De ce exagerăm cu lucrurile care ne fac plăcere?
©
Autor: Airinei Camelia
O nouă cercetare a explorat conceptele de compensaÈ›ie hedonică È™i supraconsum, sugerând că distragerile în timpul activităților plăcute pot diminua satisfacÈ›ia È™i pot duce la un consum excesiv ulterior. Studiul, condus de Stephen Lee Murphy de la Universitatea Ghent È™i publicată în Journal of Personality and Social Psychology, începe prin a examina modul în care distragerea atenÈ›iei afectează consumul hedonic, definit ca utilizarea produselor sau experienÈ›elor pentru plăcerea personală, nu neapărat din necesitate.
În primul experiment, 122 de participanÈ›i au fost rugaÈ›i să raporteze anticipat plăcerea pe care o aÈ™teaptă de la masa de prânz, apoi au mâncat în condiÈ›ii de distragere variabilă: fără distragere, distragere moderată (vizionarea unui videoclip) È™i distragere intensă (jucând Tetris). Rezultatele au indicat că participanÈ›ii distraÈ™i au raportat nivele mai scăzute de plăcere È™i satisfacÈ›ie, asociate cu un consum mai mare de gustări ulterior È™i un dor crescut pentru gratificare suplimentară.
Un studiu mai extins a implicat urmărirea a 220 de participanÈ›i timp de o săptămână, utilizând sondaje repetate pentru a evalua efectele distragerii asupra unei game mai largi de activități hedonice, nu doar alimentaÈ›ie. Similar, s-a constatat că distragerea reduce plăcerea È™i satisfacÈ›ia È™i creÈ™te nevoia de gratificare ulterioară.
Cercetătorii propun un model de compensaÈ›ie hedonică care sugerează că oamenii pot încerca să compenseze pentru plăcerea redusă printr-un consum suplimentar în încercarea de a atinge un nivel dorit de satisfacÈ›ie. Această teorie este susÈ›inută de un cadru de autoreglare care explică această tendință de a consuma mai mult atunci când experienÈ›a reală de consum nu corespunde aÈ™teptărilor hedonice.
În concluzie, studiul sugerează că distragerea poate reduce satisfacÈ›ia derivată din activități plăcute È™i poate încuraja supraconsumul, punând accent pe importanÈ›a focalizării È™i a conÈ™tientizării în prevenirea comportamentului de supraconsum. Echipa de cercetare îÈ™i propune să continue investigaÈ›iile pentru a confirma existenÈ›a efectului de compensaÈ›ie hedonică È™i pentru a dezvolta intervenÈ›ii care să ajute indivizii să îÈ™i maximizeze plăcerea din experienÈ›ele de consum, reducând astfel probabilitatea de supraconsum.
sursa: Science Daily
În primul experiment, 122 de participanÈ›i au fost rugaÈ›i să raporteze anticipat plăcerea pe care o aÈ™teaptă de la masa de prânz, apoi au mâncat în condiÈ›ii de distragere variabilă: fără distragere, distragere moderată (vizionarea unui videoclip) È™i distragere intensă (jucând Tetris). Rezultatele au indicat că participanÈ›ii distraÈ™i au raportat nivele mai scăzute de plăcere È™i satisfacÈ›ie, asociate cu un consum mai mare de gustări ulterior È™i un dor crescut pentru gratificare suplimentară.
Un studiu mai extins a implicat urmărirea a 220 de participanÈ›i timp de o săptămână, utilizând sondaje repetate pentru a evalua efectele distragerii asupra unei game mai largi de activități hedonice, nu doar alimentaÈ›ie. Similar, s-a constatat că distragerea reduce plăcerea È™i satisfacÈ›ia È™i creÈ™te nevoia de gratificare ulterioară.
Cercetătorii propun un model de compensaÈ›ie hedonică care sugerează că oamenii pot încerca să compenseze pentru plăcerea redusă printr-un consum suplimentar în încercarea de a atinge un nivel dorit de satisfacÈ›ie. Această teorie este susÈ›inută de un cadru de autoreglare care explică această tendință de a consuma mai mult atunci când experienÈ›a reală de consum nu corespunde aÈ™teptărilor hedonice.
În concluzie, studiul sugerează că distragerea poate reduce satisfacÈ›ia derivată din activități plăcute È™i poate încuraja supraconsumul, punând accent pe importanÈ›a focalizării È™i a conÈ™tientizării în prevenirea comportamentului de supraconsum. Echipa de cercetare îÈ™i propune să continue investigaÈ›iile pentru a confirma existenÈ›a efectului de compensaÈ›ie hedonică È™i pentru a dezvolta intervenÈ›ii care să ajute indivizii să îÈ™i maximizeze plăcerea din experienÈ›ele de consum, reducând astfel probabilitatea de supraconsum.
sursa: Science Daily
Data actualizare: 20-05-2024 | creare: 20-05-2024 | Vizite: 334
Bibliografie
Why do we overindulge?, link: https://www.sciencedaily.com/releases/2024/05/240516122539.htm ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Adulții greșesc adesea când evaluează emoțiile copiilor, indică un nou studiu
- Noi instrumente împotriva anxietății și depresiei într-o lume stresată
- Impactul timpului de ședere și a activității fizice asupra sănătății mintale în timpul pandemiei COVID-19
- Cercetătorii de la Johns Hopkins analizează legătura dintre drogurile psihedelice și conștiință
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Implant silicon sani
- Pentru cei cu anxietate si atacuri de panica FOARTE IMPORTANT
- GRUP SUPORT PENTRU TOC 2014
- Histerectomie totala cu anexectomie bilaterala
- Grup de suport pentru TOC-CAP 15
- Roaccutane - pro sau contra
- Care este starea dupa operatie de tiroida?
- Helicobacter pylori
- Medicamente antidepresive?
- Capsula de slabit - mit, realitate sau experiente pe oameni