O anumită bacterie din intestin se corelează cu sindromul de intestin iritabil

O anumită bacterie din intestin se corelează cu sindromul de intestin iritabil
Cercetătorii au observat o legătură între Brachyspira, un tip de bacterie din intestin, și sindromul de intestin iritabil, mai ales în formele cu diaree. Chiar dacă sunt necesare studii la scară largă care să confirme aceste rezultate, există speranța că descoperirea ar putea duce la dezvoltarea unor tratamente noi pentru bolnavii cu sindromul de intestin iritabil.
Brachyspira este o bacterie patogenă, care nu se întâlnește de obicei în flora intestinală normală. Un nou studiu a descoperit o legătură între această bacterie și sindromul de intestin iritabil, mai ales în formele cu diaree. Rezultatele arată că Brachyspira se localizează sub stratul mucos care protejează intestinului de bacteriile din fecale.

Pentru a detecta Brachyspira, cercetătorii au analizat proteinele bacteriene din mucoasa intestinală obținută prin biopsie. Spre deosebire de alte bacterii intestinale, Brachyspira este în contact direct cu celulele, acoperindu-le la suprafață. Cercetătorii studiului au găsit această bacterie patogenă doar la pacienții cu sindrom de intestin iritabil, nu și la persoanele sănătoase.

La nivel mondial, 5-10% din populația adultă are simptome sugestive pentru sindromul de intestin iritabil. Boală determina dureri abdominale, diaree, constipație sau diaree alternând cu constipație. În timp ce persoanele cu forme ușoare pot avea o viață aproape normală, formele mai severe pot scădea semnificativ calitatea vieții.

În total, studiul a inclus 62 de pacienți cu sindrom de intestin iritabil și 31 de voluntari sănătoși. Potrivit rezultatelor, la 31% dintre bolnavii cu acest sindrom s-a identificat Brachyspira la nivel intestinal, în timp ce probele recoltate de la persoanele sănătoase nu evidențiau această bacterie. Bacteria patogenă a fost în mod particular frecventă la pacienții cu forme diareice ale sindromului.

Studiul sugerează că bacteria ar putea să se întâlnească la aproximativ o treime din bolnavii cu sindrom de intestin iritabil. Descoperirea deschide calea pentru dezvoltarea de noi terapii care să trateze, chiar să vindece pacienții cu acest sindrom.

Într-un studiu pilot în care cercetătorii au administrat antibiotice la pacienții cu sindrom de intestin iritabil, acestea nu au eradicat bacteria.

Conform rezultatelor, Brachyspira tinde să se localizeze în interiorul celulelor intestinale goblet, care secretă mucus. Acest lucru pare să favorizeze supraviețuirea bacteriei în fața antibioticelor, ceea ce poate oferi un indiciu în ceea ce privește infecțiile greu de tratat.

Dacă corelația între bacteria patogenă și sindromul de intestin iritabil se confirmă în studii mai mari, atunci potențiale tratamente ar putea fi atât alte antibiotice, cât și probiotice. De asemenea, ar putea funcționa și medicamentele pentru alergii sau modificările de dietă, având în vedere că pacietii au o inflamație intestinală asemănătoare cu o reacție alergică, potrivit rezultatelor studiului.

Data actualizare: 14-12-2020 | creare: 14-12-2020 | Vizite: 903