Prezentarea sarcinilor ca oportunități de învățare stimulează autonomia copiilor, conform unui nou studiu
Un studiu publicat în Child Development de cercetătorii de la Universitatea Yale arată că părinții sunt mai puțin predispuși să intervină atunci când copiii lor mici își desfășoară activitățile zilnice, cum ar fi îmbrăcatul, dacă aceste sarcini sunt prezentate ca oportunități de învățare. Descoperirile subliniază impactul pozitiv al acestei abordări asupra dezvoltării autonomiei, persistenței și rezilienței copiilor.
Context
Supraprotejarea parentală, definită ca intervenția excesivă a părinților în rezolvarea problemelor sau îndeplinirea sarcinilor care ar fi adecvate din punct de vedere dezvoltării copilului, este din ce în ce mai întâlnită. Cercetările anterioare arată că acest stil parental poate diminua motivația copiilor de a-și finaliza sarcinile independent.
Studiul Yale oferă perspective noi asupra modului în care părinții pot reduce supraprotejarea prin încurajarea copiilor să vadă sarcinile zilnice ca oportunități de învățare.
Metodologia studiului
Prima parte: Sondaj asupra percepțiilor părinților
- Participanți: 77 părinți de copii între 4 și 5 ani (62% mame, 38% tați).
- Obiectiv: Investigarea percepției părinților despre învățare și comportamentele lor de supraprotejare.
- Rezultate:
- Părinții intervin mai puțin în sarcinile pe care le percep ca având un mare potențial educațional, precum rezolvarea puzzle-urilor sau trasarea literelor.
- Sarcinile non-academice, cum ar fi îmbrăcatul, sunt mai puțin considerate oportunități de învățare.
A doua parte: Experiment în muzeu
- Participanți: 30 de perechi părinte-copil.
- Sarcină: Copiii au fost invitați să se îmbrace cu echipament de hochei (apărători pentru tibii și piept), o activitate nouă și provocatoare.
- Condiții experimentale:
- Grupul „mare oportunitate de învățare”: Părinților li s-a spus că activitatea îi ajută pe copii să dezvolte abilități de viață esențiale.
- Grupul de control: Părinții au fost informați că activitatea ajută copiii să se bucure de muzeu.
- Rezultate:
- Numărul mediu de intervenții parentale a scăzut de la 8,6 acțiuni în grupul de control la 4,4 în grupul „mare oportunitate de învățare”.
- Părinții din grupul „mare oportunitate” au oferit mai multă încurajare și feedback pozitiv.
A treia parte: Percepția asupra magnitudinii oportunităților
- Participanți: 80 de perechi părinte-copil.
- Condiții:
- Un grup a fost informat că activitatea este o oportunitate importantă de a învăța abilități de viață.
- Celălalt grup a fost informat că activitatea îi ajută pe copii să învețe despre echipamentul de hochei.
- Rezultate:
- Numărul de intervenții parentale a fost redus în ambele grupuri, indicând că perceperea activităților ca oportunități de învățare, indiferent de magnitudinea percepută, duce la mai puține intervenții.
Concluzii
Studiul demonstrează că prezentarea sarcinilor zilnice ca oportunități de învățare poate reduce semnificativ supraprotejarea parentală și poate sprijini dezvoltarea autonomiei copiilor. Principalele concluzii includ:
- Reducerea intervenției parentale:
- Părinții sunt mai predispuși să lase copiii să finalizeze singuri sarcinile percepute ca educative.
- Beneficii asupra copiilor:
- Creșterea independenței și persistenței.
- Dezvoltarea abilităților de viață esențiale și a rezilienței.
Recomandări pentru părinți
- Reevaluarea rolului părinților:
- Părinții sunt încurajați să reziste tentației de a prelua sarcinile copiilor pentru a economisi timp.
- Încurajarea copiilor să învețe din încercări și greșeli poate contribui la dezvoltarea lor personală.
- Abordarea sarcinilor cotidiene:
- În loc să fie privite ca activități banale, sarcinile zilnice pot fi văzute ca oportunități pentru învățare.
Limitări și direcții viitoare
- Dimensiunea eșantionului este relativ mică, ceea ce limitează generalizarea rezultatelor.
- Cercetările viitoare ar putea explora efectele pe termen lung ale acestei abordări asupra dezvoltării copiilor în diferite contexte culturale și socio-economice.
Implicații practice
Această cercetare oferă un ghid practic pentru părinți, educatori și mentori. Prin redefinirea sarcinilor zilnice ca experiențe de învățare, copiii pot fi încurajați să dezvolte abilități esențiale care îi pregătesc pentru viitor, reducând în același timp tendința de supraprotejare parentală.
doi.org/10.1111/cdev.14198.
Photo by Elina Fairytale: https://www.pexels.com/photo/photo-of-kids-playing-with-flour-3807188/
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
- Deficiența severă a vitaminei C, un fenomen în creștere la copii
- Un nou medicament inclus printre opțiunile de tratament pentru copiii cu astm bronșic moderat până la sever
- Pentru prima dată se pune problema unei reevaluări a sindromului morții subite a sugarului
- Stresul în cazul copiilor mici separați de părinți poate altera genele
intră pe forum