Ce putem face pentru a stimula creativitatea și inteligența copiilor în primii ani de viață?

©

Autor:

Ce putem face pentru a stimula creativitatea și inteligența copiilor în primii ani de viață?
Mintea copiilor este un adevărat burete pentru informații, indiferent că vorbim despre sugari sau pre-adolescenți. Aceștia trebuie stimulați corespunzător pentru a se dezvolta frumos pe tot parcursul copilăriei, iar statul în fața unui ecran sau programul de studiu de la școală nu sunt nici pe departe în topul celor mai potrivite activități de dezvoltare. Viața de zi cu zi reprezintă cel mai bun ”profesor” pentru creier, iar răbdarea adulților este cheia unei dezvoltări armonioase și a stimulării inteligenței celor mici.

Dezvoltă independența și capacitățile motorii lăsându-i să se descurce singuri în situații personale

Copilul descoperă treptat gesturi, mimici și acțiuni de zi cu zi cu care adulții sunt obișnuiți și care pot părea evidente la o primă vedere. Cu toate acestea, cei mici nu au încă formate conexiunile neuronale care să le permită să efectueze rapid gesturi aparent banale. De exemplu, îmbrăcarea unei geci de iarnă poate fi o adevărată aventură pentru un copil de 2 ani, iar părinții au tendința să îi înfășoare rapid în haina mare și groasă, să tragă fermoarul și să acopere copilul cu un fular gros în 4-5 secunde.

Doar pentru că am grăbit îmbrăcarea și am reușit să ieșim rapid pe ușă nu înseamnă că gestul nostru a fost unul eficient. Copilul nu a învățat cum să își pună singur haina de iarnă și nu a folosit prilejul de a se îmbrăca pe cont propriu pentru a se dezvolta. Chiar dacă învățarea acestor gesturi de zi cu zi durează, iar îmbrăcarea hainei de iarnă îi poate lua celui mic și 15 minute, acest interval de timp va scădea treptat iar cel mic va dezvolta noi abilități mult mai ușor. Alte exemple elocvente pentru această situație sunt utilizarea tacâmurilor și a paharului fără capac, încălțatul unor pantofi inițial cu elastic, ulterior cu șireturi, gesturi de igienă (spălatul pe dinți) sau strânsul jucăriilor.

Încearcă să le oferi jucării adaptate vârstei lor

Vremurile în care o jucărie era potrivită copiilor de toate vârstele au apus de mult. Începând cu anii 1950-1960, producătorii de jucării au început să angajeze profesioniști în dezvoltarea copilului pe post de consilieri în design-ul și construcția jucăriilor personalizate. Nu degeaba firmele de jucării au început să scrie clar pe ambalaj categoria de vârstă căreia i se adresează conținutul, de multe ori până la nivel de lună de viață.

Astfel, de multe ori vei observa jucării potrivite pentru copii de 6 luni – 12 luni, urmând ca pentru cei care împlinesc vârsta de 13 luni să se potrivească alte distracții. Aceste etape de dezvoltare nu sunt bătute în cuie, fiecare copil fiind unic și dezvoltându-se în ritmul lui, dar încurajarea celui mic să folosească jucării adaptate vârstei lui îl va stimula să își dezvolte abilitățile necesare fiecărei etape de dezvoltare în parte. Dacă nu ai timp să cauți jucării potrivite în magazine, consultă un catalog online și alege preferatele copilului tău.

Cel mai bun joc este chiar implicarea lor în activitățile de zi cu zi ale adulților

Ultimele cercetări au arătat cum copiii de toate vârstele pot beneficia enorm prin implicarea lor în activitățile de zi cu zi ale adulților, în mod special cele care presupun îngrijirea spațiului de locuit.

Încă de la vârsta de 1 anișor cei mici pot învăța treptat care este spațiul lor personal și cum îl pot organiza. Strânsul jucăriilor, mâncatul organizat la masă alături de părinți și alegerea hăinuțelor pe care să le poarte în fiecare zi sunt doar câteva gesturi unde cei foarte mici pot fi implicați. Același principiu se aplică gesturilor din gospodărie precum așezarea mesei sau udatul plantelor. Chiar dacă cei mici sunt inițial stângaci, după doar câteva încercări vom observa un progres evident.

Odată cu creșterea în vârstă putem oferi copiilor responsabilități din ce în ce mai complexe, acest lucru fiind foarte benefic pentru dezvoltarea lor. Includerea celor mici în rotația de curățenie în locuință va fi tratată drept o joacă, dar aceasta reprezintă un prilej de responsabilizare, învățare și dezvoltare a abilităților motorii pentru copii de vârste diferite. În plus, îi putem implica pe cei mici și în activități din afara locuinței, cum ar fi mersul la bancă sau la cumpărături.

Data actualizare: 30-04-2024 | creare: 30-04-2024 | Vizite: 113
©

Copyright ROmedic: Articolul se află sub protecția drepturilor de autor. Reproducerea, chiar și parțială, este interzisă!

Alte articole din aceeași secțiune: