Când mergem cu copilul la logoped? Vârsta și problemele de pronunție ce necesită ajutor

©

Autor:

Când mergem cu copilul la logoped? Vârsta și problemele de pronunție ce necesită ajutor

Capacitatea de vorbire a copilului începe să se dezvolte între 6 și 9 luni, când bebelușul învață să gângurească, să articuleze silabe și să imite sunete.

Începând cu vârsta de 9 luni, el sau ea va începe să înțeleagă cuvintele auzite cel mai des, precum „mama”, „tata”, „baie” etc. În această perioadă copilul înțelege mai mult decât poate vorbi. În ceea ce privește vorbitul, acesta este compus mai mult din cuvinte scurte, precum „nu” sau „pa pa”, asociate cu gesturi specifice. De asemenea, zgomotele devin din ce în ce mai ritmice, iar copilul dumneavoastră poate avea câteva sunete pe care le folosește pentru a exprima o dorință sau a atrage atenția.

De la vârsta de un an, copilul în general are cel puțin 3 cuvinte simple pe care le poate pronunța. În această etapă rolul părintelui este crucial pentru dezvoltarea intonației și a capacității de înțelegere a cuvintelor. Este important ca părintele să repete în mod corect cuvintele spuse de copil, folosind asocieri cu obiecte („scaun”, „baie”, „masă”). În această perioadă copilul va începe să repete cuvinte sau sunetele auzite cel mai des în jurul lui, de exemplu sunete de animale sau zgomotele făcute de anumite obiecte.

După vârsta de 18 luni, copilul poate articula în jur de 10-20 de cuvinte printre care nume, obiecte și onomatopee. În acest moment al dezvoltării este perfect normal dacă el sau ea nu pronunță clar cuvintele, însă este important să fie încurajat în acest proces prin repetiție.

Din al doilea an de viață, copilul trebuie învățat treptat înțelesul cuvintelor și categoria din care fac parte. Acest lucru se poate realiza prin joacă, folosind cărți cu imagini sau chiar obiecte (fructe, jucării, haine). De asemenea, copilul trebuie încurajat să utilizere cuvintele în detrimentul sunetelor pentru exprimarea unor dorințe. De exemplu, puteți pune anumite obiecte la un nivel la care el sau ea nu poate ajunge, iar când va cere un obiect încurajați copilul să pronunțe cuvântul ce reprezintă obiectul respectiv. (1)
În această etapă, în cazul în care copilul nu are o pronunție clară a cel puțin 20 de cuvinte puteți lua în calcul o programare la un logoped.

În continuare, între 3 și 4 ani copilul poate grupa și identifica obiecte și culori, pronunță aproape toate consoanele, repetă propoziții întregi și răspunde întrebărilor simple.

Începând cu 5 ani, el sau ea are capacitatea de a înțelege desfășurarea temporală a unor evenimente, poartă conversații, pune întrebări, descrie obiecte și își folosește imaginația pentru a inventa povești.

Între 5 și 6 ani se pot corecta cel mai ușor problemele de vorbire. După 6 ani copilul începe să citească, își îmbogățește vocabularul și dublează numărul de cuvinte pe care le poate pronunța. (2)

Pentru fiecare copil acest parcurs al dezvoltării este diferit și pot exista bariere în capacitatea de comunicare pe care copilul dumneavoastră are nevoie să le depășească sub îndrumarea unui specialist.

Ce simptome manifestă un copil cu tulburări de vorbire?

Cele mai des întâlnite simptome pe care le poate manifesta copilul dumneavoastră sunt:

  • lipsa totală a vorbirii;
  • bâlbâiala, vorbitul „sâsâit”sau „rârâit”;
  • vocabularul prea puțin dezvoltat pentru vârsta sa (folosește puține cuvinte);
  • dificultățile în identificarea și denumirea obiectelor din jur;
  • vorbirea prea rapidă;
  • incoerența în vorbire.


Cum ne poate ajuta logopedul cu problemele de vorbire?

Logopedul are rolul de depista și trata problemele de limbaj, întrucât o dezvoltare întârziată a vorbirii poate afecta în mod negativ psihicul copilului, structurarea personalității și relațiile pe care acesta le are cu alte persoane. În general, copiii trebuie îndrumați către logoped la vârsta preșcolară, însă în anumite situații se pot corecta tulburările și la vârsta școlară.

