Administrarea antibioticelor la bebeluși influențează negativ microbiomul intestinal al acestora

Tratarea bebeluÈ™ilor cu antibiotice în prima săptămână de viață este legată de o scădere a bacteriilor sănătoase necesare printre altele pentru a digera laptele È™i de o creÈ™tere a rezistenÈ›ei antimicrobiene, sugerează cercetările. ExperÈ›ii spun că medicii ar trebui să ia în considerare utilizarea antibioticelor într-un mod care să dăuneze cât mai puÈ›in posibil microbiomului nou-născuÈ›ilor.
Conform ghidurilor actuale, antibioticele cu spectru larg (care se adresează unei game largi de bacterii) sunt în prezent prescrise la 4% până la 10% din toÈ›i nou-născuÈ›ii, pentru infecÈ›ii suspectate. Cu toate acestea, în cele mai multe cazuri, antibioticele sunt prescrise în mod inutil, deoarece doar o mică parte dintre cei care primesc medicamente sunt în cele din urmă diagnosticaÈ›i cu o infecÈ›ie. În studiul actual, cercetătorii de la Universitățile din Edinburgh È™i Birmingham, împreună cu medici de la Spitalul Spaarne È™i Centrul Medical Universitar Utrecht, au dorit să investigheze în mod clinic modul în care antibioticele afectează microbiomul unui nou-născut.

În studiu au fost incluÈ™i 227 de bebeluÈ™i, dintre care aproximativ 147 cu sepsis suspectat. PacienÈ›ii cu suspiciune de infecÈ›ie au primit unul dintre cele trei tratamente standard cu antibiotice. Rezultatele lor au fost comparate cu cele ale bebeluÈ™ilor fără infecÈ›ii suspectate È™i cărora nu li s-a prescris un antibiotic.

Pentru nou-născuÈ›ii cărora li s-au prescris antibiotice, s-a constatat o scădere semnificativă a nivelurilor diferitelor specii de bifidobacterium (microbi care ajută la digestia laptelui matern È™i care promovează sănătatea intestinală) în comparaÈ›ie cu bebeluÈ™ii care nu au primit tratament cu antibiotice. Echipa a descoperit, de asemenea, o creÈ™tere a bacteriilor potenÈ›ial cauzatoare de boli, precum È™i a numărului È™i abundenÈ›ei de gene legate de rezistenÈ›a la antimicrobiene în grupul care a primit antibiotice.

Dintre cele trei regimuri de tratament cu antibiotice testate, combinaÈ›ia de penicilină È™i gentamicină s-a dovedit a avea cel mai puÈ›in efect dăunător asupra microbiomului intestinal al bebeluÈ™ului. Cercetătorii concluzionează că această combinaÈ›ie specială de antibiotice ar trebui prescrisă de preferat doar atunci când se tratează infecÈ›iile suspectate la nou-născuÈ›i.

foto: Sally Anscombe via Getty Images