și emoțională
Copilul de 5 ani îÈ™i consolidează în această perioadă relaÈ›ia cu familia È™i cu prietenii săi de joacă. Pe măsură ce îÈ™i dezvoltă inteligenÈ›a emoÈ›ională, acesta este din ce în ce mai expresiv È™i reuÈ™eÈ™te mai eficient să rezoneze la emoÈ›iile celor din jur.
Pe de altă parte, micuÈ›ul este la vârsta la care îÈ™i conturează personalitatea È™i imaginea de sine. Este perioada în care experimentează atitudini diferite, uneori extremiste, din dorinÈ›a de a testa reacÈ›ia celor din jur È™i modul lor de a-l percepe.
Caută să se alieze cu colegii pe care îi consideră mai puternici, copiind comportamentul acestora pentru a se integra în grupul lor – de exemplu, poate respinge È™i marginaliza anumiÈ›i copii, tratându-i cu agresivitate, doar pentru că a observat această atitudine la ceilalÈ›i. (6), (7)
UrmăriÈ›i în lista de mai jos È™i alte caracteristici ale dezvoltării socio-emoÈ›ionale fireÈ™ti a copilului de 5 ani:
- îi place să cânte, să danseze È™i să ia parte la diverse activități artistice;
- începe să respecte limitele È™i regulile pe care i le impuneÈ›i;
- în unele situaÈ›ii este foarte cooperant, în altele manifestă o atitudine puternic contradictorie;
- îi place să exercite din ce în ce mai multă independență în acÈ›iunile pe care le desfășoară;
- manifestă responsabilitate față de sarcinile pe care i le indicați. (1), (2), (4)
Dezvoltarea limbajului
Pe parcursul copilăriei timpurii, capacitatea micuÈ›ilor de a înÈ›elege, procesa È™i reproduce limbajul este uimitoare. Până să împlinească vârsta de 6 ani, un copil normal trebuie să înregistreze un progres fulminant din punct de vedere lingvistic, lexicul său devenind de cel puÈ›in 7 ori mai extins, față de cel specific vârstei de 3 ani. (8)
Alte aspecte ale dezvoltării normale de limbaj pentru copilul de 5 ani:
- vocabularul său este din ce în ce mai bogat, ajungând, în medie, la 5 000 de cuvinte;
- are o pronunÈ›ie clară, dar poate întâmpina dificultăți în a rosti anumite consoane – „r”, „l”, „z”;
- narează povești simple, folosind propoziții complete, cu peste 5 cuvinte;
- vorbeÈ™te despre preferinÈ›ele sale È™i despre aspectele care îi stârnesc interesul;
- respectă regulile gramaticale de bază în vorbire – utilizează timpul trecut/viitor al verbelor, foloseÈ™te corect pronumele personale etc.;
- îÈ™i cunoaÈ™te numele complet, vârsta, sexul, adresa la care locuieÈ™te, poate chiar È™i numărul de telefon de acasă;
- adresează foarte multe întrebări;
- poate descrie modul de folosință al obiectelor cu care intră frecvent în contact;
- ascultă cu interes anecdotele și ghicitorile. (1), (2), (3), (4)
Dezvoltarea fizică și motorie
La vârsta preÈ™colară, copiii îÈ™i amplifică semnificativ abilitățile fizice È™i motorii dezvoltate în primii ani de viață, fapt ce le conferă din ce în ce mai multă încredere. Este perioada în care micuÈ›ii debordează de energie È™i-È™i testează propriile forÈ›e, până la limitele maxime, în noi È™i noi „aventuri”.
