Cum putem folosi bacteriile pentru combaterea poluării

Cum putem folosi bacteriile pentru combaterea poluării

Gemma Reguera și echipa sa de la Michigan State University au demonstrat în cadrul unui nou studiu cum putem folosi anumite tipuri de bacterii pentru a lupta împotriva poluării. Bacteriile analizate ar putea reprezenta o resursă naturală valoroasă, care ar elimina produșii toxici din atmosferă.
Echipa a publicat descoperirea în revista Frontiers in Microbiology.

Bacteria cu care au lucrat cercetătorii se numește Geobacter, identificată în sol, asupra căreia au realizat diverse experimente utilizând cobalt. Cobaltul reprezintă un metal valoros, dar din ce în ce mai rar. Este, de regulă, folosit pentru realizarea bateriilor și pentru aliajele utilizate în structura navelor spațiale. Însă pentru organismele vii, atât pentru oameni, cât și pentru bacterii, este foarte toxic. Gemma Reguera afirmă: „Cobaltul este o substanță periculoasă pentru organisme. Omoară foarte mulți microbi, deoarece pătrunde în celule și distruge structurile componente.”

Cu toate acestea, echipa de cercetători de la Michigan State University a suspectat că bacteria Geobacter ar putea supraviețui acțiunii toxice a cobaltului, fiind foarte rezistentă. Aceste bacterii împiedică pătrunderea substanțelor nocive din uraniu în apele subterane și pot trăi prin consumarea mineralelor cu oxid de fier. „Respiră rugină”, adaugă cercetătorii.

Deși numeroși oameni de știință considerau că niciun tip de microb nu ar putea face față toxicității cobaltului, echipa lui Gemma Reguera a provocat această gândire și a descoperit cum Geobacter extrage metalul din rugină fără a-l lăsa să pătrundă în celulele lor și să le distrugă. Mai degrabă, bacteriile respective „se acoperă” cu acest metal, păstrându-l în exterior. „Transformă cobaltul în nanoparticule pe suprafața bacteriană. Cu alte cuvinte, se metalizează singure, devenind ca un scut care le protejează. Sunt ca Iron Man când își îmbracă costumul”.

Această descoperire deschide multe uși către posibilități interesante, Geobacter putând sta la baza unor tehnologii noi, de recuperare și reciclare a cobaltului din bateriile litiu-ion, reducând dependența de minele străine de cobalt. De asemenea, cercetătorii invită și alți oameni de știință să studieze bacteria Geobacter drept mijloc de a absorbi alte metale toxice despre care se credea anterior că sunt mult prea toxice pentru bacterii. Geobacter ar putea contribui la curățarea cadmiului, un metal regăsit în poluarea industrială, care contribuie semnificativ la procesul de îmbătrânire a planetei.

Ideea cercetătorilor nu a fost aprobată inițial, fiind considerată de către National Science Foundation din Statele Unite drept „irelevantă pentru mediul înconjurător”. Însă cu sprijinul oamenilor din jurul cercetătorilor, care au crezut în potențialul proiectului, studiul a primit finanțare, oferind, ulterior, rezultate surprinzătoare. „Este o lecție să gândim în afara cutiei în care ne limităm ideile, mai ales când vine vorba de biologie. Cunoaștem, deseori, doar vârful icebergului, avem nevoie să ne extindem presupunerile despre microbi care există pe această planeta de milioane de ani.”

Data actualizare: 26-01-2021 | creare: 26-01-2021 | Vizite: 570