Importanta temei pentru acasa in evolutia elevului

Importanta temei pentru acasa in evolutia elevului

©

Autor:

Importanta temei pentru acasa in evolutia elevului
Învăţarea este un proces de asimilare de informatii, teoretic sau practic, care se desfăşoară într-un anumit context spaÅ£io-temporal. Învățarea produce o modificare sistematică a conduitei, a capacităţii de adaptare, de înÈ›elegere, gândire È™i acÈ›iune, care au ca rezultat adaptarea dobândită

Învăţarea poate fi spontană sau dirijată, prin instruire È™i autoinstruire, aceasta din urmă fiind autodidactă sau pe baza unor cerinÈ›e formulate într-o temă, îndrumar etc.

Atât în activităţile dinafara clasei, cât ÅŸi in cele extraÅŸcolare, se urmăreste îmbogăţirea ÅŸi adâncirea informaÅ£iei, cultivarea interesului pentru diferite ramuri ale ÅŸtiinÅ£ei ÅŸi tehnicii, dezvoltarea înclinaÅ£iilor, aptitudinilor ÅŸi talentelor, lărgirea orizontului cultural - ÅŸtiinÅ£ific, implicarea elevului în viaÅ£a socială, folosirea timpului în mod util Å£i plăcut.

Deosebirea dintre ele este dată de modalitatea concretă de realizare a scopurilor propuse.
 
Potrivit unor cercetatori, exista două modalităţi de a creÅŸte oportunităţile de elevilor de a învăţa:
  • creÅŸterea perioadei de timp în care tinerii învaţă
  • extinderea cantității de conÅ£inut pe care îl primesc

Se consideră că tema pentru acasă poate favoriza ambele obiective.

De ce este tema pentru acasă importantă

Lucrul independent funcÈ›ionează ca o disciplină intelectuală, acoperind necesitati variate: formează obiceiul de a studia, oferă timp suplimentar pentru aprofundarea materiei care nu poate fi acoperita in orele de clasă, completează ÅŸi consolidează lucrările efectuate în ÅŸcoală.

În plus, tema pentru acasă stimulează iniÅ£iativa elevilor, independenÅ£a ÅŸi responsabilitatea ÅŸi reduce diferenÈ›ele intre activitățile de acasă È™i cele de la È™coală.

Tema de casă a elevului este definită ca un set de cerinÈ›e destinate a fi efectuate în afara orelor de clasă, ca o prelungire a activității de studiu prin activitate individuală, teoretică sau practică, de documentare sau elaborare a unei lucrari de sinteză sau a unor proiecte pe baza cunostinÈ›elor dobândite în clasă.

Temele pentru acasă se relaÈ›ionează cu elementele învățate în acea zi È™i au rolul de a aplica cunostinÈ›ele dobândite, de a le înÈ›elege È™i fixa.

Consolidarea achiziÅ£iilor dobândite de elevi în timpul orelor de clasă se face prin activităţi sau sarcini de lucru complementare, sub formă scrisă, orală, practică ÅŸi sub formă de interacÅ£iuni din mediul extraÅŸcolar (documentarea în bibliotecă, vizite la muzeu, vizionarea unor filme didactice etc.)

Tema pentru acasă favorizează însuÅŸirea tehnicilor de informare ÅŸi de studiu, dezvoltarea creativității, cultivarea unui stil de muncă intelectuală independentă, îl învață pe elev să îmbine cunoÈ™tintele generale sau specifice disciplinei acumulate până atunci, cu informaÈ›iile primite în timpul orei.

Parafrazăm o remarcă tot mai des întalnită: „Analfabetul de mâine nu va fi cel care nu ÅŸtie să citească, ci va fi cel care nu a învăţat unde sa caute informatia, cum s-o prelucreze si cum s-o invete.”

ÎnsuÅŸirea tehnicilor de muncă intelectuală individuală presupune exerciÅ£iu, practică îndelungată ÅŸi sistematică. Procesul formativ îÅŸi are paÈ™ii săi, care depind de capacitățile È™i perseverenÈ›a elevului cât È™i de pregatirea È™i abilitățile profesorului.

La început elevul îÅŸi face temele pentru ca ca aÈ™a i se cere, percepând tema ca pe o obligatie sau ca pe o metodă de a evita o notă mică.
În timp însă, acesta va desfăşura munca independentă din preocuparea de a primi aprecierea profesorului prin nota pe care vrea să o obÅ£ină, pentru a arata celor din jur ca este capabil, ca apoi să ajungă să facă tema pentru el însusi, să încerce satisfacÅ£ia lucrului bine făcut, bucuria că a înÅ£eles materialul studiat, ÅŸi-a însuÅŸit conÅ£inutul È™i È™tie mai mult.

Lucrul individual îi măreÈ™te elevului încrederea în sine, în modul său de a raÈ›iona, odată cu lărgirea volumului de cunoÈ™tinÈ›e. Exersarea capacităților creierului îi va conferi elevului o crestere a nivelului de inteligență, a capacității de rezolvare a diverselor situaÈ›ii, sporirea spiritului de iniÈ›iativă È™i a capacității de decizie, ceea ce va duce la obÈ›inerea de rezultate mai bune la scoala È™i în viață.

Elevul va deveni interesat de lucrul individual ca de o responsabilitate diferită, pe care o va percepe ca pe propria lui misiune.

Un alt rol al studiului individual este de a-i dezvolta elevului capacitatea de a se organiza. Efectuarea temelor înseamnă È™i o bună planificare È™i, de asemenea, verificarea rezultatelor.
Primul pas al organizarii ar fi ca elevul sa stie ce are de facut, de ce resurse are nevoie, să realizeze un plan sau un program de lucru È™i să stabiliească când trebuie predată tema.


