Efectele dietelor bogate în fibre asupra microbiotei intestinale benefice în contextul tratamentelor cu antibiotice

Într-un studiu recent publicat în jurnalul Nature Communications, cercetătorii au explorat rolul dietei în controlul structurii și funcției microbiotei intestinale prin modularea mediului chimic. Studiul a utilizat modele murine in vivo și abordări de secvențiere de nouă generație pentru a elucida mecanismele chimice și mecanice ale observațiilor lor. Rezultatele au arătat că fibra alimentară poate modula metabolismul bacteriilor intestinale, protejând împotriva disbiozei intestinale induse de antibiotice printr-un mecanism redox.

Context și Metodologie

Antibioticele au jucat un rol crucial în tratarea bolilor microbiene încă de la descoperirea penicilinei în 1928. Cu toate acestea, acestea pot provoca daune colaterale microbiotei intestinale benefice, ducând la condiții adverse, inclusiv disbioza intestinală indusă de antibiotice . Disbioza este o afecțiune comună și uneori severă, care poate duce la boli inflamatorii intestinale, infecții, funcții imune aberante și tulburări metabolice.

Pentru a testa aceasta, cercetătorii au investigat efectele suplimentelor alimentare cu fibre, în special, asupra impactului negativ al disbiozei intestinale induse de antibiotice. Au folosit modele murine in vivo și abordări de secvențiere de nouă generație pentru a elucida substanța chimică și mecanică a observațiilor lor.

Rezultate și Discuții

Studiul a arătat că o dietă bogată în fibre oferă protecție împotriva antibioticelor și, ulterior, împotriva disbiozei intestinale înainte, în timpul și după tratamentul cu antibiotice. La toate etapele, o dietă bogată în fibre a dus la o pierdere mai mică a diversității microbiomului și la o îmbunătățire a recuperării post-tratament.

Secvențierea metatranscriptomică și metagenomică a arătat că fibrele reduc direct simptomele disbiozei intestinale induse de antibiotice, în timp ce o dietă bogată în glucoză exacerbează condiția. Patologia intestinală și încărcătura bacteriană au fost coerente în cohorta de cazuri la cinci zile după tratamentul cu antibiotice, elucidând efectele protectoare ale fibrei.

Concluzii

Acest studiu dezvăluie că dietele bogate în fibre pot conserva bogăția microbiotei intestinale și pot schimba asociațiile lor de căi biochimice în favoarea fermentării și dormanței, oferind protecție împotriva efectelor adverse ale disbiozei intestinale post-tratament cu antibiotice.

În contrast, dietele bogate în glucoză au fost găsite să reducă diversitatea alfa a microbiomului și să schimbe căile biochimice în favoarea respirației oxidative, deteriorând mucoasa intestinală și exacerbând disbioza intestinală.

Data actualizare: 31-08-2023 | creare: 31-08-2023 | Vizite: 274