UrmăriÈ›i în lista de mai jos È™i alte trăsături normale ale copilului de 5 ani, din punct de vedere fizic:
- aleargă cu viteză È™i perioade lungi de timp, prezentând o rezistență din ce în ce mai mare la efort;
- sare pe loc È™i în miÈ™care, uneori ocolind în salt obstacolele din faÈ›a sa;
- stă într-un picior 10 secunde sau mai mult;
- se rostogolește peste cap fără dificultate;
- se dă în leagăn fără sprijin;
- se poate cățăra pe mini-panourile de escaladare din parcul de joacă;
- se îmbracă È™i se dezbracă singur;
- se spală pe dinți fără ajuor;
- foloseÈ™te corect lingura È™i furculiÈ›a È™i poate începe să utilizeze È™i cuÈ›itul;
- prezintă din ce în ce mai mult control în scris È™i colorat, reuÈ™ind de cele mai multe ori să respecte marcajele paginii. (1), (2), (3), (4)
În ceea ce priveÈ™te aspectul general al copilul de 5 ani, acesta are, în medie, înălÈ›imea de 107,5-108,9 cm È™i cântăreÈ™te 18-18,6 kg. FetiÈ›ele înregistrează valori mai mici decât băieÈ›eii, deci nu vă îngrijoraÈ›i dacă remarcaÈ›i deosebiri la nivelul greutății È™i înălÈ›imii între copiii de aceeaÈ™i vârstă, dar de sexe diferite. (5)
Dezvoltarea cognitivă
Începând cu vârsta de 5 ani, copilul învață să se concentreze È™i să se folosească de abilitățile sale psihice – intuitive È™i creative – în scopuri specifice. MicuÈ›ul devine uÈ™or-uÈ™or conÈ™tient de controlul pe care îl are asupra propriului creier È™i de capacitatea sa de a procesa È™i efectua anumite sarcini cu ajutorul psihicului. (9)
Alte caracteristici generale ale copilului de 5 ani din punct de vedere cognitiv:
- prezintă o mai bună înÈ›elegere a conceptelor de temporalitate È™i spaÈ›ialitate;
- atunci când greÈ™eÈ™te, îÈ™i poate cere scuze;
- acceptă sugestiile părinților și punctele de vedere diferite de ale sale;
- se identifică în mod predominant cu părintele de acelaÈ™i sex;
- poate desena oameni, reprezentându-i din ce în ce mai corect – cu cel puÈ›in 6 părÈ›i ale corpului;
- scrie anumite cifre și litere după dictare;
- copiază, după model, diverse forme geometrice;
- È™tie să numere până la zece;
- recunoaște cel puțin 5 culori. (1), (2), (3), (4)
Cum am grijă de sănătatea copilului de 5 ani?
Ca măsură profilactică, pentru copilul de 5 ani, se recomandă vaccinul rujeolic-rubeolic-oreion (ROR). Acesta este vaccinul pe care Ministerul Sănătății îl recomandă È™i îl facilitează, fiind inclus în Schema NaÈ›ională de Imunizare. (10)
De asemenea, consultați-vă cu medicul padiatru dacă vă confruntați cu următoarele situații:
- are un comportament preponderent extremist, trecând brusc de la o atitudine la alta;
- prezintă dificultăți în a se concentra mai mult de 5 minute asupra unei singure activități;
- nu îi place să se angajeze în conversaÈ›ii cu persoanele din jur;
- este predominant retras și inactiv;
- nu prezintă interes față de jocurile și activitățile interactive;
- nu poate diferenÈ›ia aspectele reale de cele imaginare È™i trăieÈ™te preponderent într-o lume fantastică;
- nu îÈ™i cunoaÈ™te numele complet;
- nu folosește corect formele de plural ale substantivelor simple și timpul trecut al verbelor;
- nu poate descrie sau povesti experiențele zilnice;
- nu desenează/ colorează;
- nu se poate spăla pe dinÈ›i È™i pe mâini fără sprijin;
- îÈ™i pierde abilitățile dezvoltate pe parcursul timpului. (1), (2)
ROmedic recomandă respectarea întocmai a grilei de vaccinare! Invităm părinÈ›ii să se informeze corespunzător înainte de a lua o decizie majoră pentru sănătatea copilului lor!
Data actualizare: 23-01-2022 | creare: 09-04-2015 | Vizite: 26553
Bibliografie
1. Important Milestones: Your Child at Five Years, link: http://www.cdc.gov/ncbddd/actearly/milestones/milestones-5yr.html2. Developmental Milestones: 4 to 5 Year Olds, link: http://www.healthychildren.org/English/ages-stages/preschool/Pages/Developmental-Milestones-4-to-5-Year-Olds.aspx
3. Developmental milestones record - 5 years, link: http://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/002016.htm
4. Child development: 5-6 years, link: http://www.cyh.com/HealthTopics/HealthTopicDetails.aspx?p=114&np=122&id=1868
5. Your child's size and growth timeline, link: http://www.babycenter.com/0_your-childs-size-and-growth-timeline_10357633.bc
6. Early childhood emotional and social development: emotional expressiveness and understanding, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-emotional-expressiveness-and-understanding/
7. Early Childhood Emotional And Social Development: Aggression, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-emotional-and-social-development-aggression/
8. Early Childhood Cognitive Development: Language Development, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-language-development/
9. Early Childhood Cognitive Development: Information Processing, link: https://www.mentalhelp.net/articles/early-childhood-cognitive-development-information-processing/
10. Calendarul Național de Imunizare, 2015
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Autism sau intarziere de vorbire la un copil de 2 ani?
- Probleme crestere copil
- Vorbitul copiilor
- Intarziere usoara psiho-motorie-caut logoped in Constanta
- Intrebare pediatru