Stresul cronic perturbă microbiomul intestinal, promovând dezvoltarea cancerului colorectal

Un studiu recent efectuat pe șoareci a demonstrat că stresul cronic accelerează semnificativ progresia cancerului colorectal prin perturbarea echilibrului microbiomului intestinal. Cercetătorii din China au descoperit că stresul cronic nu doar stimulează creșterea tumorilor, ci și reduce bacteriile intestinale benefice, în special cele din genul Lactobacillus, care sunt esențiale pentru un răspuns imun eficient împotriva cancerului.
Pentru a investiga acest fenomen, echipa de cercetare a folosit un cocktail de antibiotice (vancomicină, ampicilină, neomicină și metronidazol) pentru a eradica microbiomul intestinal la două grupuri de șoareci: un grup expus la stres cronic și un grup de control. Ambele grupuri au prezentat o slăbire a apărării organismului împotriva cancerului, sugerând rolul crucial al microbiomului intestinal în imunitatea anti-tumorală.

Stresul cronic a fost indus prin metoda de „stres prin restricție”, unde șoarecii au fost limitați în mișcare timp de șase ore pe zi, pe parcursul întregului experiment. După 11 săptămâni, toți șoarecii au dezvoltat tumori în intestine. Analizele ulterioare au arătat că șoarecii stresați aveau niveluri reduse de Lactobacillus și un sistem imunitar compromis.

Pentru a explora modul în care Lactobacillus influențează progresia cancerului colorectal, cercetătorii au suplimentat șoarecii stresați cu Lactobacillus plantarum. Această intervenție a dus la o reducere semnificativă a formării tumorilor, indicând faptul că L. plantarum poate îmbunătăți funcția celulelor T CD8+, care sunt cruciale în imunitatea anti-tumorală. S-a observat că L. plantarum reglează metabolismul acizilor biliari și sporește activitatea celulelor T CD8+, însă efectele sale par să depindă de prezența anumitor substanțe în mediul intestinal, deoarece în testele de laborator fără acest mediu nu s-a observat aceeași stimulare.

Descoperirile subliniază că perturbarea microbiomului intestinal cauzată de stresul cronic poate accelera progresia cancerului colorectal, iar restabilirea bacteriilor benefice precum Lactobacillus poate întări apărarea naturală a organismului. Acest lucru are implicații terapeutice semnificative, sugerând că suplimentarea cu Lactobacillus în combinație cu tratamentele anti-tumorale tradiționale ar putea fi o strategie eficientă, mai ales pentru pacienții care se confruntă cu stres cronic.

Având în vedere că cancerul colorectal este al doilea cel mai frecvent cancer și a doua cauză principală de deces prin cancer în Europa, aceste descoperiri pot avea un impact major asupra strategiilor de prevenție și tratament. Factorii precum îmbătrânirea populației, dietele nesănătoase, lipsa de activitate fizică și obezitatea contribuie la creșterea incidenței acestui tip de cancer.

În perspectiva cercetărilor viitoare, echipa intenționează să colecteze probe de fecale și tumori de la pacienți cu cancer colorectal pentru a analiza modificările microbiotei intestinale la indivizi cu și fără stres cronic. Scopul este de a verifica dacă Lactobacillus plantarum este redus semnificativ la pacienții stresați și de a explora relația sa cu celulele imune anti-tumorale.

Acest studiu evidențiază legătura complexă dintre stresul cronic, microbiomul intestinal și progresia cancerului colorectal. Se sugerează că intervențiile care vizează restabilirea echilibrului microbiomului intestinal, precum suplimentarea cu bacterii benefice, ar putea juca un rol crucial în îmbunătățirea prognosticului pacienților cu cancer, în special al celor afectați de stres cronic. Comunitatea medicală a manifestat interes față de aceste rezultate, deși este necesară confirmarea lor în studii clinice pe oameni pentru a putea fi integrate în practică.

Data actualizare: 16-10-2024 | creare: 16-10-2024 | Vizite: 105