Utilizarea probioticelor pentru țintirea bacteriilor rezistente la antibiotice

Utilizarea probioticelor pentru țintirea bacteriilor rezistente la antibiotice
Rezistența bacteriilor la antibiotice, în special Staphylococcus aureus rezistent la meticilină (MRSA) și Enterococcus rezistent la vancomicină (VRE), reprezintă o preocupare majoră pentru sănătatea publică la nivel global. Tratamentele convenționale pentru aceste infecții sunt dificile și adesea necesită medicamente alternative cu eficacitate redusă, costuri mai mari și efecte secundare negative. Prin urmare, sunt necesare urgent noi strategii pentru combaterea bacteriilor rezistente la antibiotice.
Într-o recentă recenzie publicată în Microorganisms Journal, cercetătorii au analizat datele existente privind utilizarea probioticelor și a peptidelor antimicrobiene (AMP) împotriva bacteriilor rezistente la multiple medicamente (MDR), cu accent pe Enterococcus rezistent la vancomicină (VRE) și Staphylococcus aureus rezistent la meticilină (MRSA). Recenzia prezintă probioticele și AMP ca alternative sau suplimente la tratamentele antimicrobiene convenționale împotriva infecțiilor MRSA și VRE.

Provocări asociate cu tratamentele convenționale

Infecțiile bacteriene MDR pun mari obstacole în calea tratamentului antibiotic tradițional. Multe antibiotice sunt toxice, ceea ce duce la modificări ale farmacocineticii la pacienții grav bolnavi, lipsa unui monitorizare terapeutică standardizată a medicamentelor și creșterea frecvenței tulpinilor rezistente la multiple și la toate medicamentele, din cauza măsurilor inadecvate de gestionare a antimicrobienelor.

Testarea sensibilității la antibiotice în laboratoarele de microbiologie este dificilă pentru speciile gram-negative și gram-pozitive. MRSA și VRE sunt două dintre cele mai dificile bacterii gram-pozitive de tratat.

Utilizarea probioticelor în combaterea bacteriilor rezistente la antibiotice

Probioticele și AMP sunt tratamente potențiale pentru diareea infecțioasă acută, enterocolita necrozantă, infecțiile acute ale tractului respirator, colicile infantile și diareea asociată cu antibiotice. Probioticele pot influența sistemul imunitar al gazdei, pot limita creșterea și aderarea patogenilor, pot distruge biofilmele și pot îmbunătăți funcția barierei intestinale.

Concluzii

În general, recenzia subliniază eficiența probioticelor împotriva bacteriilor MDR, cum ar fi MRSA și VRE, și potențialul lor ca alternativă la antibioticele convenționale sau ca tratament adjuvant. Cu toate acestea, persistă probleme precum tehnicile standardizate de monitorizare terapeutică a medicamentelor (TDM) și dozele țintă adecvate de antibiotice. Creșterea prevalenței microorganismelor MDR și rezistente la toate medicamentele necesită dezvoltarea de terapii noi și mai sigure.

Probioticele și produsele lor biologice pot îmbunătăți integritatea barierei de mucus, pot inhiba creșterea bacteriilor MDR, pot preveni formarea de biofilme, pot perturba comunicarea celulară și pot regla răspunsurile imunologice ale gazdei la patogeni.

Standardizarea tehnicilor de producție, regimurile adecvate și siguranța în cazul pacienților imunocompromiși și fragili sunt provocările cheie asociate cu utilizarea probioticelor în pacienți.

Deoarece AMP produse cu tulpini probiotice nu dobândesc toleranță la microorganisme, acestea pot reprezenta o alternativă utilă la probioticele vii pentru persoanele cu sisteme imunitare compromise. Pe de altă parte, AMP naturale sunt predispuse la descompunerea proteolitică și au o biodisponibilitate orală limitată, necesitând modificări compoziționale pentru a le face mai rezistente la degradare și acceptabile pentru administrare orală.

foto: Helena Nechaeva/Shutterstock.com

Data actualizare: 29-09-2023 | creare: 29-09-2023 | Vizite: 228
Promising potential of probiotics and their byproducts for targeting antibiotic-resistant bacteria, link: https://www.news-medical.net/news/20230927/Promising-potential-of-probiotics-and-their-byproducts-for-targeting-antibiotic-resistant-bacteria.aspx

• Cele mai periculoase bacterii rezistente la antibiotice, conform OMS
  • Prevenirea rezistenței la antibiotice – Ghid pentru pacienți!
  • Efectele secundare ale administrării nejustificate a antibioticelor