Este bine de știut care sunt factorii perturbatori, in procesul efectuarii temei de acasa:
  • ergonomia locului de studiu (dezorganizarea camerei sau a biroului, lipsa cartilor, caietelor, rechizitelor, lumina proasta)
  • distragerea atenÈ›iei prin jucarii, reviste, jocuri, vorbit la telefon, schimbul de mesaje pe internet, privitul la televizor, ascultatul muzicii
  • atitudinea față de temă: plictiseală sau frustrare, atunci când sunt teme prea grele, cerinÈ›e neînÈ›elese sau în neconcordanță cu ceea ce s-a predat.

Tema pentru acasa constituie un mijloc prin care profesorul si parintele observa contributiile spontane ale elevilor, modul in care acestia inteleg, proceseaza si fixeaza cunostintele dobandite in clasa si nivelul de informatii asimilate din afara scolii (familie, cercul de prieteni, televiziune, internet, carti etc).

Prin modul în care sunt rezolvate temele pentru acasă, profesorul îÈ™i poate da seama unde elevul respectiv are lacune, ce informaÈ›ii nu au fost asimilate corect. Acesta va È™ti ce anume trebuie să abordeze mai mult în clasa È™i care ar fi tactica de predare cea mai potrivită.

Cercetarea a evidentiat că relația dintre teme și realizările academice ale elevului este pozitivă și crește liniar.

DeÈ™i există păreri pro È™i contra asupra percepÈ›iei necesității lucrului individual, mulÅ£i profesori ÅŸi părinÅ£i sunt de acord însă că temele dezvoltă iniÅ£iativa ÅŸi responsabilitatea elevilor ÅŸi îndeplinesc aÅŸteptările elevilor, părinÅ£ilor ÅŸi a publicului.
Studiile au evidenÈ›iat ca temele pentru acasă sunt foarte folositoare în cazul în care sunt planificate în concordanță cu materia studiată la ore, sunt de un nivel corespunzător cerinÈ›elor È™i scopului pentru care se recomandă ÅŸi au un înÅ£eles clar pentru elevi.

Nivelul clasei, mediul social în care traiesc elevii, statutul financiar, nivelul de educaÈ›ie È™i de implicare al părinÈ›ilor în procesul educativ, interesul copiilor pentru o materie sau alta, eventualele lacune -  trebuie toate atent observate înainte ca profesorul să-È™i conceapă un plan. Este recomandat ca acesta să fie proporÈ›ional cu nivelul È™i tipul de învățare È›i cu timpul disponibil al elevilor.

Timpul zilnic necesar realizării temelor pentru acasă depinde de nivelul de studiu, de obiective (lecÈ›ie obisnuită, teză, examen), de tipul de temă (de învățare, lucrare practică, de documentare), de abilitatea È™i eficienÈ›a cu care lucrează elevul.

În funcÈ›ie de tipul de temă, rolul acesteia este:
  • de a consolida abilităţile nou dobândite - lucrările practice în care se utilizează algoritmi sau noÈ›iuni noi în rezolvarea unor probleme sau în alt context practic
  • de a se documenta, în vederea activităţilor care vor avea loc în sala de clasă -temele de pregătire
  • de a executa lucrări extinse - proiecte ample cu multiple aplicatii teoretice si practice

Pentru ca rolul temei este să potrivească cât mai bine elevului, este indicat ca aceasta să fie stabilită diferenÈ›iat de către învățător sau profesor: 
  • tema obligatorie: temă de nivel mediu de dificultate, pentru toÅ£i elevii clasei
  • tema suplimentară ÅŸi individuală: pentru activităţi de recuperare, activităţi de dezvoltare, pregătirea pentru concursuri etc.

Pentru un feedback eficient, temele se verifică fie frontal, fie prin rezolvarea în clasă a unei părÅ£i reprezentative din temă, fie prin discutarea în clasă a părÅ£ilor dificile, la care elevii au întâmpinat dificultăţi, fie printr-o testare a elevilor de aproximativ 10 minute, numai din tema pentru acasă.

Din postura elevului, feedbackul profesorului este stimulant: acesta are nevoie de laude È™i de recompense pentru a continua să înveÈ›e È™i să dea acelaÈ™i randament. Pe baza temei pentru acasă, profesorul ii poate aduce copilului aprecieri, îl răsplăteÈ™te cu note pe măsura È™i îl asigură de faptul că munca lui este apreciată, lucru benefic atât pentru È™coală, cât È™i pentru viaÈ›a lui personală.

Tema pentru acasa îi oferă copilului oportunitatea de a-È™i evidenÈ›ia si de a-È™i dezvolta calitățile È™i capacitățile care în clasă nu au cum sa se manifeste.
Ceea ce lucrează copilul în mod individual are un rol important È™i pentru părinÈ›i, fiind un mod prin care aceÈ™tia pot vedea ce a asimilat copilul la È™coală, ce i-au predat profesorii È™i cum se descurca el cu modul de predare al unui anumit profesor.

Temele pentru acasă devin, în acest fel, o punte între È™coală È™i familie, felul în care părintele ajunge să respecte munca profesorului, dar È™i modul în care dascălul este conÈ™tient că în spatele acelui copil stă un parinte preocupat de educaÈ›ia lui.

Data actualizare: 06-06-2014 | creare: 03-11-2011 | Vizite: 91926
Bibliografie
1.Darling, Elizabeth - Homework has its purpose Publication Date: Friday May 27, 1994
2.Hill, Clara E & Karen M O’Brien Helping Skills: Facilitating Exploration, Insight, and Action, 1999
3.Rasnoveanu, M - Temele pentru acasa si importanta lor in viata unui copil, (2009)
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: