O descoperire neașteptată permite progrese importante în lupta împotriva bacteriilor dăunătoare

Studiul condus de profesorul Peter Fineran de la Universitatea din Otago și publicat în revista Nature a adus o perspectivă nouă asupra modului în care virusurile care infectează bacteriile (fagi) pot opri sistemul imunitar CRISPR-Cas al bacteriilor folosind o proteină specială. Această descoperire are potențialul de a deschide noi căi pentru dezvoltarea de alternative la antibiotice, fie în sănătatea umană, fie în agricultură.
Dr. Nils Birkholz, autor principal și membru al Departamentului de Microbiologie și Imunologie de la Otago, subliniază importanța înțelegerii interacțiunilor dintre fagi și bacterii pentru a exploata eficient fagii ca agenți antimicrobieni. Studiul a relevat că fagii trebuie să-și regleze cu mare atenție utilizarea anti-CRISPR pentru a contracara sistemul CRISPR-Cas al bacteriilor.

Cercetările au evidențiat un mod de reglare genetică neașteptat de complex. S-a descoperit că domeniul helix-turn-helix (HTH) al proteinei fagului, cunoscut pentru capacitatea sa de a lega secvențe specifice de ADN și de a regula expresia genelor, poate interacționa nu doar cu ADN-ul, ci și cu ARN-ul mesager al acestuia, adăugând un strat suplimentar de reglare în procesul de producție a anti-CRISPR.

Această descoperire sugerează că domeniile HTH sunt mult mai versatile decât se credea anterior, oferind noi perspective asupra reglării genelor și evidențiind un mecanism de reglare nou, care ar putea influența profund înțelegerea generală a funcționării și mecanismului acestor domenii proteice larg răspândite. Potențialul acestei descoperiri este semnificativ, având implicații majore în studiul reglării genetice și în strategiile de combatere a bacteriilor rezistente la antibiotice prin utilizarea fagilor.

Data actualizare: 12-07-2024 | creare: 12-07-2024 | Vizite: 271