Cum ne păstrăm motivația?
©
Autor: Costin Oana
Dacă vi s-a întâmplat să vă implicaÈ›i în realizarea unui obiectiv pe care vi l-aÈ›i propus È™i să vă pierdeÈ›i motivaÈ›ia pe parcurs, cercetătorii de la Universitatea din Winnipeg È™i Universitatea din Manitoba (Canada) au găsit o posibilă explicaÈ›ie: faptul că sursa motivaÈ›iei se modifică pe măsură ce înaintăm în realizarea acelui obiectiv.
Cercetătorii au realizat o serie de cinci experimente, care le-au confirmat ipotezele de cercetare. Se pare că în prima etapă după stabilirea unui obiectiv, persoanele sunt motivate de speranță, aspiraÈ›ii È™i aspecte pozitive legate de îndeplinirea acelui obiectiv. De exemplu, în cazul obiectivului de a slăbi, persoanele îÈ™i imaginează cum vor arăta în final, cum îÈ™i vor cumpăra haine noi È™i cum se vor simÈ›i mai plini de energie. Este ceea ce autorii numesc „motivaÈ›ia de stimulare”, în care persoanele sunt motivate de lucrurile pozitive pe care le pot face pentru a-È™i atinge obiectivul, cum ar fi în acest caz activitatea fizică sau consumul mai mare de fructe È™i legume.
Dar când sunt aproape de obiectiv, persoanele intră în etapa „motivaÈ›iei de prevenÈ›ie”, în care responsabilitățile, datoria È™i dorinÈ›a de a evita lucruri negative sunt cele care îi motivează. În exemplul cu scăderea în greutate, persoanele se gândesc la dezamăgirea pe care ar simÈ›i-o dacă nu ar reuÈ™i să slăbească sau să le vină o anumită piesă de vestimentaÈ›ie, caz în care s-ar concentra pe activitățile negative de evitat, precum consumul de dulciuri sau stilul de viață sedentar.
Autorii consideră că mulÈ›i sunt orientaÈ›i către motivaÈ›ia de stimulare, fiind buni la mobilizarea pentru obÈ›inerea unui obiectiv, dar nu la fel de buni în a-l duce la bun sfârÈ™it. De aceea, o mai mare susÈ›inere a motivaÈ›iei în stadiile finale, prin concentrarea pe aspectele negative de evitat pentru atingerea obiectivului i-ar ajuta să ajungă acolo unde doresc. De exemplu, pentru cei care economisesc bani pentru o casă sau o vacanță, la început sunt de ajutor strategiile pozitive precum găsirea unui loc de muncă mai bine plătit, dar mai târziu e nevoie È™i de evitarea acelor aspecte negative care îi împiedică să economisească, precum mesele dese la restaurant sau alte cheltuieli mari.
Studiul a fost publicat în Journal of Consumer Psychology.
Sursa: Medical Xpress
Cercetătorii au realizat o serie de cinci experimente, care le-au confirmat ipotezele de cercetare. Se pare că în prima etapă după stabilirea unui obiectiv, persoanele sunt motivate de speranță, aspiraÈ›ii È™i aspecte pozitive legate de îndeplinirea acelui obiectiv. De exemplu, în cazul obiectivului de a slăbi, persoanele îÈ™i imaginează cum vor arăta în final, cum îÈ™i vor cumpăra haine noi È™i cum se vor simÈ›i mai plini de energie. Este ceea ce autorii numesc „motivaÈ›ia de stimulare”, în care persoanele sunt motivate de lucrurile pozitive pe care le pot face pentru a-È™i atinge obiectivul, cum ar fi în acest caz activitatea fizică sau consumul mai mare de fructe È™i legume.
Dar când sunt aproape de obiectiv, persoanele intră în etapa „motivaÈ›iei de prevenÈ›ie”, în care responsabilitățile, datoria È™i dorinÈ›a de a evita lucruri negative sunt cele care îi motivează. În exemplul cu scăderea în greutate, persoanele se gândesc la dezamăgirea pe care ar simÈ›i-o dacă nu ar reuÈ™i să slăbească sau să le vină o anumită piesă de vestimentaÈ›ie, caz în care s-ar concentra pe activitățile negative de evitat, precum consumul de dulciuri sau stilul de viață sedentar.
Autorii consideră că mulÈ›i sunt orientaÈ›i către motivaÈ›ia de stimulare, fiind buni la mobilizarea pentru obÈ›inerea unui obiectiv, dar nu la fel de buni în a-l duce la bun sfârÈ™it. De aceea, o mai mare susÈ›inere a motivaÈ›iei în stadiile finale, prin concentrarea pe aspectele negative de evitat pentru atingerea obiectivului i-ar ajuta să ajungă acolo unde doresc. De exemplu, pentru cei care economisesc bani pentru o casă sau o vacanță, la început sunt de ajutor strategiile pozitive precum găsirea unui loc de muncă mai bine plătit, dar mai târziu e nevoie È™i de evitarea acelor aspecte negative care îi împiedică să economisească, precum mesele dese la restaurant sau alte cheltuieli mari.
Studiul a fost publicat în Journal of Consumer Psychology.
Sursa: Medical Xpress
Data actualizare: 09-01-2020 | creare: 04-04-2017 | Vizite: 1425
Bibliografie
The secret to staying motivated, link: https://medicalxpress.com/news/2017-04-secret.html ©
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
Alte articole din aceeași secțiune:
- Relația pe termen lung între utilizarea timpurie a rețelelor de socializare și depresia ulterioară în adolescență
- Stimularea creierului la domiciliu pentru depresie este sigură și eficientă, potrivit cercetărilor
- O nouă iluzie perceptuală identificată de oamenii de știință
- Cercetătorii au dezvoltat un chestionar pentru a detecta timpuriu fenomenul hikikomori
Din Ghidul de sănătate v-ar putea interesa și:
Forumul ROmedic - întrebări și răspunsuri medicale:
Pe forum găsiți peste 500.000 de întrebări și răspunsuri despre boli sau alte subiecte medicale. Aveți o întrebare? Primiți răspunsuri gratuite de la medici.- Cum îmi pot recăpăta motivația?
- Carti folositoare si vindecatoare de dezvoltare personala si motivationale
- Lipsa de motivatie si frica
- Dilema.Am dorinta și atracții dar nu am motivație.