Cercetătorii au reușit să stimuleze editarea genetică și să corecteze orbirea la șoareci

Editarea primară (prime editing), o formă versatilă de editare genetică capabilă să corecteze majoritatea mutațiilor genetice cauzatoare de boli, a fost recent îmbunătățită prin dezvoltarea unui nou vehicul pentru livrarea sa în celulele animalelor vii. Cercetătorii de la Broad Institute of MIT și Harvard au adaptat particule asemănătoare virusurilor (eVLPs) pentru a transporta editorii primari în celulele șoarecilor, reușind să corecteze un dezordin genetic și să restabilească parțial vederea în modele de șoareci cu orbire genetică.
Studiul, publicat în Nature Biotechnology, descrie cum echipa a reconfigurat atât eVLPs, cât și componentele proteinelor și ARN-ului de editare primară, crescând eficiența editării cu până la 170 de ori în celule umane comparativ cu eVLPs anterioare. Această nouă metodă a fost folosită pentru a corecta mutații cauzatoare de boli în ochii a două modele de șoareci cu orbire genetică, restabilind parțial vederea acestora. De asemenea, editorii primari au fost livrați în creierul șoarecilor, fără a detecta editări nețintite.

David Liu, autorul principal al studiului, subliniază că aceasta este prima dată când livrarea complexelor proteină-ARN a fost folosită pentru editare genetică terapeutică într-un animal. Sistemul de editare primară include o proteină Cas9, un ARN ghidat de editare primară (pegRNA) și o transcriptază inversă.

Abordările de editare genetică promit tratamentul unei game largi de boli prin corectarea precisă a mutațiilor genetice. Cu toate acestea, livrarea acestor mecanisme complexe în celulele animalelor vii a fost provocatoare. eVLPs, compuse dintr-o carcasă de proteine virale fără material genetic viral, au fost deosebit de interesante, dar au avut rezultate modeste în animale și necesită inginerie specifică pentru fiecare tip de încărcătură.

Cercetătorii au reconfigurat atât proteinele eVLP, cât și mașinăria de editare primară, îmbunătățind ambalarea, separarea și livrarea în nucleul celulelor țintă. Fiecare îmbunătățire individuală a dus la creșteri mici în eficiența editorilor primari, dar combinate, acestea au avut un impact mult mai mare.

În teste in vivo, eVLPs au corectat mutații în ochii șoarecilor, restabilind parțial vederea, și au editat eficient gene în creierul șoarecilor. Liu și colegii săi plănuiesc să continue îmbunătățirea eVLPs și adaptarea tehnologiei pentru a ținti alte tipuri de țesuturi în corp.

foto: Susanna Hamilton, Broad Communications