Criza de opoziție la copii
Autor: Vasile Adelina
Dintre toate provocările pe care le aduce creÈ™terea unui copil, gestionarea crizelor de opoziÈ›ie este, probabil, una dintre cele mai dificile. Copiii frecvent È™i în mod intenÈ›ionat „neascultători” pot da mari bătăi de cap chiar È™i unor adulÈ›i mai experimentaÈ›i.
Uneori micuÈ›ul pare incapabil sau pur È™i simplu neinteresat să respecte regulile, să coopereze cu adulÈ›ii sau să urmeze orice formă de disciplină sau program. Alteori, copilul se poate comporta perfect normal pentru perioade foarte lungi de timp pentru ca, dintr-o dată, fie dintr-un simplu factor declanÈ™ator, fie fără niciun motiv aparent, să îÈ™i modifice total comportamentul, încălcând intenÈ›ionat regulile È™i utilizând un limbaj necorespunzător.
Adevărul este că toÈ›i copiii au momentele lor de rebeliune, care debutează mai ales atunci când sunt obosiÈ›i, supăraÈ›i, stresaÈ›i sau înfometaÈ›i. Atunci se vor dovedi sfidători, neascultători È™i se vor contrazice sau le vor răspunde înapoi atât părinÈ›ilor cât È™i educatorilor, profesorilor sau oricăror altor adulÈ›i care ar încerca să intervină.
Criza de opoziÈ›ie este specifică mai ales copiilor cu vârste cuprinse între 2 È™i 3 ani, dar È™i adolescenÈ›ei timpurii. În anumite limite, aceasta este, până la urmă, o etapă normală în creÈ™terea È™i conturarea personalității lor.
Comportamentul ostil È™i vădit necooperant ar trebui totuÈ™i să devină un motiv real de îngrijorare atunci când frecvenÈ›a È™i intensitatea lui sunt mai mult decât evidente prin comparaÈ›ie cu comportamentul altor copii de aceeaÈ™i vârstă È™i în situaÈ›ii asemănătoare. Îngrijorarea ar trebui să sporească È™i atunci când agresivitatea celui mic tinde să îi afecteze viaÈ›a socială È™i de familie. (1, 2)
Cauzele crizei de opoziție și a comportamentului sfidător
Atât cauzele cât È™i momentul debutului unei crize de opoziÈ›ie diferă de la un copil la altul È™i sunt, evident, influenÈ›ate de experienÈ›ele acestuia. Astfel, se poate spune că nu există un singur factor care să prezică un comportament dificil de controlat, ci mai degrabă o combinaÈ›ie de posibili declanÈ™atori, dintre care amintim:
- Un istoric de abuzuri, neglijențe sau traume;
- Orice fel de eveniment traumatic;
- Sentimente, gânduri sau amintiri contradictorii, revoltătoare, greu de înÈ›eles de către micuÈ›;
- Incapacitatea părinÈ›ilor de a-i insufla anumite abilități sociale sau de a-l determina să accepte È™i să înÈ›eleagă anumite norme sociale;
- Obiceiul mamei de a consuma alcool sau anumite substanțe chimice pe perioada sarcinii;
- Anumite probleme psihice încă nediagnosticate.
Cu cât se cunosc mai bine motivele unui astfel de comportament, cu atât se pot identifica cele mai eficiente strategii de corectare. Iar aÈ™a cum am sugerat deja, diferenÈ›ele între cauze È™i factori declanÈ™atori pot fi date È™i de grupa de vârstă.
Astfel, copiii care încă nu au învățat să vorbească pot avea un comportament nepotrivit pentru că sunt incapabili să exprime ceea ce simt sau îi nemulÈ›umeÈ™te. Gesturile sfidătoare sau agresivitatea sunt singurul mod în care pot da de înÈ›eles că ceva îi nemulÈ›umeÈ™te. Un exemplu clasic este acela în care micuÈ›ul căruia tocmai i-a fost luată o jucărie începe să lovească sau să muÈ™te alÈ›i copii cu care se joacă.
După ce intră la grădiniță sau È™coală, copiii pot manifesta crize de opoziÈ›ie atunci când încă nu È™i-au însuÈ™it abilitatea de a-È™i controla emoÈ›iile. Sunt furioÈ™i, din diferite motive, È™i nu È™tiu cum să se calmeze.
