„Dependența” de fier a tumorilor canceroase, exploatată de cercetători: un potențial tratament ar putea fi testat clinic

Un medicament aprobat de Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA a fost utilizat de cercetătorii de la Universitatea din California - San Francisco pentru a opri creșterea tumorilor determinate de mutații ale genei RAS, care sunt în general dificil de tratat și care reprezintă aproximativ unul din patru decese prin cancer. Medicamentul, utilizat pentru oprirea progresiei cancerului, a fost modificat pentru a acționa doar în celulele bogate în fier, pentru care celulele canceroase au avut un anumit grad de dependență pentru proliferare.
În cadrul studiului, cercetătorii s-au concentrat pe cancerele pancreatice și gastrointestinale cu mutații RAS. Gena RAS joacă un rol în blocarea căilor din celulă care o conduc să crească și să se dividă. Mutațiile din genă înseamnă, de obicei, că aceste forțe de creștere nu sunt controlate, ceea ce duce la cancer. Tratamentele actuale, cum ar fi un medicament numit cobimetinib, pot bloca creșterea excesivă pusă în mișcare de mutație, dar acționează în multe alte țesuturi, necanceroase, ceea ce duce la efecte secundare grave pe care mulți pacienți le consideră intolerabile.

Cercetătorii au descoperit că multe tumori determinate de forma KRAS a mutațiilor RAS au concentrații crescute de fier feros și că acest lucru este corelat cu timpi de supraviețuire mai scurți. Pentru a profita de această caracteristică unică a celulelor canceroase, cercetătorii au sintetizat o nouă versiune a cobimetinibului, căruia i-au atașat un senzor molecular mic de fier feros. Senzorul poate opri în mod efectiv cobimetinibul până când medicamentul întâlnește fierul feros în celulele canceroase.

După ce au confirmat că noul medicament, numit TRX-cobimetinib, a prevenit efectele adverse asupra țesuturilor normale, cum ar fi pielea, care limitează dozarea la pacienții umani, cercetătorii au testat compusul pe modele de șoarece cu mai multe tipuri de cancer cauzate de KRAS. Rezultatele au arătat că noul medicament este la fel de eficient ca și cobimetinib. Toxicitatea redusă a permis cercetătorilor să combine TRX-cobimetinib cu alte medicamente sinergice anticancer pentru a oferi tratamente combinate care s-au dovedit chiar mai bune la inhibarea creșterii tumorii și au fost mai bine tolerate decât combinațiile comparabile care utilizează cobimetinib.

foto: Imagine microscopică a cancerului pulmonar KRAS-pozitiv (violet) într-un model de șoarece. Cercetătorii au descoperit că tumorile KRAS-pozitive au niveluri mai mari de fier feros, ceea ce se coreleaza cu timpi de supravietuire mai scurti. Image by National Cancer Institute, National Institutes of Health