Înțelegerea modului în care microbiomul se dezvoltă la oameni

Înțelegerea modului în care microbiomul se dezvoltă la oameni
Un nou studiu al cercetătorilor de la Institutul Max Planck oferă o imagine de ansamblu asupra microorganismelor ce se găsesc la nivel intestinal, precum și asupra variatelor interacțiuni dintre acestea și organismul gazdă. Conform oamenilor de știință, agenții microbieni intestinali produc o serie de compuși chimici ce fac parte din categoria lipidelor inozitol, acestea având un rol important în cadrul proceselor de semnalizare celulară și mediere a reacțiilor inflamatorii.
Ruth Ley, director al Departamentului de Știință a Microbiomului de la institutul german și autor al studiului, explică faptul că dezechilibrele asociate nivelurilor patologice de inozitol determină apariția unor afecțiuni precum ovarul polichistic. Autorul afirmă că, în ciuda faptului că acestea sunt necesare pentru funcționarea optimă a organismelor vii, bacteriile produc cantități scăzute de inozitol, aspect observat prin intermediul noii metode de descriere a tiparului de sinteză a lipidelor bacteriene pe care specia Bacteroides thetaiotaomicron o prezintă. Acesta menționează și faptul că tulpina în cauză a fost selectată în vederea realizării analizei deoarece este comună în intestinul gros și este facil de utilizat în contextul examinărilor microbiotice.

Una dintre cele mai importante concluzii la care specialiștii au ajuns este reprezentată de necesitatea absolută a bacteriilor de inozitol pentru sănătatea bacteriană, întrucât prezența acesteia este obligatoria astfel ca microorganismele să poată supraviețui în mediul intestinal. Mai exact, lipidele înconjoară bacteriile și se regăsesc la nivelul capsulei acestora, protejându-le astfel de interacțiunea cu celulele imune ale organismului gazdă. De asemenea, cercetătorii au observat și o modificare a rezistenței Bacteroides thetaiotaomicron la peptidele antimicrobiene pe care organismul le utilizează în lupta împotriva agenților patogeni.

În pus, în cadrul studiului oamenii de știință au reușit să descopere două căi de sinteză a lipidelor în Bacteroides thetaiotaomicron, Stacey Heaver, autor principal al studiului, afirmând că acest lucru permite prezicerea situației în care și alte microorganisme să producă inozitol în același mod în care modelul de organism pe care l-au folosit îl face. Prin urmare, se poate obține posibilitatea de manipulare a sintezei de lipide la nivelul bacteriilor, altfel că cercetările viitoare ar putea să ofere informații importante referitoare la beneficiile pe care acestea le au asupra organismului gazdă.

foto: Ruth Ley, director at the Max Planck Institute for Biology Tübingen (middle).