BineînÈ›eles, există întotdeauna È™i varianta unei forme de È™antaj sau constrângere – se opun sau răspund înapoi pentru simplul motiv că au observat că... le merge! Dacă îÈ™i hărÈ›uiesc frățiorul mai mic sau orice alt copil care nu li se poate opune, vor obÈ›ine ceea ce È™i-au dorit. Rivalitatea dintre fraÈ›i reprezintă È™i ea un aspect în sine foarte important, care îi poate face pe copii să pară necooperanÈ›i. (1, 3)
Limitele normale ale opoziției
Indiferent de experienÈ›a părintelui, adesea este dificil de stabilit ce înseamnă normal È™i ce înseamnă anormal în tendinÈ›ele copiilor de a se opune adulÈ›ilor. Astfel unii părinÈ›i ajung să se îngrijoreze pentru ceea ce este, de fapt, o etapă firească a dezvoltării micuÈ›ului, în timp ce alÈ›ii, surprinzător, par incapabili să observe semnale cu adevărat serioase. Iată, aÈ™adar, câteva sfaturi practice la acest capitol.
Identificarea comportamentului anormal
Înainte de orice adulÈ›ii trebuie să È›ină minte că cei mici se află într-un proces continuu de învățare, testare È™i explorare. Nu sunt niÈ™te roboÈ›ei È™i nu vor sta locului doar pentru că li s-a spus că aÈ™a trebuie. Au o grămadă de întrebări È™i curiozități È™i vor refuza să vă asculte tocmai pentru a afla cum reacÈ›ionaÈ›i la nesupunerea lor. Până la urmă, acest neastâmpăr stă în firea lucrurilor pentru că doar neascultând È™i suportând consecinÈ›e negative vor lăsa în urmă, cu timpul, comportamente nepotrivite.
Tocmai de aceea, pentru a putea identifica un comportament nepotrivit în tot acest amalgam de stări È™i contradicÈ›ii, adultul trebuie să aibă cunoÈ™tinÈ›e solide despre dezvoltarea copiilor. Pentru că ceea ce este normal la un preÈ™colar nu este normal pentru un È™colar sau un adolescent. Fiecare grupă de vârstă are propriile caracteristici în ceea ce priveÈ™te dezvoltarea fizică, emoÈ›ională, socială È™i sexuală, iar părintele trebuie să le cunoască foarte bine.
Câteva semnale de alarmă care trebuie urmărite ar fi următoarele:
- Dificultatea de a-și gestiona fluctuațiile emoționale;
- Dificultatea de a-È™i înfrâna impulsurile;
- Dificultatea de a fi disciplinați;
- Dificultatea de a È›ine pasul cu ceilalÈ›i copii în È™coală;
- Dificultatea de a menține relații de prietenie;
- Tendința de a se răni singur;
- Tendința de a duce anumite discuții către idei sinucigașe;
- Un comportament sexual neadecvat.
Comportamentul normal al preÈ™colarului (4 – 5 ani)
În jurul vârstei de 4 ani copilul se află într-o continuă încercare de a-È™i spori independenÈ›a. Prin urmare, este normal să aibă tendinÈ›a de a se contrazice. ÎÈ™i exercită dreptul de a spune nu atunci când i se cere să facă ceva. ÎÈ™i va dori să se îmbrace singur, pretextând că este destul de mare pentru asta, dar va încerca să profite de un adult, cerând ajutor atunci când trebuie să îÈ™i strângă singur jucăriile după ce nu mai are nevoie de ele.
DeÈ™i încă mai are episoade în care îÈ™i controlează cu greu emoÈ›iile È™i impulsurile, progresul ar trebui să fie vizibil. Toanele sau episoadele cu accese de furie ar trebui să fie mult mai scurte È™i mai puÈ›in intense. Agresiv din când în când, tendinÈ›a de a folosi cuvinte în locul gesturilor violente va fi vizibilă.
Comportamentul normal al È™colarului (6 – 9 ani)
După intrarea la È™coală copilul va observa că primeÈ™te o serie de noi responsabilități. În mod firesc va încerca să obÈ›ină È™i mai multă libertate È™i dorinÈ›ele lui implică adesea mai mult decât poate controla. Încă are nevoie de mult sprijin È™i ajutor când trebuie să îÈ™i îndeplinească sarcinile zilnice, să îÈ™i facă temele È™i să aibă grijă de igiena personală. Auto-disciplina este departe de a se instala È™i asta este normal.
Unul din aspectele la care are mare nevoie de ajutor îl reprezintă modul în care face față frustrărilor. Cu fiecare nouă activitate pe care o întreprinde È™i problemă pe care o rezolvă, se poate lovi de constatarea că nu este cel mai bun la acel capitol sau chiar că nu poate îndeplini o sarcină – de aici frustrarea.
Comportamentul normal al adolescentului (10 – 12 ani)
Vârsta de 10 ani este un prag semnificativ, la care copilul îÈ™i doreÈ™te independenÈ›a mai mult ca niciodată. Aceasta se va observa È™i în atitudinea față de părinÈ›i, cărora le va răspunde înapoi, manifestând o uÈ™oară opoziÈ›ie. Va dori să se separe cât mai mult de ei.
DeÈ™i independenÈ›a lui presupune exersarea unor abilități sociale, tocmai la acest capitol are dificultăți. Adesea se va lupta cu propria impulsivitate È™i va avea nevoie de ajutor pentru a învăța să gândească înainte de a vorbi sau de a acÈ›iona. Un aspect reprezentativ vârstei este È™i incapacitatea de a sesiza consecinÈ›ele pe termen lung ale faptelor lui.
Comportamentul normal al adolescentului (după vârsta de 13 ani)
După pragul vârstei de 13 ani tendinÈ›a de a se considera un adult devine o normalitate. Acum este necesară intervenÈ›ia unui adult în a-l ajuta să ia decizii sănătoase, dar È™i în a-È™i controla impulsurile. Se va lupta să se cunoască cu adevărat, va trece de la un grup social la altul, va testa coafuri È™i haine noi, va încerca să îÈ™i stabilească o identitate proprie.
Cu toate acestea, ar trebui să îÈ™i fi dobândit deja auto-disciplina în rezolvarea temelor sau îndeplinirea sarcinilor casnice la timp. Va mai avea toane È™i chiar È™i mici rebeliuni, uÈ™or de înÈ›eles – doar vrea să arate că îÈ™i poate controla singur viaÈ›a. (4)
Reacțiile parentale
O criză de opoziÈ›ie a copilului generează, inevitabil, un anumit tip de reacÈ›ie parentală. În funcÈ›ie de aceasta comportamentul celui mic poate fi influenÈ›at pozitiv sau negativ.
Cercetările de specialitate relevă, la fel ca È™i practica, faptul că o reacÈ›ie negativă, agresivă, a părintelui, va atrage după sine È™i mai multă rezistență sau opoziÈ›ie din partea copilului. Copiii care au parte de astfel de tratamente evoluează ca adolescenÈ›i dificili È™i, mai târziu, adulÈ›i cu probleme comportamentale.
Pedepsele prin care i se interzice copilului să mai facă ceva sau i se retrage un privilegiu îÈ™i au rostul lor în procesul instructiv educativ. Cu toate acestea, când adultul îÈ™i exprimă furia atunci când îi comunică celui mic pedeapsa, copilul va fi È™i mai motivat să se poarte necorespunzător.
Un copil certat este un copil supărat, iar cei mici, la fel ca cei mari, în situaÈ›ii tensionate pot să nu mai gândească la fel de coeerent. Prin urmare, îi va fi greu să se concentreze la ceea ce trebuie să facă, iar comportamentul lui va putea fi considerat, din nou, nepotrivit când copilul era, de fapt, doar dezorientat.
Pe lângă acest aspect negativ, intervine È™i faptul că cei mici nu sunt obiÈ™nuiÈ›i să aibă în vedere sau să anticipeze consecinÈ›ele faptelor lor. SimÈ›indu-se rănit È™i supărat, copilul nu se va gândi decât că vrea să întoarcă aceste sentimente È™i să îi facă pe părinÈ›i să simtă acelaÈ™i lucru. Va face, deci, ceva rău în mod deliberat, fără să conÈ™tientizeze consecinÈ›ele. Adultul se supără din nou, îl pedepseÈ™te din nou, iar sentimentele negative intră într-un ciclu primejdios. Pentru ca totul să fie È™i mai rău, adesea, deÈ™i răzbunările copiilor sunt atât de mici pe cât le permite gândirea lor încă limitată, pedepsele adulÈ›ilor sunt mai mari, iar frustrarea È™i opoziÈ›ia copilului sunt alimentate inutil.
