Educația sexuală în școală
©
Autor: Crețu Ioan Alexandru
Educația sexuală presupune furnizarea de informații despre dezvoltarea corporală, sex, sexualitate și depre relațiile interpersonale cu persoane de sexe diferite, precum și dezvoltarea unor abilități menite a-i ajuta pe tineri să comunice despre sex și despre sănătatea lor sexuală și să ia decizii importante cu privire la acestea. (1), (2), (3)
Conform cercetătorilor È™i practicienilor, educaÈ›ia sexuală ar trebui să se desfășoare în toate ciclurile de învățământ, cu precizarea că informaÈ›iile oferite trebuie să fie concordante cu nivelul de dezvoltare al elevilor È™i cu valorile culturale ale acestora. (2), (3)
Programele de educație sexuală au la bază ideea că tinerii au dreptul de a se informa cu privire la propria sexualitate și de a lua decizii responsabile cu privire la sănătatea lor sexuală și reproductivă. Contrar credințelor populare, aceste programe nu vizează doar prezentarea unor informații legate de activitățile sexuale, ci și informarea elevilor și a familiilor acestora despre aspecte legate de sănătatea sexuală precum: abstinența, imaginea corporală, contracepția, diferența dintre sexul biologic și genul sociocultural, relațiile sociale, atitudini și valori sexuale, prevenția bolilor cu transmitere sexuală, comportamentul sexual, orientarea sexuală sau reproducere. (1), (3)
Astfel, educaÈ›ia sexuală reprezintă atât un proces de autocunoaÈ™tere, cât È™i o modalitate de prevenÈ›ie a unor consecinÈ›e negative asociate cu actele sexuale neprotejate sau cu activități sexuale de risc.
În urma studiilor s-au identificat următoarele beneficii ale educaÈ›iei sexuale:
Unele studii arată că 1 din 5 adolescenÈ›i va începe să aibă relaÈ›ii sexuale înainte de vârsta de 15 ani È™i că nu va utiliza prezervative în timpul actelor sexuale. AceÈ™tia au cunoÈ™tinÈ›e generale despre virusul HIV sau boala SIDA, dar nu consideră că au un risc ridicat de contactare a acestui virus È™i nici nu au suficiente cunoÈ™tinÈ›e despre circumstanÈ›ele infectării cu virusul respectiv.
Programele de educaÈ›ie sexuală s-au dovedit eficiente în a-i ajuta pe tineri să amâne debutul vieÈ›ii sexuale sau în scăderea frecvenÈ›ei actelor sexuale. (1), (2), (5)
Iată câteva mituri despre educaÈ›ia sexuală:
Mit: EducaÈ›ia sexuală în È™coli îi va încuraja pe tineri să devină activi sexual.
Realitate: Numeroase studii (inclusiv unul realizat de OrganizaÈ›ia Mondială a Sănătății) arată că educaÈ›ia sexuală, în cadrul căreia tinerii primesc informaÈ›ii despre abstinență È™i metode contraceptive, nu duc la o creÈ™tere a frecvenÈ›ei actelor sexuale, ci dimpotrivă, este o modalitate eficientă de a-i ajuta pe tineri să dezvolte atitudini È™i comportamente de întârziere a debutului vieÈ›ii sexuale. (1), (2), (5)
Mit: Educația sexuală denigrează valorile morale ale unei societăți.
Realitate: EducaÈ›ia sexuală eficientă încorporează valorile È™i normele culturale ale unei societăți, promovându-se totodată valori umaniste precum toleranță, respect, empatie È™i acceptare.
Mit: EducaÈ›ia sexuală îi învață pe cei mici despre actul sexual
Realitate: InformaÈ›iile care fac obiectul educaÈ›iei sexuale sunt adaptate vârstei È™i dezvoltării È™colarilor. Subiectele sunt parcurse gradual, È›inându-se cont de capacitatea de înÈ›elegere È™i maturizarea copiilor. De exemplu, la grădiniță învață numele organelor sexuale, în È™coala primară sunt informaÈ›i despre pubertate È™i transformările corporale specifice, ulterior despre boli cu transmitere sexuală etc. Însă programele de educaÈ›ie sexuală, indiferent de vârsta copiilor cărora le sunt destinate, nu îi învață cum să facă sex.
Mit: Programele de educație sexuală sunt folosite ca o unealtă pentru a controla creșterea populației.
Realitate: Femeile È™i familiile beneficiază, în urma parcurgerii programelor de educaÈ›ie sexuală, de informaÈ›ii importante legate de sănătatea sexuală È™i reproductivă, informaÈ›ii utile pentru a decide în mod voluntar formarea È™i lărgirea familiei.
În România nu există în programa È™colară disciplina de educaÈ›ie sexuală, aceasta realizându-se în cadrul disciplinei opÈ›ionale EducaÈ›ia pentru sănătate. (7), (8)
În cadrul acestei discipline există un capitol dedicat sănătății reproducerii È™i a familiei care are ca scop oferirea de informaÈ›ii legate de sexualitate precum imaginea corporală, relaÈ›iile cu familia È™i cu ceilalÈ›i, reproducerea È™i naÈ™terea, schimbări biologice la pubertate, comportamentul sexual responsabil sau consecinÈ›ele implicării în activități sexuale neprotejate, aceste informaÈ›ii fiind prezentate în funcÈ›ie de vârsta, nivelul de dezvoltare È™i de gradul de înÈ›elegere a copiilor. (7) Această disciplină este opÈ›ională, ceea ce înseamnă că numai elevii È™i familiile lor care au bifat această opÈ›iune pot obÈ›ine informaÈ›ii importante legate de sănătate È™i sexualitate.
ConsecinÈ›ele absenÈ›ei educaÈ›iei sexuale în România se revăd mai ales la nivelul implicării timpurii a tinerilor în activități sexuale. Astfel, conform unor statistici realizate de către Eurostat în 2013, România are cel mai mare procent de copii născuÈ›i de către mame tinere (15. 6%), iar o analiză statistică realizată de Institutul NaÈ›ional de Statistică arată că în anul 2014 în jur de 18600 de adolescente au dat naÈ™tere unui copil, dintre care 2212 sunt adolescente cu vârsta cuprinsă între 12 È™i 15 ani. În jur de 2/3 dintre acestea provin din mediul rural. Pe termen lung, aceste mame au dezvoltat atitudini negative față de căsătorie È™i au abandonat studiile pentru a-È™i creÈ™te copiii. (8)
Conform cercetătorilor È™i practicienilor, educaÈ›ia sexuală ar trebui să se desfășoare în toate ciclurile de învățământ, cu precizarea că informaÈ›iile oferite trebuie să fie concordante cu nivelul de dezvoltare al elevilor È™i cu valorile culturale ale acestora. (2), (3)
Programele de educație sexuală au la bază ideea că tinerii au dreptul de a se informa cu privire la propria sexualitate și de a lua decizii responsabile cu privire la sănătatea lor sexuală și reproductivă. Contrar credințelor populare, aceste programe nu vizează doar prezentarea unor informații legate de activitățile sexuale, ci și informarea elevilor și a familiilor acestora despre aspecte legate de sănătatea sexuală precum: abstinența, imaginea corporală, contracepția, diferența dintre sexul biologic și genul sociocultural, relațiile sociale, atitudini și valori sexuale, prevenția bolilor cu transmitere sexuală, comportamentul sexual, orientarea sexuală sau reproducere. (1), (3)
De ce este necesară educaÈ›ia sexuală în È™coli?
Sexualitatea reprezintă o parte a identității personale, iar educaÈ›ia despre propria sexualitate È™i despre modalitățile de a dezvolta un stil de viață normal È™i sănătos este un proces care se derulează pe tot parcursul vieÈ›ii, de la naÈ™tere până la moarte. Riscurile unui stil de viață care implică activități sexuale neprotejate pot fi prevenite prin informarea elevilor despre consecinÈ›ele negative ale sexului neprotejat. (3), (4)Astfel, educaÈ›ia sexuală reprezintă atât un proces de autocunoaÈ™tere, cât È™i o modalitate de prevenÈ›ie a unor consecinÈ›e negative asociate cu actele sexuale neprotejate sau cu activități sexuale de risc.
În urma studiilor s-au identificat următoarele beneficii ale educaÈ›iei sexuale:
Prevenirea consecințelor negative ale unui stil de viață sexual nesănătos
EducaÈ›ia sexuală presupune prevenirea unor consecinÈ›e negative pentru sănătatea È™i starea de bine individuală (sarcina la o vârstă fragedă, infecÈ›ia cu virusul HIV, contactarea bolilor cu transmitere sexuală, violuri) prin informare È™i dezvoltarea unor abilități de prevenire È™i de protecÈ›ie în faÈ›a acestora. (2), (4)Amânarea debutului vieÈ›ii sexuale până la momentul în care tânărul simte că e pregătit
EducaÈ›ia sexuală nu încurajează, aÈ™a cum afirmă criticii, comportamentele sexuale libertine, ci dimpotrivă, promovează ideea că metoda cu eficiență de 100% de prevenire a bolilor cu transmitere sexuală È™i a sarcinilor nedorite este abstinenÈ›a sexuală.Unele studii arată că 1 din 5 adolescenÈ›i va începe să aibă relaÈ›ii sexuale înainte de vârsta de 15 ani È™i că nu va utiliza prezervative în timpul actelor sexuale. AceÈ™tia au cunoÈ™tinÈ›e generale despre virusul HIV sau boala SIDA, dar nu consideră că au un risc ridicat de contactare a acestui virus È™i nici nu au suficiente cunoÈ™tinÈ›e despre circumstanÈ›ele infectării cu virusul respectiv.
Programele de educaÈ›ie sexuală s-au dovedit eficiente în a-i ajuta pe tineri să amâne debutul vieÈ›ii sexuale sau în scăderea frecvenÈ›ei actelor sexuale. (1), (2), (5)
DistincÈ›ia între relaÈ›iile sănătoase È™i cele nesănătoase
ÎnÈ›elegerea, valorizarea È™i promovarea autonomiei corporale
EducaÈ›ia sexuală eficientă oferă atât informaÈ›ii legate de anatomia corporală È™i de schimbările din perioada pubertății, cât È™i dobândirea unor cunoÈ™tinÈ›e È™i abilități precum dezvoltarea unei imagini corporale pozitive sau dreptul de a spune „Nu” activităților sexuale nedorite sau cu risc. (2)Respectarea drepturilor celorlalÈ›i la autonomie corporală
EducaÈ›ia sexuală presupune, de asemenea, informarea tinerilor despre violenÈ›a sexuală È™i dezvoltarea unor atitudini în rândul acestora de respingere a comportamentelor È™i atitudinilor care încurajează acest tip de violență, respectiv a unor abilități de combatere sau de prevenire a acestor comportamente în rândul semenilor. (2)Promovarea demnității È™i respectului față de oameni, indiferent de orientarea lor sexuală
Prin intermediul educaÈ›iei sexuale tinerii pot înÈ›elege È™i respecta celorlalte orientări sexuale posibile.Protejarea succesului È™colar
Conform CDC (Centers for Disease Control and Prevention), elevii care nu se implică în comportamente sexuale de risc au performanÈ›e È™colare mai bune decât cei care o fac. ConsecinÈ›ele acestor comportamente (problemele de sănătate, contactarea unei boli cu transmitere sexuală, sarcini nedorite) contribuie È™i acestea la rezultatele È™colare slabe, printr-o frecvență mai mare a absenteismului È™i un risc mai mare al abandonului È™colar. (2)Mituri È™i temeri despre educaÈ›ia sexuală
EducaÈ›ia sexuală în È™coli este un subiect controversat. Majoritatea oponenÈ›ilor consideră că aceasta ar promova un stil de viață libertin, antisocial È™i nesănătos, că subminează valorile morale ale familiei È™i ale societății È™i că i-ar educa pe tineri să fie mai activi È™i mai dezinhibaÈ›i pe plan sexual. Aceste idei au la bază preconcepÈ›iile conform cărora educaÈ›ia sexuală ar viza numai aspectele legate de actul sexual È™i de caracteristicile biologice ale fiecărui sex. (1), (3)Iată câteva mituri despre educaÈ›ia sexuală:
Mit: EducaÈ›ia sexuală în È™coli îi va încuraja pe tineri să devină activi sexual.
Realitate: Numeroase studii (inclusiv unul realizat de OrganizaÈ›ia Mondială a Sănătății) arată că educaÈ›ia sexuală, în cadrul căreia tinerii primesc informaÈ›ii despre abstinență È™i metode contraceptive, nu duc la o creÈ™tere a frecvenÈ›ei actelor sexuale, ci dimpotrivă, este o modalitate eficientă de a-i ajuta pe tineri să dezvolte atitudini È™i comportamente de întârziere a debutului vieÈ›ii sexuale. (1), (2), (5)
Mit: Educația sexuală denigrează valorile morale ale unei societăți.
Realitate: EducaÈ›ia sexuală eficientă încorporează valorile È™i normele culturale ale unei societăți, promovându-se totodată valori umaniste precum toleranță, respect, empatie È™i acceptare.
Mit: EducaÈ›ia sexuală îi învață pe cei mici despre actul sexual
Realitate: InformaÈ›iile care fac obiectul educaÈ›iei sexuale sunt adaptate vârstei È™i dezvoltării È™colarilor. Subiectele sunt parcurse gradual, È›inându-se cont de capacitatea de înÈ›elegere È™i maturizarea copiilor. De exemplu, la grădiniță învață numele organelor sexuale, în È™coala primară sunt informaÈ›i despre pubertate È™i transformările corporale specifice, ulterior despre boli cu transmitere sexuală etc. Însă programele de educaÈ›ie sexuală, indiferent de vârsta copiilor cărora le sunt destinate, nu îi învață cum să facă sex.
Mit: Programele de educație sexuală sunt folosite ca o unealtă pentru a controla creșterea populației.
Realitate: Femeile È™i familiile beneficiază, în urma parcurgerii programelor de educaÈ›ie sexuală, de informaÈ›ii importante legate de sănătatea sexuală È™i reproductivă, informaÈ›ii utile pentru a decide în mod voluntar formarea È™i lărgirea familiei.
EducaÈ›ia sexuală în È™colile din România
Atât în Statele Unite, cât È™i în unele țări din Europa precum Germania, Suedia, Austria sau FranÈ›a educaÈ›ia sexuală este o disciplină obligatorie. (4), (7)În România nu există în programa È™colară disciplina de educaÈ›ie sexuală, aceasta realizându-se în cadrul disciplinei opÈ›ionale EducaÈ›ia pentru sănătate. (7), (8)
În cadrul acestei discipline există un capitol dedicat sănătății reproducerii È™i a familiei care are ca scop oferirea de informaÈ›ii legate de sexualitate precum imaginea corporală, relaÈ›iile cu familia È™i cu ceilalÈ›i, reproducerea È™i naÈ™terea, schimbări biologice la pubertate, comportamentul sexual responsabil sau consecinÈ›ele implicării în activități sexuale neprotejate, aceste informaÈ›ii fiind prezentate în funcÈ›ie de vârsta, nivelul de dezvoltare È™i de gradul de înÈ›elegere a copiilor. (7) Această disciplină este opÈ›ională, ceea ce înseamnă că numai elevii È™i familiile lor care au bifat această opÈ›iune pot obÈ›ine informaÈ›ii importante legate de sănătate È™i sexualitate.
ConsecinÈ›ele absenÈ›ei educaÈ›iei sexuale în România se revăd mai ales la nivelul implicării timpurii a tinerilor în activități sexuale. Astfel, conform unor statistici realizate de către Eurostat în 2013, România are cel mai mare procent de copii născuÈ›i de către mame tinere (15. 6%), iar o analiză statistică realizată de Institutul NaÈ›ional de Statistică arată că în anul 2014 în jur de 18600 de adolescente au dat naÈ™tere unui copil, dintre care 2212 sunt adolescente cu vârsta cuprinsă între 12 È™i 15 ani. În jur de 2/3 dintre acestea provin din mediul rural. Pe termen lung, aceste mame au dezvoltat atitudini negative față de căsătorie È™i au abandonat studiile pentru a-È™i creÈ™te copiii. (8)
Eficiența unui program de educație sexuală
Un program eficient de educație sexuală are următoarele caracteristici:- are la bază teorii și practici validate științific;
- foloseÈ™te resurse È™i metode de predare È™i de modelare comportamentală specifice fiecărei vârste; -acoperă subiectele de bază È™i importante din programă;
- utilizează informații și concepte considerate ca fiind relevante pentru tineri;
- furnizează informații precise despre riscurile și mijloacele de evitare a actului sexual neprotejat;
- include activități de învățare a unor abilități necesare dezvoltării unui stil de viață sănătos (luarea de decizii, negocierea conflictelor, rezolvarea de probleme, abilități de comunicare È™i de exprimare a refuzului față de avansuri);
- include activități de informare despre impactul presiunilor grupului și a normelor culturale;
- este predat de profesori pregătiÈ›i È™i care cred în importanÈ›a acestei educaÈ›ii. (3)
Data actualizare: 06-12-2019 | creare: 05-05-2016 | Vizite: 7147
Bibliografie
Bibliografie : (1) Mituri și adevăruri despre educația sexuală
https://www.advocatesforyouth.org/storage/advfy/documents/cse-myths-and-facts.pdf
(2) Educație sexuală, sănătatea și drepturile tinerilor
https://www.futureofsexed.org/youthhealthrights.html
(3) Implementarea educației sexuale
https://www.plannedparenthood.org/educators/implementing-sex-education
(4) Puține școli învață prevenirea HIV, BTS sau a sarcinilor neașteptate
https://www.cdc.gov/nchhstp/newsroom/2015/nhpc-press-release-schools-teaching-prevention.html
(5) Comitetul Asociației Americane de Psihologie cu privire la educația sexuală
https://www.apa.org/news/press/releases/2005/02/sex-education.aspx
(6) Întrebări despre orientarea sexuală și despre homosexualitate
https://www.apa.org/topics/lgbt/orientation.aspx
(7) Educația sexual în școală - conținuturi educaționale în România comparativ cu Europa
https://medlive.hotnews.ro/educatia-sexuala-in-scoala-continuturi-educationale-in-romania-comparativ-cu-europa.html
(8) Gravide la 15 ani - mamele adolescente din România
https://medicalxpress.com/news/2016-05-pregnant-teenage-mothers-romania.html
©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Curiozitate adolescenta
- Inceperea vietii sexuale.
- Baiatul meu se framanta dupa o intamplare cu un prieten
- Sex neprotejat
- Indicatii dupa primul contact sexual
- Sex plictisitor