Logopedia ajută copilul folosind două componente:

  • Îl învață să coordoneze mișcările gurii pentru a putea articula corect cuvintele.
  • Ajută copilul să se exprime folosind sunete, imagini, limbajul corporal. (3)


Cu ce probleme ne putem adresa unui logoped?

Există o serie de dificultăți în comunicare ce pot fi tratate prin logopedie. Aceste pot apărea din cauza unor afecțiuni precum autism, ADHD, deficit în dezvoltarea cerebrală sau pot afecta copii perfect sănătoși:

  • probleme cu articularea sunetelor, vorbire neclară;
  • tublurări în fluența discursului, cum ar fi bâlbâitul;
  • rezonanța defectuoasă a sunetelor, probleme cu volumul și claritatea vocii;
  • tulburări de exprimare, formarea cu dificultate a propozițiilor;
  • probleme cognitive ce se reflectă în comunicare; copilul nu poate exprima idei din cauza unei leziuni cerebrale;
  • afazie: copilul înțelege cuvintele cu dificultate, nu recunoaște simbolurile vizuale, auditive, tactile;
  • dizartrie: vorbire greoaie, neregulată, neclară; apare din cauza leziunilor unor nervi cranieni. (4)


Ce se întâmplă în timpul ședințelor de logopedie?

În general, ședințele au loc într-o sală de clasă, în grupuri mici sau chiar individual, depinzând de tipul de tulburare pe care o manifestă copilul. În acest timp, logopedul va înteracționa cu ei prin jocuri interactive, va vorbi cu aceștia, se va folosi de cărți, imagini sau obiecte pentru a îi încuraja să vorbească și să pronunțe corect cuvintele. De asemenea, specialistul va exemplifica pronunția corectă a sunetului, iar copilul va fi stimulat să repete ce aude. O altă componentă importantă din terapia vorbirii este întocmirea unui plan pe care atât copilul, cât și părinții îl vor avea de respectat pentru corectarea problemei într-un timp cât mai scurt. (2)

Cât timp va avea copilul nevoie de logoped?

Cei mai mulți dintre copii vor începe să își rezolve problemele de vorbire dupa 15 ore de logopedie, dacă ședințele durează cel puțin 30 de minute și au loc de două ori pe săptămână. De asemenea, există probleme care se pot corecta cu înaintarea în vârstă, însă vindecarea depinde de vârsta copilului, tipul și severitatea tulburării sau existența unei boli care o cauzează. (5)

Ce pot face ca părinte pentru a corecta problemele de vorbire ale copilului meu?

Rolul părintelui este crucial pentru dezvoltarea capacității de comunicare a copilului și există o varietate largă de modalități care vă pot ajuta în acest scop:

  • Citiți împreună cu copilul în ficare zi; folosiți cărți cu imagini colorate și încurajați copilul să vă spună ce vede.
  • Folosiți cântece interactive, îmbinați sunetele cu gesturi sugestive.
  • Concentrați-vă pe abilitățile copilului și încurajați-l constant.
  • Reduceți la minim factorii care pot distrage atenția copilului când încearcă să învețe ceva nou (televizor, laptop, tabletă).
  • Ascultați ce încearcă sa spună copilul și corectați eventualele greșeli folosind un ton calm și completând cu gesturi sugestive sau onomatopee.
  • Purtați conversații cu copilul dumneavoastră în fiecare zi, încurajați-l să vă povestească despre activitățile sale.

Data actualizare: 20-08-2021 | creare: 20-08-2021 | Vizite: 2413
Bibliografie
(1) Speech and languagedevelopment (from 12 to 24 months), link: https://www.gosh.nhs.uk/conditions-and-treatments/procedures-and-treatments/speech-and-language-development-12-24-months/
(2) Age-Appropriate Speech and Language Milestones, link: https://www.stanfordchildrens.org/en/topic/default?id=age-appropriate-speech-and-language-milestones-90-P02170
(3) Logopedie: ce este și cum poate ajuta un logoped pentru copii, link: https://www.clinicaoananicolau.ro/logopedie-probleme-vorbire/
(4) What is speech therapy?, link: https://www.healthline.com/health/speech-therapy
(5) How long will my child be in speech therapy?, link: https://www.speechandot.com/long-will-child-speech-therapy/
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune:

Din Biblioteca medicală vă mai recomandăm:
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
  • Ce beneficii are repetarea cuvintelor pentru bebeluși?
  • Creierul bebelușilor bilingvi prezintă o activitate crescută în zonele funcțiilor executive
  • Muzica îmbunătățește abilitățile lingvistice ale bebelușului
  •