În mod firesc se impune aÈ™adar ca în faÈ›a crizelor de opoziÈ›ie părinÈ›ii să adopte o atitudine pozitivă. La fel ca È™i în cazul ciclului de reacÈ›ii negative, atitudinile pozitive generează, la rândul lor, acelaÈ™i tip de reacÈ›ii. Iar pe măsură ce copilul îÈ™i redresează comportamentul, părintele va reveni la sentimente mai bune, manifestându-È™i cât se poate de natural afecÈ›iunea față de copil È™i motivându-l să nu mai aibă astfel de ieÈ™iri.
Trecerea de la negativ la pozitiv se poate face cu uÈ™urință atunci când se introduc mici recompense. Copilul trebuie ajutat să îÈ™i schimbe comportamentul necorespunzător cu un altul mai potrivit. Prin urmare, i se va explica în ce fel trebuie să se poarte, de ce È™i ce anume va câÈ™tiga prin schimbarea comportamentului său. (5)
Gestionarea crizelor de opoziție
La fel ca în multe alte situaÈ›ii cotidiene, adesea este mai uÈ™or să prevenim un comportament decât să îl combatem. Următoarele sugestii ar trebui să ajute părinÈ›ii nu doar să modeleze atitudinea nepotrivită a copilului, ci È™i să prevină repetarea acestor situaÈ›ii.
Vom porni de la premisa general acceptată, potrivit căreia modul în care răspundem sfidării celor mici va accentua sau va reduce probabilitatea ca aceÈ™tia să ne sfideze din nou. Indiferent dacă ne lovim de un nu categoric sau de o ignorare la fel de categorică atunci când îi cerem unui copil să facă ceva, există anumite măsuri care îl vor determina să reacÈ›ioneze aÈ™a cum ne dorim.
AtenÈ›ia pozitivă oferită zilnic – adesea copiii sunt obraznici tocmai pentru a atrage atenÈ›ia părinÈ›ilor; oferindu-le atenÈ›ie pozitivă zilnic (cel puÈ›in câteva minute de intimitate, în care să discutăm doar cu cel mic È™i să ne exprimăm afecÈ›iunea) È™ansele ca aceÈ™tia să facă lucruri supărătoare vor scădea.
Lăudarea comportamentului adecvat – dacă lăudăm un copil atunci când face un lucru bun, acesta va face analogia între un comportamenta adecvat È™i aprecierea pe care părintele o manifestă. Cum orice micuÈ› are nevoie de apreciere È™i afecÈ›iune, îÈ™i va dori să se comporte corespunzător mai des, pentru a fi lăudat È™i apreciat mai des.
Oferirea de indicaÈ›ii precise – pentru a ne asigura ca un copil face ceea ce trebuie este necesar să îi dăm indicaÈ›ii exacte despre cum să facă acel lucru È™i să ne asigurăm că le-a recepÈ›ionat. Faptul că cel mic nu vine la masă atunci când este strigat poate fi un semn de opoziÈ›ie dar, la fel de bine, poate fi o consecință a faptului că nu a auzit strigarea. Televizorul sau alte distracÈ›ii vor trebui aÈ™adar înlăturate atunci când comunicăm cu el.
Oferirea de alternative – copiilor nu le place să li se impună lucruri aÈ™a cum nu le place nici adulÈ›ilor. Pentru a reduce È™ansele unui refuz este necesar aÈ™adar să nu îi constrângem, ci să le oferim alternative (chiar dacă alternativele alese sunt doar dintre cele pe care le considerăm noi necesare). De pildă, nu îl vom obliga pur È™i simplu pe micuÈ› să poarte o căciulă, ci îi vom da posibilitatea să aleagă între una albastră È™i una galbenă. Posibilitatea de a alege îl va face să simtă că deÈ›ine controlul.
