ROmedic Cabinete medicale Bucuresti Cabinete Psihoterapie Psihoterapie Bucuresti

Cum îl învăț pe copil să scrie

Autor: Psih. Elena Gheoculescu

 

            Copiilor le place să mâzgălească, acest joc este foarte important deoarece își dezvoltă abilitățile de pre-scriere. Ca și părinți îi putem susține în mod sistematic prin joc și joacă să își transforme măzgăliturile în scriere până la vârsta de 6 ani când încep de cele mai multe ori clasa pregătitoare.

     

Ce o să găsești în acest articol?

 

  • Care sunt problemele cele mai frecvente pe care le întâmpină copiii legat de scrisul de mână?
  • Ce putem face pentru a îmbunătăți scrisul de mână?
  • Ce are nevoie să știe și să facă înainte să scrie?
  • Când este un copil gata să scrie?
  • Ce se întâmplă când copiii sunt împinși să scrie prea devreme?
  •  

            Care sunt problemele cele mai frecvente pe care le întâmpină copiii legat de scrisul de mână?

 

            Ținerea greșită a instrumentului de scris, scriera incorectă a literelor, dificultăți de copiere a literelor și cuvintelor, presiunea prea slabă a creionului, amestecare literelor de tipar cu cele de mână în cuvânt, etc.

            De cele mai multe ori problemele legate de scris sunt în strânsă legătura cu slaba dezvoltare a motricității fine. De ce sunt abilitățile motorii esențiale în dezvoltarea și îmbunătățirea scrisului de mână? Scrierea de mână implică manipularea unui obiect de scriere. Practic ridici un creion, îl poziționezi în mână și îl miști pentru a face urme (măzgălituri, forme, semen grafice, litere, cuvinte). Activitățile de dezvoltare a motricității fine se regăsesc pe lista voastră de activități zilnice? De la curățarea unui ou, a unei portocale, la măzgălit, lipi, înșirat mărgele pe ață, pus monede în puculiță (însoți dacă este copilul mic), la plierea hainelor, la strângera jucăriilor, mâncatul independent cu o lingură la masă, joaca cu plastilină, tăierea cu foarfeca sau cu cuțitul de plastic. Abilitățiile motorii fine, antrenează muchii de la degete, dar totodată și coordonarea mână-ochi, care sunt esențiale în scriere.

 

  • Ce putem face pentru a îmbunătăți scrisul de mână?
  •  
  • Țineți creionul corect:

            Motricitatea fină a copilului este în continuă dezvoltare, însă poziționarea corectă a instrumntului de scris între degetul mare, mijlociu și arătător cu blândețe, prin joc și joacă este esențială încă de la vârste foarte mici. În perioadă preșcoală pensa digitală ar trebui să fie cât de cât formată pentru ca la vârsta școlară să fie pregătită pentru scriere. Pentru dezvoltarea pensei digitale, nu este recomndat să ne frustrăm și să frustrăm și copilul făcând prea multe activități cu creionul și hârtia, ci jocuri pentru dezvoltarea motricității fine: banuți in pușculită, lipit pom-pom, etc. O soluție pot fi suporturile –ajutor pentru instrumental de scris.

 

  • Relaxați degetele

            Uneori copiii au tendința de a apăsa foarte tare pe instrumental de scris, ceea ce poate provoca durere și crampe. Exercițiile pentru relaxarea degetelor pot fi o soluție, ele sunt activități plăcute și distractive, care să relaxeze atât fruntea, cât și degetele.

 

  • Folosiți instrumentele adecvate și adaptate vârstei.
  •  

            Instrumentele și materialele neptrivite pot duce la scăderea intereseului pentru scriere. În prima etapă ne jucăm cu degețelele, trasăm forma grafică a literelor cu ajutorul degetelor, cu creioane cerate gel, creioane. Puteți să folosiți o tavă cu nipis, o tabă pe care se poate sterge și scrie din nou când greșește. Îi oferim apoi cărți sau foi care dimensionează scrisul și care indică pașii în relizarea literelor.

 

  • Crează un mediu încurajator

 

            Copiii sunt foarte încântați să încerce lucruri noi, inclusiv să facă literele, ei sunt mici exploratori. Scrierea de mână este o abilitate, deci este nevoie să vă dezvoltați răbdarea- răbdărilor, astfel încât să-și dezvolte și el cu ușurință  abilitatea de a scrie. Asigură-te că scrisul este distractiv/interesant și încurajează copilul să încerce, să se joace cu literele.

 

  • Activități și jocuri pentru dezvoltarea auzului fonematic.

 

            Copiii au nevoie să știe înainte de a scrie (mai ales la vârsta școlară), care este diferența dintre: sunet, literă, silabă, sunet, cuvânt și propoziție.

 

  • Practica îmbunătățește scrisul de mână.

 

            Scrierea de mână este o artă și o abilitate care poate fi îmbunătățită prin practică. Jocurile cu literele, bilețelele, cărțile specialpentru vârsta și nivelul copilului, dar și fișele pe care le puteți găsi online sunt resurse necesare.

 

  • Ce are nevoie să știe și să facă înainte să scrie?

 

          Să simtă bucurie și să se joace cu sunetele și literele. Să deseneze și să povestească ce a desenat, să scrie forma grafică a literelor cu degetele, să se cațere și să se joace, să prindă diferite obiecte în mână, să îi fie prezentată lumea sunetelor și a literelor ca fiind un Univers magic interesant.

 

  • Când este un copil gata să scrie?

 

            Au existat multe discuții și chiar unele controverse cu privire la momentul în care un copil este cu adevărat gata să scrie. Acest răspuns depinde de activitățile pe pre-scriere despe care am vorbit mai sus, dar și de potențialul și interesul copilului. Este foarte important ca el să poată imita și copia linii  semne grafice, întrucât acestea formează literele.

            Indicatori în acest sens ar putea fi răspunsurile la următoarele întrebări:

 

  • Poate copilul să țină creionul corect în mână?
  • Poate identifica părțile componente ale literelor?
  • Poate vedea ce este similar sau diferit?
  • Poate urma instrucțiuni vizuale sau verbale pentru a forma litere?

 

  • Ce se întâmplă când copiii sunt împinși să scrie prea devreme?
  •  
  • Atunci când scrisul este o corvoadă sau există multă presiune, copilul simte frustrare, ceea ce poate duce la episoade de furie și la exprimare o ”URĂ” pentru scrisul de mână și orice are legătură cu el, inclusiv pentru teme.

 

          Fiecare moment poate fi un moment de predare-învățare. O fereastră cu ceață sau o plajă cu nisip pot fi folosite pentru exersare. Încurajează copilul să exerseze, dar nu scăpa din vedere abiltățile emoționale în detrimentul celor cognitive. Încurajează-l să scrie cu bețe, cu creioane sau chiar cu degetul în aer și cu siguranță va ajunge să scrie cursiv și cu plăcere!

 

          Dacă întâmpini dificultăți te pot ajuta cu soluții personalizate special pentru tine și copilul tău, contactează-mă. Întotdeauna există cel puțin o soluție!

 

Elena Gheoculescu psiholog clinician și psihoterapeut integrativ

0726 944 677