Dezvăluirea mecanismelor moleculare care leagă îmbătrânirea de bolile neurodegenerative

Studiul publicat în The EMBO Journal investighează rolul proteinei PQBP3 (Polyglutamine Binding Protein 3), cunoscută È™i sub denumirea de NOL7 (Nucleolar Protein 7), în prevenirea senescenÈ›ei celulare. SenescenÈ›a, un proces biologic în care celulele îÈ™i pierd capacitatea de a se divide, este asociată cu îmbătrânirea È™i diverse boli. Cercetările anterioare sugerează o posibilă legătură între nucleol È™i senescență, dar mecanismele specifice rămân insuficient înÈ›elese.
Nucleolul joacă un rol esenÈ›ial în viabilitatea celulară È™i transcripÈ›ia ARN ribozomal (rRNA) din ADN ribozomal (rDNA). Acesta este format dintr-o colecÈ›ie de proteine intrinsec dezordonate (IDPs) È™i ARN, organizate prin separare de fază lichid-lichid. Proteinele cum ar fi nucleolina, fibrilarina È™i nucleofosmina sunt localizate în substructuri distincte ale nucleolului, fiecare având funcÈ›ii specifice în biogeneza ribozomală È™i alte procese celulare.

Descoperiri principale:
  • Localizarea PQBP3/NOL7: Proteina PQBP3 este predominant localizată la periferia nucleolului. Supraexpresia exogenă a PQBP3/NOL7 suprimă scurgerile ADN-ului genomic citoplasmatic în celulele senescente.
  • InteracÈ›iunea cu PSME3: Analizele bioinformative indică o interacÈ›iune directă între PQBP3/NOL7 È™i subunitatea 3 a complexului activator proteasomal 11S (PSME3). Această interacÈ›iune inhibă degradarea proteasomală a Lamin B1, o proteină care menÈ›ine structura membranei nucleare.
  • ImplicaÈ›ii în patologia bolii polyQ: DeficienÈ›a nucleară a PQBP3/NOL7 în celulele Purkinje ale modelului de mouse SCA1 este corelată cu fenotipul lor senescent.

Descoperirile sugerează că modularea expresiei sau activității PQBP3 ar putea avea implicaÈ›ii terapeutice importante în tratamentul afecÈ›iunilor legate de vârstă È™i neurodegenerării. De asemenea, stabilitatea Lamin B1 prin interacÈ›iunea cu PQBP3 ar putea servi ca o nouă È›intă pentru dezvoltarea strategiilor de prevenire a îmbătrânirii celulare È™i a patologiilor asociate.

Studiul aduce o contribuÈ›ie semnificativă în înÈ›elegerea mecanismelor moleculare prin care PQBP3 influenÈ›ează senescenÈ›a È™i stabilitatea nucleară, oferind o bază pentru investigaÈ›ii viitoare care ar putea elucidat rolul acestei proteine în diverse condiÈ›ii patologice, inclusiv în cancer È™i neurodegenerare. Aceste descoperiri deschid calea pentru noi abordări în terapiile antisenescență È™i în tratamentul bolilor neurodegenerative.

foto: The EMBO Journal