Comunicarea de tip sarcină – beneficiu – această metodă funcÈ›ionează pentru că îi oferă copilului ceea ce îÈ™i doreÈ™te, fără a-i crea neapărat senzaÈ›ia că este recompensat. Astfel, în loc să îi spunem „dacă îÈ›i strângi jucăriile de pe jos ai voie să ieÈ™i afară cu copiii” ar trebui să îl informăm pe un ton cât mai neutru „mai întâi adună-È›i jucăriile de pe jos È™i apoi poÈ›i să te duci la joacă cu ceilalÈ›i copii”. O afirmaÈ›ie, fără nicio altă insistență, pentru a-i da de înÈ›eles că aÈ™a funcÈ›ionează lucrurile È™i că nu există alternativă – el alege dacă se supune sau nu.
Oferirea de recompense – un sistem de recompense aplicat inteligent încurajează comportamentul dorit de noi. Copiii cu tendinÈ›e de sfidare răspund în general pozitiv la recompense, totul este să nu abuzăm de ele, iar cel mic să înÈ›eleagă că trebuie sau că merită să primească ceva ori de câte ori se dovedeÈ™te ascultător.
Stabilirea unei înÈ›elegeri – opoziÈ›iile apar adesea atunci când copilul vrea să facă altceva decât consideră părintele că ar trebui să facă la acel moment. Stabilirea unei înÈ›elegeri poate salva situaÈ›ia, în sensul că cel mic trebuie să dovedească mai întâi că poate să facă un anumit lucru, după care va primi un mic beneficiu. De exemplu, îi putem permite să meargă la culcare cu 15 minute peste ora obiÈ™nuită, dacă, mai înainte, va merge la culcare la ora stabilită de noi, fără niciun fel de opoziÈ›ie, timp de, să spunem, o săptămână.
Evitarea luptelor de putere – atunci când îi cerem ceva unui copil È™i acesta nu ne ascultă, contează foarte mult cum reacÈ›ionăm apoi. Dacă nu ne È›inem de cuvânt, nu vom face decât să îi alimentăm curajul de a se opune. În loc să tot încercăm negocieri, ar trebui să ne rezumăm la afirmaÈ›ii de genul dacă – atunci È™i să le respectăm cu stricteÈ›e: dacă nu vii la masă în următoarele 5 minute, nu mai ai voie să te mai uiÈ›i la desene astăzi. Iar când cele 5 minute au trecut, televizorul se va închide È™i aÈ™a va rămâne, fără alte discuÈ›ii.
Evitarea lui NU – tocmai când se trece prin perioada „ba nu”, replică pe care copilul o foloseÈ™te din ce în ce mai des, este important ca măcar adultul să evite acest cuvânt. Cu cât ne adresăm utilizând mai multe cuvinte negative, cu atât încăpățânarea lui va creÈ™te mai mult. La fel de important, în tot ceea ce spunem este indicat să păstrăm pentru finalul frazei formularea comportamentului dorit. Deoarece copiii au tendinÈ›a să proceseze mai bine finalul unei afirmaÈ›ii, nu vom spune „Nu mai lăsa jucăriile împrăștiate prin casă pentru că o să ne împiedicăm de ele”, ci „Am putea să ne împiedicăm de jucăriile lăsate pe jos, ar fi mai bine să le pui la locul lor”.
PoziÈ›ionarea la acelaÈ™i nivel – copiii se revoltă adesea atunci când vor să îÈ™i exprime independenÈ›a, iar discuÈ›ia cu un adult care îi priveÈ™te de sus cu siguranță nu va ajuta. Pentru a-i arăta celui mic că îl înÈ›elegeÈ›i È™i că îi recunoaÈ™teÈ›i identitatea, va trebui să vă poziÈ›ionaÈ›i fizic la acelaÈ™i nivel cu el atunci când comunicaÈ›i. Procedând astfel îi veÈ›i atrage È™i mai bine atenÈ›ia, evitând distracÈ›iile.
Solicitarea ajutorului profesional – sfidările È™i crizele de opoziÈ›ie ocazionale sunt cât se poate de normale. Dar atunci când copilul este deosebit de agitat È™i iritabil, frecvenÈ›a acestor crize de opoziÈ›ie crescând îngrijorător, este important să apelăm la un medic specialist, pentru diagnosticarea în timp util a unei eventuale tulburări comportamentale. (6, 7)
Tulburarea de opoziție
Tulburarea de opoziÈ›ie este una din acele situaÈ›ii în care intervenÈ›ia unui specialist devine absolut necesară. Copiii diagnosticaÈ›i cu această afecÈ›iune au dificultăți în a-È™i exprima emoÈ›iile, dar È™i în a-È™i controla furia. O astfel de situaÈ›ie poate afecta întreaga familie, terapia fiind singura cale prin care micuÈ›ul este ajutat să se exprime mai mult prin cuvinte È™i mai puÈ›in prin gesturi violente, ajungându-se în cele din urmă la o acomodare socială a lui È™i la un echilibru al vieÈ›ii de familie.
Simptome
Trăsăturile de comportament care pot indica o tulburare de opoziÈ›ie fac parte dintr-un tipar în general ostil, necooperant È™i sfidător. Copilul poate prezenta:
- Toane manifestate frecvent;
- Schimbări bruște de comportament;
- TendinÈ›a de a se contrazice în orice situaÈ›ie;
- ObiÈ™nuinÈ›a de a pune la îndoială regulile, cerând explicaÈ›ii mai mult decât este cazul;
- Încercări repetate È™i voite de a enerva, de a supăra, de a face exact opusul a ceea ce i se cere;
- Fuga de responsabilitate și tendința de a da mereu vina pe altcineva pentru obrăzniciile pe care le face;
- Comportament violent dublat de limbaj violent atunci când este supărat;
- Dorința de a se răzbuna.
Statistic, între 1% È™i 16% dintre copiii care merg la È™coală sau adolescenÈ›i suferă de o asemenea tulburare, ale cărei cauze încă nu sunt pe deplin cunoscute. Se consideră însă că o serie de factori biologici, psihologici È™i sociali combinaÈ›i pot fi răspunzători.
Tratament
Tratarea acestei condiÈ›ii este cu atât mai problematică cu cât este adesea însoÈ›ită È™i de alte deficienÈ›e precum deficit de atenÈ›ie È™i hiperactivitate, dizabilități de învățare, tulburări de dispoziÈ›ie sau de anxietate. Fără identificarea tuturor acestor tulburări È™i tratarea lor corespunzătoare, situaÈ›ia este dificil de redresat.
Pentru tratarea tulburării de opoziție pot fi recomandate:
- Programe de educare È™i instruire pentru părinÈ›i, care trebuie să È™tie cum să gestioneze cât mai eficient È™i mai inteligent situaÈ›iile delicate;
- Psihoterapie individuală, în urma căreia terapeutul să se poată apropia de copil, să îl cunoască mai bine È™i să transmită din observaÈ›iile sale indicaÈ›ii importante pentru adulÈ›ii care vor interacÈ›iona cu copilul;
- Psihoterapie de familie, pentru a îmbunătăți comunicarea între copil È™i părinÈ›i È™i pentru a facilita înÈ›elegerea reciprocă;
- ExerciÈ›ii de antrenament a aptitudinilor congitive È™i sociale, pentru ca cel mic să se cunoască mai bine, să se înÈ›eleagă pe sine È™i să se poată exprima eficient;
- Medicație corespunzătoare, mai ales pentru anxietate sau tulburări de dispoziție. (1, 2)
2. American Academy of Child & Adolescent Psychiatry – Tulburarea de opozitie la copii: https://www.aacap.org/aacap/Families_and_Youth/Facts_for_Families/Facts_for_Families_Pages/Children_With_Oppositional_Defiant_Disorder_72.aspx
3. About Parenting – Strategii disciplinare pentru controlul agresivitatii copiilor: https://discipline.about.com/od/specificbehaviorproblems/a/Discipline-Strategies-To-Manage-Aggression-In-Children.htm
4. About Parenting – Probleme comportamentale la copii: ce este normal si ce este anormal: https://discipline.about.com/od/disciplinebyage/a/Child-Behavior-Problems-What-S-Normal-And-What-Isn-T.htm
5. Sherryhenig.com – Ghid de parenting pozitiv proactiv pentru criza de opozitie la prescolari si scolari: https://www.sherryhenig.com/downloads/pdf/sara_parent.pdf
6. About Parenting – Modalitati de abordare a opozitiei copiilor: https://discipline.about.com/od/specificbehaviorproblems/a/10-Ways-To-Deal-With-A-Childs-Defiance-And-Non-compliance.htm
7. What is Oppositional Defiant Disorder – Strategii disciplinare eficiente de gestionare a crizelor de opozitie: https://www.whatisoppositionaldefiantdisorder.com/2012/05/effective-disciplinary-strategies-for.html
Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!
intră pe forum